Page 221 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 221

Kielich mszalny z pateną                                Kielich mszalny z pateną


                     nr inwentarzowy:    MD/ZL/K/72, MD/ZL/K/72A             nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/73, MD/ZL/K/73A
                     autor/ warsztat:    warsztat nieokreślony (Polska, zabór rosyjski:   autor/ warsztat:   Kielich: warsztat nieokreślony (Polska,
                                    Królestwo Polskie)                                      Mazowsze?); patena: Warszawa, warsztat
                     datowanie:     1. poł. XIX w.                                          nieokreślony,
                     styl:          klasycystyczny                           datowanie:     kielich: ok. 1500 r. i 3. ćw. XVI w.;
                     pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Barbary w Radziłowie        patena: ok. 1870–1896
                                    (obecnie w Kramarzewie)                  styl:          kielich: późnogotycki z renesansową dekoracją;
                     wymiary:       wys. 18,6 cm; śr. stopy 10,8 cm;                        patena: brak cech stylowych
                                    patena śr. 14,9 cm                       pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Jakuba Apostoła
                                                                                            w Drozdowie
                     opis: Kielich: gładki; stopa okrągła, lekko wypukła; trzon okrągły,   wymiary:   wys. 19,5 cm; śr. stopy 14,4 cm;
                  o pierścieniach tulejowych; nodus w formie spłaszczonej kuli; czara       patena śr. 14,4 cm
                  wysmukła, bez koszyczka. Patena: na krezie ryte signaculum oraz
                  zatarte punce: imienna (nieczytelna) i probiercza: 12.     opis:  Kielich: stopa sześciolistna, z  szerokim kołnierzem,
                     Punca probiercza widniejąca na patenie tego niepublikowanego   ażurowym cokolikiem i  zwieńczeniem w  formie odwróconej
                  zestawu może wskazywać na pierwszą połowę XIX w. Krój   plastycznej krezki z  lilijek (drobne odłamania), o  dekoracji
                  zatartych liter puncy imiennych przypomina liczne cechy   rytowanej: herby Prus i herb Modzele vel Bojcza (?), narzędzia
                  złotników czynnych w Królestwie Polskim od początku XIX w. do   męki pańskiej (krzyż z titulusem, biczem i pękiem rózeg; kolumna
                  1914 r. [Bobrow, 1917]. Resztki te bliskie są znakowi warszawskiej   biczowania ze sznurem, na której kur) oraz stylizowana, „sucha”
                  firmy Malcza [Gradowski, 2001, s. 235]. Jednak niezwykła   wić roślinna; nodus graniasty, w jego polach rytowana inskrypcja
                  prostota naczynia przeczyłaby jego powstaniu w renomowanej   gotycką minuskułą: na górnym – ihesus r, na dolnym – deiei (?),
                  bądź co bądź pracowni Karola Filipa Malcza.             z nodusem puszkowym, spłaszczonym, z rautowymi guzami z rytą
                     literatura:  dzieło niepublikowane                   inskrypcją minuskułą gotycką, nieodczytaną, miedzy nimi ślepe
                                                                          maswerki i plastyczne rozetki; koszyczek pełny, płytki, zdobiony
                                                                          rytowanymi stylizowanymi liśćmi, zwieńczony ażurową koroną
                                                                          z palmetek; czara gładka. Patena: na rewersie lustra ryty w otoku
                                                                          monogram IHS; na krezie punce: imienna (zatarta), probiercza –
                                                                          O.C/ 1[…]6 i 84 i dwugłowy orzeł.
                                                                             Kielich należy do grupy, dość licznej, zachowanych na terenie
                                                                          Mazowsza naczyń z późnego średniowiecza – ostatnich dekad XV
                                                                          i  pierwszych XVI  w., m.in. z  czwartej ćwierci XV  w. w  kościele
                                                                          parafialnym w Przasnyszu [KZSP, 1980, s. X, 25, il.  56], z lat ok.
                                                                          1470–1480 w  kolegiacie w  Pułtusku [KZSP, 1999, s. 53, il. 371],
                                                                          z 1499 r. tamże [ibidem, s. 53, il. 372], z początku XVI w. w kościele
                                                                          parafialnym w Płoniawach [KZSP, 1982(1), s. 10, il. 50], z pierwszej
                                                                          ćwierci XVI w. w kościele parafialnym w Krzynowłodze Małej [KZSP,
                                                                          1980, s. X, 15, il. 57] czy z tego samego czasu w kościele parafialnym
                                                                          w Troszynie [KZSP, 1977, s. XIII, 53, il. 123]. Trzy kielichy z tego












































           220
       ZŁOTNICTWO
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226