Page 216 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 216

Kielich mszalny                                        Kielich mszalny


            nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/62                           nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/63
            autor/ warsztat:    warsztat nieokreślony (Polska, zabór rosyjski:   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                            Królestwo Polskie)                      datowanie:     3. ćw. XVIII w. (1764–1775 r.?)
            datowanie:      1. poł. XIX w.                          styl:          późnobarokowy
            styl:           późnobarokowo-klasycystyczny            pochodzenie:   kościół parafialny (poreformacki)
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Barbary w Radziłowie        pw. Najświętszego Imienia Jezus lub
                            (obecnie w Kramarzewie)                                dawny kościół parafialny (obecnie filialny)
            wymiary:        wys. 22,8 cm; śr. stopy 13,4 cm                        pw. św. Stanisława Biskupa w Zarębach
                                                                                   Kościelnych
            opis: Gładki; stopa okrągła, profilowana, dołem spłaszczona,   wymiary:   wys. 23,3 cm; śr. stopy 13,5 cm
          górą  wysmukła,  zwieńczona  odwróconą  krezką  w  formie
          lambrekinu; trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowatych; nodus   opis: Gładki; stopa okrągła, z  wydatnymi profilami, na dole
          wazonowy; czara wysmukła, gładka, bez koszyczka. Na cokoliku   spłaszczona, na górze wysmukła; trzon okrągły, o pierścieniach
          zatarte punce: zapewne imienna i probiercza: 12.       talerzykowatych; nodus wazonowy; czara wysmukła, bez
            Cecha probiercza widniejąca na tym niepublikowanym   koszyczka. Na czarze dwie zatarte punce.
          kielichu była stosowana dla 12-łutowego srebra w Królestwie   Kielich reprezentuje typ skromnego naczynia z  okresu
          Polskim najczęściej w pierwszej połowie XIX w. Krój zatartych   przejściowego między barokiem a  klasycyzmem. Z  pierwszego
          liter puncy imiennych przypomina liczne cechy złotników   zachowuje budowę, drugi zaś zapowiada „oczyszczenie”
          czynnych w Królestwie Polskim od początku XIX w. do 1914 r.   z ornamentu i oddziaływanie samą stereometrią brył i gładkością
          [Bobrow, 1917].                                        płaszczyzn.  Ma  on  wśród  kielichów  w  zbiorach  łomżyńskiego
            literatura:  dzieło niepublikowane                   Muzeum Diecezjalnego szereg analogii (zob. MD/ZL/M/60,
                                                                 61, 65, 66 i 69). Najpewniej powstał dla klasztoru Reformatów
                                                                 w  Zarębach (o  historii konwentu, kościoła i  parafii zob. MD/
                                                                 RZ/35) w latach ok. 1765–1774, zapewne w jakimś mazowieckim
                                                                 warsztacie złotniczym.
                                                                    literatura: KZSP, 1986, s. 102.





























































                                                                                                                        215
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221