Page 204 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 204

Krzyż ołtarzowy                                        Relikwiarz kartuszowy (pacyfikał)


            nr inwentarzowy:   MD/ZL/KR/44B                      św. Aureliusza męczennika
            autor/ warsztat:   Warszawa, firma Fraget            z Axiopolis?
            datowanie:      2. poł. XIX (po 1863 r.?) lub pocz. XX w.
            styl:           neobarok                                nr inwentarzowy:   MD/ZL/R/45
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. Nawiedzenia NMP   autor/warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze)
                            i św. Jakuba i Anny w Rutkach-Kossakach
            wymiary:        wys. 48 cm; szer. 15 cm                 datowanie:     ok. połowy XVIII w.
                                                                                   regencyjny
                                                                    styl:

            opis: Stopa kwadratowa o wklęsłych bokach, wsparta na czte-  pochodzenie:   kościół parafialny (pofranciszkańskiego)
          rech nóżkach, zdobiona mięsistymi, liściastymi wolutami na na-           pw. św. Antoniego Padewskiego w Stawiskach
          rożach, a  pomiędzy nimi wklęsłymi, gładkimi kartuszami, nad   wymiary:   wys. 40 cm; szer. 19,5 cm
          i pod nimi – palmetki; trzon okrągły, z wklęski; nodus bulwowy,
          zdobiony stylizowanymi liśćmi; z niego wyrasta wysmukły krzyż   opis:  Stopa owalna, falująca, profilowana, zdobiona
          łaciński, na którym, na awersie, złocone: figurka Jezusa, czaszka   puklowaniem rozdzielającym trybowany i ryty na fakturowanym
          na skrzyżowanych piszczelach i titulus (z inskrypcją: INRI); re-  tle ornament – cęgowo-taśmowy i  kampanule; trzon okrągły,
          wers nie dekorowany. Pośrodku wnętrza stopy plakietka ze zna-  o pierścieniach talerzykowych; nodus wazonowy, gładki; kartusz
          kiem firmowym w owalu: FRAGET/ W/ WARSZAWIE; z boków   o  asymetrycznym wykroju z  repusowanych i  rytych esowatych
          znaki firmy – dwa skrzyżowane młoty na tle cyrkla (?), u góry – 6,   form roślinnych, w górnej partii skrzydeł i korony otwartej z jakby
          poniżej – PLATER.                                      tiarą, zza których wychodzą promienie: awers – owalna puszka
            Dekoracja  stopy  tego  krzyża  ma  charakter  neobarokowy.   z  partykułą i  filakterią (napis:  S. AURELIAE M.) za szklanym
          Jak zaświadcza o  tym plakieta na wewnętrznej stronie stopy,   wziernikiem, ujęta otokiem z  motywu skręconego sznura,
          jest to dzieło słynącej z  platerów, warszawskiej firmy Fraget.   otoczona asymetrycznie repusowanymi chmurami; rewers –
          Powstało zapewne w  drugiej połowie XIX lub na początku   owalna plakieta z  monogramem IHS; zwieńczenie w  formie
          XX w. W ukształtowaniu stopy oraz w złoceniu plakietek krzyża   równoramiennego krzyża.
          przypomina krzyż  ołtarzowy  z  Kobylina Borzymów (MD/ZL/  Kartuszowy typ relikwiarza i regencyjny ornament pozwalają
          KR/44) z tej samej wytwórni. Niewykluczone, iż został zamówiony   datować dzieło na drugą ćwierć XVIII  w. Asymetryczny
          z  okazji gruntownego przekształcenia kościoła w  Rutkach po   wykrój kartusza, zapewne echo popularyzującego się rokoka,
          1863 r. (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/R/83).  sugeruje jednak koniec tego  okresu. Relikwiarz  powstał
            literatura: dzieło niepublikowane                    zatem  jeszcze  dla  drewnianego  kościoła  Franciszkanów
                                                                 w Stawiskach (historia klasztoru i kościoła zob. MD/ZL/M/103).
                                                                 Niewysoki poziom artystyczny dzieła sugeruje, iż powstało ono
                                                                 w  jakimś prowincjonalnym warsztacie złotniczym Mazowsza.
                                                                 Repozytorium zawiera partykułę zapewne św. Aureliusza
                                                                 męczennika, o  którym nic nie wiadomo poza tym, iż jakoby
                                                                 umęczono go w  starożytnym Axiopolis (dziś Dobrudża na
                                                                 pograniczu bułgarsko-rumuńskim). Relikwiarz pełnił zapewne
                                                                 funkcję pacyfikału (zob. MD/ZŁ/R/85).
                                                                    literatura: KZSP, 1988, s. 39, il. 124.













































                                                                                                                        203
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209