Page 228 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 228

Barbary, Doroty, Mikołaja i Marcina. W 1636 r. biskup sufragan   naszemu kielichowi rozwiązania odnajdujemy w kielichach:
          łucki Stanisław Łoza konsekrował najpewniej kolejny, drewniany   w  Częstochowie, Zieluniu, Mławie, Pruszyniem, a zwłaszcza
          kościół. Po obrabowaniu przez Szwedów w  czasie Potopu   w Lublinie, oraz puszcze w Świętej Katarzynie, gdzie wolutowe
          dokonano odnowienia erekcji w 1671 r. staraniem wspomnianego   hermy wydają się wręcz odlane z tej samej formy, co w kielichu
          proboszcza Andrzeja Błockiego. W  1787  r. odnotowano zapis   z Łomży.
          nowych  właścicieli  Waniewa  –  Orsettich  na  nowy  kościół   Najbliższe naszemu kielichowi rozwiązania odnajdujemy
          murowany, którego zdołano jedynie wyciągnąć fundamenty   w  kielichach w  Częstochowie, Zieluniu, Mławie i  Pruszynie.
          w  1798  r. Stary drewniany kościół przeszedł generalny remont   Drugim wyróżnikiem jest bogaty zestaw przedstawień, może
          w 1846 r. Zastąpił go nowy, murowany, wzniesiony w latach 1870–  opartych o wzory graficzne, wskazujących na historyczną mękę
          1877, odbudowany po zniszczeniach wojennych w latach 1946–  Chrystusa. Są one czytelną wskazówką na jej tożsamość z ofiarą
          1950 [KZSP, 1986, s. 78-79]. Jak z tego wynika, fundacja kielicha   eucharystyczną mszy. Typ nodusu oraz ornamentu sugerują
          związana była z nowym wyposażaniem waniewskiej świątyni po   czas  powstania  kielicha  na  lata  ok.  1640–1650.  Najpewniej  to
          spustoszeniach „Potopu Szwedzkiego”. Mimo braku punc, można   oryginalne i  ambitne dzieło powstało dla łomżyńskiej fary, ale
          założyć, że naczynie powstało na Mazowszu.             trudno powiązać jego fundację z  jakimś ważnym momentem
            literatura: KZSP, 1986, s. XXX, 79-80, il. 303.      w jej parafii i jej świątyni.
                                                                    Parafia pw.  św.  Michała Archanioła w  Łomży datuje się od
                                                                 1526  r. W  latach 1504–1526 wzniesiono obecny murowany,
                                                                 późnogotycki  kościół.  Był  one  wielokrotnie  remontowany
                                                                 z przekształceniami i rozbudowami, m.in. w latach: 1588, 1691–
                                                                 1692, 1711–1714, 1752–1753, 1806, 1823, 1844, 1862, 1884–1886,
                                                                 1891–1894, 1932–1934, 1947–1952 i 1953–1956. W 1925 r. został
                                                                 podniesiony do rangi katedry. Podobieństwo ażurowego nodusu
                                                                 do  dzieł  w  Lublinie  i  Świętej  Katarzynie,  uważane  za  dzieła
                                                                 złotnictwa lubelskiego, nasuwają myśl, że i nasz kielich powstał
                                                                 w Lublinie. Sprawa wymaga dalszych badań porównawczych.
                                                                    literatura: KZSP, 1982(2), s. 27, il. 221.











          Kielich mszalny



            nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/78
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Lublin?)
            datowanie:      ok. 1640–1650
            styl:           wczesnobarokowy
            pochodzenie:    katedra (dawniej fara) pw. św. Michała Archanioła
                            w Łomży
            wymiary:        wys. 25,5 cm; śr. stopy 13,8 cm

            opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona, na górze
          wysmukła,  z  dekoracją trybowaną i  częściowo rytą: na  cokole
          – małżowinowo-chrząstkowa, takaż powyżej, tworząca ramę
          dla przedstawień narzędzi Męki Pańskiej (korona cierniowa na
          tle dwóch skrzyżowanych kijów; trzy skrzyżowane gwoździe;
          latarnia na tle dwóch skrzyżowanych pochodni), między nimi
          fryz z sercowato-kształtnych form; trzon okrągły, o pierścieniach
          talerzykowatych; nodus gruszkowaty, ażurowy, złożony z pięciu
          herm na wolutach; koszyczek ażurowy, z  przedstawieniami
          figuralnymi (w półpostaci: Ecce homo, Chrystus przy kolumnie,
          Chrystus niosący krzyż), ujętymi ornamentem małżowinowo-
          chrząstkowym; czara gładka, wysmukła.
            Ten wczesnobarokowy kielich wyróżniają dwa elementy.
          Pierwszym jest nietypowy ażurowy nodus z  wolut anielskich.
          Niewiele można wskazać przykładów  vasa sacra z  ażurowym
          nodusem, dość niepraktycznym chyba, bo łatwym do uszkodzenia
          (zgniecenia). Na Mazowszu wskazać można kielichy o podobnym
          rozwiązaniu: z  pierwszej tercji XVII  w. w  kościele parafialnym
          w  Nowej  Wsi  [KZSP,  1983,  s.  18,  il.  116],  z  lat  ok.  1640–1650
          w kościele parafialnym w Zieluniu [KZSP, 1975, s. 18, il. 52], z ok.
          poł. XVII w. w kościele parafialnym w Mławie [KZSP, 1985, s. 14,
          il. 114], z ok. poł. XVII w. w kościele parafialnym w Pruszynie
          [KZSP, 1965, s. 23, il. 100], z ok. 1700 r. w kościele parafialnym
          w  Daniszewie [KZSP, 1992, s. 23, il. 246], a  gdzie indziej np.
          kielich z 1628 r. w skarbcu klasztoru o. Paulinów na Jasnej Górze
          w Częstochowie [U tronu Królowej Polski, 2006, nr kat. 25, s. 98–
          99]; nadto dwa dzieła złotnictwa najpewniej lubelskiego: cyborium
          z 1645 r. w kościele par. (daw. Bernardynów, ob. Bernardynek)
          w Świętej Katarzynie[Rolska-Boruch, 1997, nr kat. 34, s. 147-148,
          il. 32] oraz kielich z ok. 1652 r. w kościele pw. Św. Agnieszki (daw.                                         227
          Bonifratrów) w Lublinie [ibidem, nr kat. 23, s. 142, il. 33]. Bliskie
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233