Page 225 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 225

Kielich mszalny z pateną                                Mikołaj wzmiankowany był w  1578  r. Następnie właścicielem
                                                                             W XVI w. właścicielami Czerwina byli Czerwińscy, z których
                                                                          był Jakub Grodzicki, wojski łomżyński (zm. 1609  r.), którego
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/75, MD/ZL/K/75A           marmurowy nagrobek znajduje się do dziś w  kościele [KZSP,
                     autor/ warsztat:   Kielich: warsztat nieokreślony (Polska,   1983, s. 3-4]. Może zatem fundatorami kielicha byli Czerwińscy
                                    Mazowsze?); patena: Warszawa, (August Teodor)   (Mikołaj?)? Parafia w  Czerwinie pw.  Przenajświętszej Trójcy
                                    Werner i s-ka,                        ufundowana  została  po roku  1428,  a  w  1500  r.  dokonano  jej
                     datowanie:     kielich: 1582 r.; patena: 1887 r.     powiększenia lub odnowienia. Pierwszy murowany kościół
                     styl:          kielich: późnogotycko-renesansowy; patena:   powstał  tu  zapewne w  pierwszej  połowie  XVI  w.: w  1609  r.
                                    neostylowa                            wzmiankowany  jest  jako  murowany  z  takąż  zakrystią.  Około
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie  roku 1666 dobudowano doń od północy murowaną kaplicę
                     wymiary:       wys. 20,6 cm; śr. stopy 13,6 cm;      pw. św. Krzyża z fundacji Tomasza Gocłowskiego, sędziego ziemi
                                    patena śr. 16,4 cm                    nurskiej. W  1711  r. opisano kościół jako częściowo murowany
                                                                          i  częściowo drewniany. Obecny murowany kościół wystawiono
                                                                          w  latach 1774–1777 staraniem i  kosztem podczaszego
                     opis:  Kielich: stopa wysmukła, sześciolistna z  wywiniętym   czernichowskiego Józefa Celińskiego i  jego żony Marianny
                  kołnierzem i  ażurowym cokolikiem, ozdobiona rytowaną   z Ostrowskich. W 1781 r. wzmiankowany jest nowy (?) wystrój
                  dekoracją: w ramach ze stylizowanej wici narzędzia męki pańskiej   kościoła: polichromia i  ołtarze. Świątynia była remontowana
                  (szata nieszyta Chrystusa i kości do gry; drabina, tyczka z gąbką   w dwudziestoleciu międzywojennym [KZSP, 1983, s. 3]. Można
                  i  włócznia; kolumna biczowania z  kurem na szczycie; krzyż   zatem przyjąć, iż kielich powstał dla Czerwina.
                  z biczem i pękiem rózeg), i plastyczną: grupa Ukrzyżowania (mocno   Czerwiński kielich z 1582 r. należy do późnogotyckiej grupy
                  wytarta); trzon graniasty z rytą dekoracją w formie majuskułowych   kielichów  z  trzonami  i  nodusami  zdobionymi  inskrypcją.  Nie
                  liter – na górnym pierścieniu:  INM  PPB, na dolnym:  SM  INRI;   tworzą one jednak żadnej zwartej grupy regionalnej, która
                  nodus spłaszczony z  sześcioma rombowymi guzami, na których   mogłaby wskazywać miejsce jego powstania. Graniaste pierścienie
                  ryte majuskułowe litery:  SM INRI; koszyczek pełny, zdobiony   trzonu zdobione rytą dekoracją z minuskułowych gotyckich liter
                  rytowanymi, przenikającymi się taśmami i  trójliśćmi pomiędzy,   odnajdujemy np. w kielichu wykonanym w Krakowie z ok. 1470 r.,
                  zwieńczony plastyczną koronką; czara gładka. Na wewnętrznej   może fundacji Krzysztofa Rebencza, dla kościoła Mariackiego
                  stronie stopy wyryta data krojem późnogotyckim:  1582. Patena:   w Krakowie [Samek, 1988, il. 44; Samek, 2000 s. 164, il. 117]. Z kolei
                  gładka, na kryzie ryty krzyż typu maltańskiego (signaculum) oraz   nodusy zdobione inskrypcją odnajdujemy m.in. w kielichu z 1496 r.,
                  punce: warsztatowe – WERNERiSA, kotwica w owalu; probiercza –   dziele poznańskiego złotnika Mikołaja Auerhana, fundacji Jakuba
                  O.C./ 1887 84 i orzeł w otoku.                          z  Koźminka w  kościele parafialnym  pw.  św.  Mikołaja  w  Krobii
                     Jeśli  przyjąć  datę  wyrytą  na  stopie  jako  czas  powstania   [Ornamenta Ecclesiae, 1999, nr kat. XXXIX, s. 110], kielichu z ok.
                  kielicha z Czerwina, byłby on przykładem długiego trwania form   1500 r., dziele pomorskim, w katedrze w Kwidzynie [Samek, 2000,
                  późnogotyckich w złotnictwie, jego formy bowiem sięgają jeszcze   s. 208, il. 149] oraz w kielichu z ok. 1500 r., również pomorskim,
                  wczesnego XV w. Jak się wydaje, ryte na trzonie i nodusie litery   w  kościele w  Rumianie [ibidem, il. 150]. Tak zdobione kielichy
                  INRI są skrótem od  Ihesus Nasarenus  Rex  Iudeorum z  titulusa   odnajdujemy także w skarbach kościołów Mazowsza, co nie musi
                  umieszczonego na krzyżu Chrystusa. Wraz z  rytymi na stopie   oznaczać, iż powstały w tej dzielnicy. Są to kielichy z lat ok. 1470–
                  arma  christi oraz plastyczną grupą Ukrzyżowania wskazują na   1480 w kolegiacie w Pułtusku (inskrypcja: oba pierścienie trzonu)
                  ofiarę rucharystyczną jako powtórzenie zbawczej męki Jezusa.   [KZSP, 1999, s. 53, il. 371]; z czwartej ćwierci XV w. w kościele
                  Nie udało się natomiast odczytać pozostałych skrótów, które być   parafialnym w Przasnyszu (górny pierścień trzonu) [KZSP, 1980,
                  może odnoszą się do osoby fundatora kielicha.           s. X, 25, il. 56], z końca XV w. (1492 r.?) w kościele parafialnym
                                                                          w  Kamiennicy (nodus) [KZSP, 1979, s. XVII, 44, il. 174] czy
                                                                          z ok. 1500 r. w kolegiacie Pułtuskiej (nodus) [KZSP, 1999, s. 53, il.
                                                                          373]. Brak jest szerszych badań nad złotnictwem Mazowsza. Nie
                                                                          można więc wykluczyć, iż kielich z Czerwina powstał na Mazowszu
                                                                          (w Warszawie?). Patena natomiast, jak świadczy o tym sygnatura,
                                                                          powstała na pewno w  jednej z  wiodących firm złotniczych
                                                                          Warszawy, specjalizującej się w wyrobach platerowanych – spółce
                                                                          Augusta Teodora Wernera i Norblina.
                                                                             literatura: KZSP, 1983, s. XIV, 5, il. 113-114.

































           224
       ZŁOTNICTWO
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230