Page 219 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 219

Kielich mszalny                                         w  1691  r. przez bliżej nieznanego Szymona Zawistojskiego (?)
                                                                          z Kurowic (?) dla jego altarii w kościele w Raczkowie (?). Trudno
                                                                          jednak wskazać taką miejscowość i parafię. Tym bardziej trudno
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/68                        określić okoliczności, w jakich dzieło to dostało się do kościoła
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska)    w Długosiodle (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/34).
                     datowanie:     1691 r.                               Wobec tych niewiadomych nie sposób z pewnością wypowiedzieć
                     styl:          barokowy                              się o miejscu powstania kielicha.
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP   literatura: dzieło niepublikowane
                                    w Długosiodle, fundacja dla kościoła w bliżej
                                    nieokreślonym Raczkowie (?)
                     wymiary:       wys. 21,6 cm; śr. stopy 12 cm         Kielich mszalny

                     opis: Gładki; stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona,
                  na górze wysmukła, częściowo złocona, zwieńczona odwróconą   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/69
                  złoconą  krezką  z  rytami  imitującymi  użyłkowanie  liści;  trzon   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                  okrągły, o  złoconych pierścieniach talerzykowych; nodus   datowanie:     3. ćw. XVIII w.
                  gruszkowy; czara wysmukła, bez koszyczka, o złoconej wardze.   styl:      późnobarokowy
                  Na zewnętrznej stronie stopy ryte: niezidentyfikowany herb   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego
                  (podwójny krzyż pod lilią) i litery – S K i W X L; na wewnętrznej         w Płoniawach Bramurze
                  stronie stopy, na otoku ryta inskrypcja fundacyjna, majuskułowa:   wymiary:   wys. 22,4 cm; śr. stopy 12 cm
                  x VERBO INCARNATO LITAT M.D.L. INSTIC : PRO SVO
                  ALTARI RACZKOWIEN[si] : A[nn]o: 1691 SIMON ZABISTOISKI     opis:  Gładki; stopa okrągła, profilowana, na dole mocno
                  KVROWITZ.                                               spłaszczona, na górze zwieńczona odwróconą, małą krezką; trzon
                     Gdyby nie obecność inskrypcji fundacyjnej, można by uznać   okrągły, o  pierścieniach talerzykowatych; nodus gruszkowaty,
                  ten kielich za dzieło drugiej połowy XVIII w. lub początku stulecia   zbliżony kształtem do wazonowego; czara wysmukła, bez
                  następnego. Niemal pozbawiony dekoracji jak dzieła przełomu   koszyczka. Na wewnętrznej stronie stopy wyryta liczba 3.
                  baroku i klasycyzmu działa grą gładkich płaszczyzn (zob. MD/  Kielich jest przykładem dzieła z  pogranicza baroku
                  ZL/K/67). Na barok wskazuje jednak gruszkowy kształt nodusu,   i  klasycyzmu. Z  pierwszego zachowuje budowę, drugi zaś
                  a  na  końcówkę  tego  stulecia  „listki”  krezki  na  stopie,  będące   zapowiada „oczyszczenie” z  ornamentu i  oddziaływanie samą
                  dużym  uproszczeniem  liści  akantu  modnych  w  ornamentyce   stereometrią brył i gładkością płaszczyzn. Ma on wśród kielichów
                  tego czasu. Kielich, jak głosi inskrypcja, ufundowany został   w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego szereg analogii
                                                                          (zob. MD/ZL/M/60, 61, 63, 65 i 66).
                                                                             Parafia w  Płoniawach (Bramurach) została  erygowana
                                                                          w 1377 r. pw. Trójcy Świętej oraz św. Doroty i Mikołaja biskupa.
                                                                          Na okres od wieku XV do 1828  r. została jednak przeniesiona
                                                                          do Podosia. Pierwszy kościół był drewniany, podobnie kolejne –
                                                                          drugi (?) istniejący do 1720 r., trzeci – wzniesiony po tej dacie
                                                                          w  XVIII  w. staraniem  A. Młodzianowskiego, został  w  1828  r.
                                                                          zastąpiony obecnym, murowanym, odbudowanym po spaleniu
                                                                          w  1914  r. [KZSP, 1982(1), s. 15]. Niewykluczone, że kielich
                                                                          ufundowano dla płoniawskiego kościoła powstałego z  fundacji
                                                                          Młodzianowskiego. Dzieło powstało najpewniej na Mazowszu.
                                                                             literatura: dzieło niepublikowane










































           218
       ZŁOTNICTWO
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224