Page 223 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 223

Kielich mszalny                                         Wincenty Przerębski, erygował w Złotorii parafię przy kościele
                                                                          pw. Wniebowzięcia NMP. W 1693 r. parafia znalazła się w obrębie
                                                                          dekanatu andrzejewskiego. Kościół spłonął w 1716 r., ale został
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/74                        odbudowany. W  drugiej połowie XVIII  w. (w  1756, 1766 lub
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze –   1776 r.) kapituła płocka wzniosła w nieodległej Jasienicy kościół
                                    Warszawa lub Płock?)                  św.  Rocha (o  historii parafii i  kościoła zob. MD/RZ/40), który
                     datowanie:     1555 r.                               stał się filią parafii Złotorii. W  1804  r. kościół w  Jasienicy stał
                     styl:          późnogotycki                          się samodzielną parafią. W  1816  r. kościół w  Złotorii spłonął.
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Rocha w Jasienicy,   Zdecydowano się go nie odbudowywać, a miejscowość włączono
                                                                          do parafii jasienickiej. Zapewne wtedy też przeniesiono kielich.
                                    wcześniej kościół parafialny pw. Wniebowzięcia   Kielich reprezentuje typ naczynia późnogotyckiego, którego
                                    NMP w Złotorii                        szereg przykładów zachowało się na terenie Mazowsza, w tym trzy
                     wymiary:       wys. 22,5 cm; śr. stopy 16,7 cm       – oprócz omawianego – w  zbiorach argenteriów łomżyńskiego
                                                                          Muzeum Diecezjalnego (zob. MD/ZL/K/73). Z  żadnym z  nich
                     opis: Stopa sześciolistna, z szerokim kołnierzem i ażurowym   kielich nie tworzy jednak grupy warsztatowej, choć bliski jest
                  cokolikiem, zdobiona rytowanymi przedstawieniami (Ecce   w  wielu elementach kielichowi z  pierwszej ćwierci XVI  w.
                  homo, św.  Sebastian, św.  Stanisław biskup, św.  Jakub Starszy,   w  kościele parafialnym w  Krzynowłodze Małej [KZSP, 1980,
                  św. Anna Samotrzeć oraz wizerunek fundatora); trzon graniasty,   s. X, 15, il. 57]. Najpewniej powstał na Mazowszu (w Warszawie?
                  z  ażurowymi kolumienkami, oddzielony od stopy wydatnym   Płocku?). Kielich ma dobre proporcje, ładną sylwetę i precyzyjny
                  talerzykiem; nodus puszkowy, spłaszczony z rombowymi guzami   detal, z którym kontrastuje niewysoki poziom artystyczny rytej
                  (zdobionymi niellem?); koszyczek pełny, zdobiony rytowanym   dekoracji. Obecny w niej temat Ecce homo bezpośrednio wiąże się
                  motywem liści, z ażurową, plastyczną koronką z liści; czara gładka.   z ofiarą eucharystyczną. Dobór świętych wyrytych na stopie może
                  Na wewnętrznej stronie stopy ryta majuskułowa inskrypcja:   wskazywać na szczególną dla nich nabożność fundatora naczynia,
                  FABIANVUS DE CLEPARZ CANONICVS POLTOVIENSIS             który – co nie częste – polecił upamiętnić także siebie. Choć
                  PLEBANVS    SLOTORIENSIS    ECCLESIE    SLOTORENSIS     niewątpliwie nie może być tu mowy o  rzeczywistym portrecie,
                  DONAVIT ANNO D 1555 FAR (lub  FAB) oraz wklejony        to  jednak wizerunek  ten  odzwierciedla nową,  renesansową
                  karteluszek papieru z  częściowo tylko czytelnym napisem   już postawę, wyrażającą się w  dbałości o  upamiętnienie swojej
                  piórkiem: Konserwował T. (?) I. E. BI[…] GI[…] […].     osoby wśród kanoników płockich. Innym tego przejawem są
                     Jak świadczy inskrypcja, ten niepublikowany kielich został   ich  renesansowe  nagrobki  z  czasu  fundacji  naszego  kielicha,
                  ufundowany przez Fabiana z  Kleparza, kanonika katedralnego   zachowane w katedrze w Płocku.
                  płockiego, dla „ecclesiae slotoriensis” (?), w  którym fundator   literatura: dzieło niepublikowane
                  był plebanem. Zapewne chodzi tutaj o  Złotorię, znaną jako
                  Stara Złotoria. Została ona lokowana w  1472  r. przez biskupa
                  płockiego Kazimierza na prawie niemieckim i  stała się do
                  1798 r. własnością płockich biskupów, ośrodkiem administracji
                  klucza ich dóbr. W  Starej Złotorii biskupi płoccy posiadali też
                  dwór myśliwski. W 1526 r., po inkorporacji Mazowsza, Złotoria
                  znalazła się w  obrębie powiatu ostrowskiego ziemi nurskiej
                  w  ramach  województwa  mazowieckiego.  W  1502  r.  jeden
                  z  płockich biskupów, równocześnie podkanclerzy koronny,
















































           222
       ZŁOTNICTWO
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228