Page 207 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 207

Kielich mszalny                                         Kielich mszalny


                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/49                           nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/50
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                     datowanie:     ok. 1700 r.                              datowanie:     2. ćw. XVIII w.; nodus: ok. 2. poł. XVII w.
                     styl:          późnobarokowy                            styl:          barokowy i regencyjny (montaż niejednorodnych
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Nawiedzenia NMP                  elementów w 1927 lub 1936 r.?)
                                    i św. Mikołaja biskupa w Ostrołęce       pochodzenie:   kościół parafialny (pobernardyński)
                     wymiary:       wys. 23,8 cm; śr. stopy 14,7 cm                         pw. św. Antoniego z Padwy w Ostrołęce
                                                                             wymiary:       wys. 23,4 cm; śr. stopy 14 cm
                     opis:  Stopa okrągła, sześciolistna, wypukła, z  dekoracją
                  trybowaną i rytą – naprzemiennie uskrzydlone główki anielskie   opis: Stopa okrągła, falista, wypukła, profilem podzielona na
                  z  podwieszonymi  chustami  i  kwiaty  między  dużymi  liśćmi   dwa poziomy, z polami naprzemiennie gładkimi i trybowanymi,
                  akantu (złocone); trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowatych,   w  dolnej partii z  dekoracją z  taśmy tworzącej pętle, w  górnej –
                  złoconych; nodus gruszkowaty z  rytą dekoracją z  liści akantu;   konchy z palmetami; z odwróconą krezką; trzon okrągły, pierścień
                  koszyczek ażurowy, z dekoracją z uskrzydlonych główek anielskich   dolny – talerzykowaty, górny – bulwiasty z rytymi liśćmi; nodus
                  między  festonami  owocowymi  oraz  dużych  liści  akantu;  czara   gruszkowaty, z  częściowo plastycznymi, częściowo rytymi
                  gładka.                                                 uskrzydlonymi główkami anielskimi z podwieszonymi chustami,
                     Kielich ma barokową sylwetę, a obfity roślinny ornament –   między którymi festony owocowe; czara gładka, wysmukła, bez
                  „schnący” akant, pozwala go datować na czas około roku 1700.   koszyczka. Na otoku wewnętrznej strony stopy ryta inskrypcja
                  Fundację naczynia trudno jednak powiązać z  konkretnym   kursywą, trudno czytelna: Odrestaurowano staraniem […] Waltera
                  momentem dziejów ostrołęckiej fary.                     […] Anastazji N[…]uk 1936 r. Ostrołęka r. 1927 (?) ks. Pr. Serejko (?).
                     Kościół pw.  Nawiedzenia NMP i  św.  Mikołaja biskupa   Kielich ten, jak zauważyli autorzy Katalogu zabytków sztuki
                  w  Ostrołęce  został  ufundowany  w  1399  r. przez  Janusza   w  Polsce, nie jest dziełem jednorodnym. Nodus wydaje się
                  i Starszego księcia Mazowieckiego. Zapewne drewniany, spłonął   z  drugiej połowy XVII  w., natomiast bogato profilowana stopa
                  w 1563 r. Kolejny, również drewniany kościół został wystawiony   z  ornamentem regencyjnym pochodzi najpewniej z  drugiej
                  w  1573  r. kosztem Wojciecha Borukowskiego, plebana    ćwierci XVIII w. Może tego montażu dokonano w dwudziestoleciu
                  ostrołęckiego i  kanonika  włocławskiego. Świątynia ta spłonęła   międzywojennym, na co wskazuje inskrypcja. Poszczególne
                  przed 1609  r. Budowa nowej, obejmującej obecne murowane   elementy kielicha mogą być mazowieckiej proweniencji.
                  prezbiterium z  zakrystią oraz drewnianą nawę, prowadzona   Klasztor  bernardynów w  Ostrołęce ufundował Tomasz
                  była w  latach 1641–1658, m.in. z  fundacji Jana Ostrołęckiego,   Gocłowski, sędzia ziemi nurskiej. W 1666 r. rozpoczęto budowę
                  plebana ostrołęckiego, i jego rodziców z rodu Zejdlic. W latach   kościoła i  klasztoru, których współfundatorką byłą Marianna
                  1723–1740 wzniesiono nowy, murowany korpus (nie ukończono   z  Bogdańskich primo voto Tomaszowa Gocłowska, secundo
                  naw bocznych), staraniem Mateusza Niskiego, proboszcza   voto Przeradowska, podczaszyna różańska. Budowę ukończono
                  ostrołęckiego, kanonika pułtuskiego i  dziekana łomżyńskiego.   w 1696 r. i wtedy biskup płocki Andrzej Chryzostom Zieliński
                  Wzniesione wtedy partie ukończono w  latach 1754–1758   dokonał konsekracji. Zabudowania uległy uszkodzeniom
                  staraniem Stanisława Kostki Zacharkiewicza, proboszcza   w 1708 r. w czasie wojny północnej. Odnowienia dokonano m.in.
                  ostrołęckiego  i  dziekana  łomżyńskiego.  Dobudowano  wówczas   dzięki zapisom: Jana Kossa, starosty ostrołęckiego i  wojewody
                  także kaplicę pw. Matki Boskiej Różańcowej i skarbczyk. Kościół   smoleńskiego; Anny Konopki oraz Anny Niedziałkowskiej,
                  konsekrowano w 1773 r. Uległ on pożarowi w 1831 r. w wyniku   łowczyni nurskiej. Przed 1752 r. dobudowano krużganki zwane
                  działań wojennych. Ze zniszczeń odremontowano go około poł.   kalwarią przed frontem kościoła. W świątyni w latach 1763–1764
                  XIX w. i gruntownie w 1873 r. Ponownie odnawiany w 1909 r.,   przeprowadzono remont, wykonując m.in. nową polichromię
                  został częściowo zniszczony w  czasie działań wojennych roku   na koszt Antoniego Bukowskiego, cześnika czernihowskiego.
                  1944. Po wojnie odbudowany [KZSP, 1983, s. 20–21]. Mimo braku   Zabudowania ulegały kolejnym i  znacznym zniszczeniom:
                  punc można ostrożnie przyjąć, że kielich powstał na Mazowszu.  w czasie konfederacji barskiej i powstania listopadowego. W latach
                     literatura: KZSP, 1983, s. XIV, 22, il. 117.         1848–1855 miała miejsce kolejna gruntowna odnowa zabudowań





































           206
       ZŁOTNICTWO
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212