Page 220 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 220

Kielich mszalny                                        Kielich mszalny


            nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/70                           nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/71
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze)  autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze)
            datowanie:      1794 r.                                 datowanie:     XVIII w. (1754 r.?)
            styl:           klasycystyczny                          styl:          barokowy
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie  pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Bartłomieja
            wymiary:        wys. 21,8 cm; śr. stopy 11,6 cm                        w Kuleszach Kościelnych
                                                                    wymiary:       wys. 19 cm; śr. stopy 12 cm
            opis:  Gładki; stopa okrągła, profilowana, spłaszczona;
          trzon  okrągły;  nodus wazonowy,  wysmukły; czara  wysmukła   opis: Gładki; stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona, na
          bez koszyczka. Na cokoliku stopy wypunktowana inskrypcja   górze wysmukła; trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowatych;
          fundacyjna, kursywą: Offiar (sic!) : Woyc (?) : y. Marianna : 1794.  nodus  gruszkowaty;  czara  wysmukła,  bez  koszyczka.
            Ten niepublikowany kielich, jak wskazuje inskrypcja   Na  wewnętrznej stronie stopy ryta inskrypcja kapitalikami,
          fundacyjna, powstał zapewne około roku 1794 w  epoce   kursywą: S . P P (?) . F F . AD . 1 . 7 . 5 (?) . 4 :.
          klasycyzmu. Oprócz daty wskazuje na to także forma nodusu,   Ten skromny i niedekorowany kielich należy do grupy naczyń
          przyjmującego kształt wysmukłej wazy, inspirowanej modnym   tego typu z drugiej połowy XVIII w. lub początku następnego,
          antykiem. Taka forma nodusu utrzymywała się w  złotnictwie   stojących na pograniczu kończącego się baroku i zaczynającego
          aż  do  drugiej  ćwierci  XIX  w.,  jak  przekonują  o  tym  puszki   klasycyzmu (zob. MD/ZL/K/65). Dzieło jest inskrypcją datowane
          w  kościele parafialnym w  Radzanowie [KZSP, 1985, s. 19,   na – zapewne – rok 1754. Kościół w  Kuleszach Kościelnych
          il. 119], w  Nasielsku [KZSP, 1999, s. 18, il. 393] i  w  Winnicy   był wzmiankowany  w  1470  r. ale parafię pw.  św. Bartłomieja
          [ibidem, s. 119, il. 394]. W  zbiorze argenteriów łomżyńskiego   oraz  świętych:  Mikołaja,  Doroty,  Katarzyny,  Pawła  Apostoła,
          muzeum najbliższy ukształtowaniem jest kielich z Nowogrodu,   Wawrzyńca i Michała Archanioła, erygowano w 1493 r. Wizytacja
          zapewne  z  końca  XVIII  w.  (zob.  MD/ZL/K/128).  Kielich   z  1670  r. wzmiankuje drewniany (zapewne kolejny) kościół
          z Czerwina powstał zapewne na Mazowszu. Jego ofiarodawcami   jako zrujnowany, niewątpliwie w  czasie potopu szwedzkiego.
          do czerwińskiej świątyni (o historii parafii i kościoła zob. MD/  W  latach 1730–1733 wzniesiono w  Kuleszach nową, również
          ZL/K/75) byli zapewne Wojciech i  Marianna. Ofiarodawczyni   drewnianą świątynię staraniem ks. Wojciecha Wnorowskiego,
          może być identyczna z Marianną z Ostrowskich, prawdopodobnie   konsekrowaną w  1737  r. Kolejny kościół, również drewniany,
          trzecią żoną Józefa Celińskiego, podczaszego czernichowskiego,   ufundował w  1798  r. ks. Marcin Wnorowski. Remontowany
          ministra króla Stanisława Leszczyńskiego, właściciela Czerwina   w 1837 r. i w latach 1868–1869 spłonął w 1908 r. W jego miejsce
          od drugiej ćwierci XVIII stulecia (w początkach XIX w. wieś była   wzniesiono obecny murowany w latach 1911–1915 i 1918–1926
          już własnością Łubieńskich) [KZSP, 1983, s. 3].        [KZSP, 1986, s. 50–51]. Fundację kielicha można zatem powiązać
            literatura: dzieło niepublikowane                    z  wyposażaniem świątyni wystawionej w  1737  r. Zagadką
                                                                 pozostaje tożsamość fundatora. Litery nie pasują do inicjałów
                                                                 ówczesnego kuleskiego proboszcza Szymon Zaleskiego. Wobec
                                                                 braku pewności co do odczytania trzeciej cyfry daty w inskrypcji
                                                                 warto podać pełną listę proboszczów w Kuleszach w XVIII w. Byli
                                                                 to: Szymon Wnorowski Pławacz – w latach 1671–1702, Jan Antoni
                                                                 Żuflichowski – 1702–1704, Stanisław Kaczyński – 1704–1707,
                                                                 Maciej Zaleski – 1707–1719, Mateusz St. Kamieński – 1719–1720,
                                                                 Wojciech Wnorowski – 1720–1743, Szymon Zaleski – 1743–1764
                                                                 i Karol Marcin Wnorowski – 1764–1808.
                                                                    literatura: dzieło niepublikowane









































                                                                                                                        219
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225