Page 208 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 208
Kolejne remonty miały miejsce w latach: 1906–1911, 1973–1980 Kielich mszalny
klasztoru. Po kasacie w 1864 r. kościół stał się parafialnym.
i po pożarze kościoła w 1989 r.
literatura: KZSP, 1983, s. 29. nr inwentarzowy: MD/ZL/K/52
autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
datowanie: 3. ćw. XVII w.?
Kielich mszalny styl: barokowy
kościół parafialny pw. św. Barbary w Radziłowie
pochodzenie:
(obecnie w Kramarzewie)
nr inwentarzowy: MD/ZL/K/51 wymiary: wys. 21,6 cm; śr. stopy 12,2 cm
autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
datowanie: 1. lub 2. poł. XVII w. (ok. 1682 r.?) opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole z repusowanym
styl: barokowy fryzem z esowatych taśm i pęków owoców, na górze gładka;
pochodzenie: prawdopodobnie kościół parafialny trzon okrągły, dolny pierścień – talerzykowaty, górny – bulwiasty;
pw. św. Michała Archanioła w Jabłonce Kościelnej nodus owoidalny z dekoracją odlewaną i rytą – uskrzydlone
wymiary: wys. 23,2 cm; śr. stopy 13,3 cm główki anielskie między palmetami akantowymi; koszyczek pełny,
z trybowaną i rytą dekoracją – uskrzydlone główki anielskie i pęki
opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona, na górze owoców zawieszone na szarfach w polach wydzielonych esowato
wysmukła, z dekoracją repusowaną i rytą: na otoku uskrzydlone spiętymi taśmami; czara gładka.
główki anielskie między ornamentem taśmowym, wyżej – pęki Kielich jest skromnym, ale ładnym przykładem barokowego
owoców i ulistnione kwiaty między esownicami; trzon okrągły, naczynia z ok. połowy XVII w., jak zauważają autorzy Katalogu
o pierścieniach bulwiastych, dolny – gładki, górny – z dekoracją zabytków sztuki w Polsce. Wydaje się jednak, że ornament w postaci
rytą; nodus owoidalny, z plastycznymi uskrzydlonymi główkami pęków owoców i liści akantu pozwala przesunąć to datowanie na
anielskimi, połączonymi podwieszoną szarfą ze zwisami; czara kolejne dekady tego stulecia. W dekoracji naczynia znalazły się
gładka, bez koszyczka. tak typowe dla vasa sacra tego rodzaju w XVII stuleciu motywy
Mimo braku koszyczka kielich prezentuje się okazale dzięki uskrzydlonych główek anielskich. Dzieło powstało najpewniej na
bogatej dekoracji ornamentalnej, wśród której odnajdujemy tak Mazowszu i dla kościoła w Radziłowie, choć jego fundację trudno
typowe dla XVII-wiecznych naczyń uskrzydlone główki anielskie. powiązać z istotnym wydarzeniem w dziejach radziłowskiej
Obecność ornamentu ceowego sugeruje, ze kielich powstał do parafii (o historii parafii i kościoła zob. MD/RZ/33).
połowy XVII w., jednak ryte motywy dużych kwiatów i pęków literatura: KZSP, 1982(2), s. 54, il. 224.
owoców sugerowałyby drugą połowę tego stulecia jako czas
powstania. Spotkanie się starszej i nowszej ornamentyki w jednym
dziele, zwłaszcza gdy jest ono – jak niewątpliwie w tym przypadku
– dziełem warsztatu prowincjonalnego (mazowieckiego?), nie jest
niczym wyjątkowym.
Parafia w Jabłonce Kościelnej pw. Niepokalanego Poczęcia
NMP oraz licznych świętych (m.in. Piotra i Pawła) została
erygowana w 1493 r. Drewniany kościół spłonął w czasie wojen
szwedzkich w latach 1655–1656. W jego miejsce powstała
kaplica wzmiankowana w 1658 r. Kolejne drewniane kościoły
powstały w 1682 i 1769 r. Obecny murowany wzniesiono w latach
1898–1905 [KZSP, 1986, s. 40]. Można więc wysunąć ostrożnie
przypuszczenie, iż kielich zamówiono z okazji wystawienia nowej
świątyni w 1682 r.
literatura: dzieło niepublikowane
207
ZŁOTNICTWO