Page 206 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 206

trybowanymi motywami roślinnymi na fakturowanym tle; trzon  Krzyż relikwiarzowy (pacyfikał)
            opis: Stopa okrągła, na wysokim profilowanym cokole, zdobiona
          okrągły, o pierścieniach talerzykowych; nodus gruszkowy, gładki;
          partia górna w formie kartusza o asymetrycznym obrysie: awers   nr inwentarzowy:   MD/ZL/R/48
          – po środku owalna puszka repozytorium z partykułą i filakterią   autor/ warsztat:   nieokreślony
          (napis, nowy:  S. Casimiri R.  C.) za szklanym wziernikiem,   datowanie:    2. poł. XVI w. (około 1556 r.?) i XVII w. (pasyjka?)
          z  otokiem z  krótkich złoconych promieni o  falistym zarysie,   styl:    późnorenesansowy o tradycjach gotyckich
          na które nałożony jest wieniec z dwudziestu szklanych imitacji   pochodzenie:    kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża
          (?) białych kamieni w  oprawach; ujęty bardzo plastycznym                Świętego w Goworowie
          ornamentem w formie cęgów, grzywaczy i chmur, zwieńczonych
          lambrekinowym baldachimem (na dekorację tą nałożonych     wymiary:       wys. 36,5 cm; szer. 16,5 cm
          dwanaście szklanych imitacji (?) czerwonych i zielonych kamieni
          w oprawach); rewers: niedekorowany. Na rewersie, pośrodku, ryta   opis: Stopa owalna, czterolistna, na dole mocno spłaszczona,
          inskrypcja fundacyjna staranną kursywą: Dar / J. E. Romualda   na górze wysmukła z odwróconą krezką, o polach zdobionych
          Jałbrzykowskiego / Metropolity Wileńskiego / dla Kulesz / 1931 r.;   rytym, symetrycznym, bardzo stylizowanym motywem roślinnym
          oraz w dolnej partii, sygnatura: M. Niewiadomski, Wilna.  (zbliżonym do kandelabrowego); trzon graniasty, z ażurowymi,
            Relikwiarz jest dziełem niejednorodnym, jak zauważyli to   sznurowymi wspornikami; nodus w formie spłaszczonej gałki,
          autorzy Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce. Jego stopa z trzonem   z profilowanym fryzem z ukośnej kratki w poprzek; zwieńczenie
          oraz zapewne niedekorowane odwrocie kartusza, są dziełem – jak   w formie krzyża łacińskiego, o krótkiej dolnej belce, ramionach
          świadczy o tym sygnatura – Michała Niewiadomskiego, złotnika   zakończonych treflowo (trzy z nich uwieńczone kulkami) i kolistym
          czynnego w  Wilnie w  latach 1886–1900. Oprócz wyrobów   poszerzeniu w partii skrzyżowania belek; na awersie: pośrodku –
          świeckich (m.in. sztućce) wytwarzał on też sprzęt liturgiczny, np.   wypukła puszka repozytorium z partykułą (bez karteczki – filakterii)
          w domu aukcyjnym Rempex w Warszawie oferowano na aukcji   za wziernikiem, pola ramion wypełnia stylizowana wić roślinna
          27.08.2014  r. na sprzedaż sygnowaną przez Niewiadomskiego   (podobna do ornamentu kandelabrowego) na fakturowanym tle; na
          hostiarkę  ze  złoconego  srebra,  datowaną  na  1895  r.  [Katalog   rewersie: po środku – plastyczna, złocona figurka Ukrzyżowanego
          aukcyjny 208, nr 722, s. 111]. W naszym relikwiarzu złotnik starał   na tle rytego krzyża zwieńczonego titulusem, na zakończeniach
          się dostosować w formach i dekoracji, niezbyt jednak umiejętnie,   ramion – ryte symbole ewangelistów z pustymi banderolami.
          do okazałego, pięknego kartusza o rokokowej sylwecie i dekoracji,   Ten niepublikowany krzyż relikwiarzowy ma strukturę dzieła
          które pozwalają datować go na około połowę XVIII  w. Efekt   późnogotyckiego, jednak jego skromna ryta dekoracja i ornament
          okazałość kartusza podkreśla obfita kameryzacja szklanymi   roślinny w swej pionowej symetrii podobny do kandelabrowego
          imitacjami (?) kamieni.                                wskazują już na renesans: połowę lub drugą połowę XVI  w.
            Niewykluczone, że również kartusz ma genezę w wileńskim   Warto podkreślić, iż w 1556 r. biskup płocki Andrzej Noskowski
          złotnictwie, przypomina bowiem dzieła Johanna Lary’ego,   erygował  w  kościele  w  Goworowie  altarię  św.  Anny  z  fundacji
          złotnika, pochodzącego z Królewca a czynnego w Wilnie w latach   Anny  Ponikiewskiej (o  historii  parafii  i  kościoła  zob.  MD/
          1741 a 1763 r. (kiedy zmarł) [Vitkauskiene, 2006, s. 290-291]. Są to   ZL/K/32). Może z tej okazji ufundowano także ten relikwiarz.
          pewne lub przypisywane mu monstrancje: z 1756 r. w kościele par.   Chyba kilkadziesiąt lat później, nawet w XVII w., powstała figurka
          w Rudominie (Litwa, lit. Rudamina), z lat 60. XVIII w. z kościoła   Ukrzyżowanego na rewersie. Krzyż pełnił funkcję pacyfikału (zob.
          Wniebowzięcia NMP i św. Józefa Oblubieńca (daw. Karmelitów)   MD/ZŁ/R/85). Mógł powstać w jednym z ośrodków złotnictwa
          w Warszawie (Warszawa, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej)   na Mazowszu. Ponieważ goworowska parafia stanowiła własność
          [ibidem, s. 286-287, il. 112, 115; Varsavia sacra, nr 85, s. 266, il.   prepozytury  katedry  płockiej,  jako  najbardziej  prawdopodobne
          85]; i jego kręgu, np. monstrancje: z lat 60. XVIII w. w kościele   miejsce powstania dzieła nasuwa się na myśl Płock.
          misjonarzy w Glinciszkach (Litwa, lit. Glintiškės), z lat 60.-70.   literatura: dzieło niepublikowane
          XVIII w. z kościoła dekanatu turgielskiego [Vitkauskiene, 2006, s.
          290, 291, il. 118, 120]; oraz naśladowców, np. monstrancje: z ok.
          1780 r. - z kościoła dekanatu święciańskiego i z kościoła dekanatu
          kalwaryjskiego  [ibidem, s. 292, il. 125, 126]. Sprawa wymaga
          pogłębionych badań porównawczych form dekoracji.
            Inskrypcja  fundacyjna  na  rewersie  odnosi  się  zapewne  do
          podarowania relikwiarza wraz z nowo osadzoną w repozytorium
          partykułą św. Kazimierza Jagiellończyka (o  świętym zob. MD/
          RZ/22) kościołowi w  Kuleszach Kościelnych (o  historii parafii
          i  kościoła zob. MD/ZL/K/71) przez arcybiskupa wileńskiego
          Romualda Jałbrzykowskiego (1876–1955). Nim objął on
          metropolię w  Wilnie, był w  latach 1925–1926 pierwszym
          biskupem łomżyńskim, a  wcześniej, mianowany w  1918  r.
          biskupem pomocniczym sejneńskim, rezydował w  Łomży,
          gdzie zorganizował kurię biskupią i  seminarium duchowne.
          Za jego rządów w  diecezji łomżyńskiej właśnie ukończono
          budowę nowego, murowanego kościoła w  Kuleszach. Może
          pamiętający o  tym metropolita wileński obdarował pięć lat
          później świątynię partykułą św. Kazimierza, czczonego w kaplicy
          Królewskiej wileńskiej archikatedry? Relikwiarz pełnił zapewne
          funkcję pacyfikału (zob. MD/ZŁ/R/85).
            literatura: KZSP, 1986, s. 51.














                                                                                                                        205
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211