Page 230 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 230

Kielich mszalny                                        mu w  zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego (zob.
                                                                    Ten  piękny  barokowy  kielich  wyróżniają  wśród  podobnych
                                                                 MD/ZL/M/05, 55, 56, 81 czy 82) dwa elementy, które wydatnie
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/79                        wzbogacają jego efekt plastyczny i treści ideowe. Jednym z nich
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Korona Polska - Kraków   jest nodus anielski, gdzie miast najbardziej typowego motywu
                            lub raczej Warszawa?)                uskrzydlonych główek anielskich widnieją całopostaciowe
            datowanie:      1641 r.                              przedstawienia aniołów. Nie  jest  to jednak rozwiązanie
            styl:           barokowy                             pozbawione analogii. Spośród kielichów zinwentaryzowanych
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela   na Mazowszu można wskazać, np.: z pierwszego dwudziestolecia
                                                                 XVII w. dzieło złotnika Johanna II Rhode, w kościele parafialnym
                            w Wiźnie                             w Kampinosie [KZSP, t. X, z. 24, s. 15, il. 89], z 1624 r. w kościele
            wymiary:        wys. 25,5 cm; śr. stopy 14 cm        parafialnym w Krajkowie [KZSP, t. X, z. 23, s. 9, il. 99], z 1629 r.
                                                                 w  kościele parafialnym w  Rościszewie [ibidem, s. 17, il. 92],
            opis: Stopa okrągła, falista, profilowana, na dole spłaszczona, na   z 1644 r. w kościele parafialnym w Raciążu [ibidem, s. 15, il. 97],
          górze wysmukła, z częściowo ażurowym cokolikiem, z dekoracją   dwa z  ok. 1640  r. (w  tym jeden reperowany w  2. poł. XIX  w.)
          odlewaną i  rytą: na cokoliku – uskrzydlone główki anielskie   w kolegiacie w Pułtusku [KZSP, 1999, s. 54, il. 38, 381], z drugiej
          naprzemiennie ze zwierzęcymi (?), powyżej – uskrzydlone główki   ćwierci  XVII  w., dzieło złotnika o  monogramie EB (lub FB),
          anielskie (cherubiny lub serafiny) a  nad nimi całopostaciowe   w  kościele parafialnym w  Strzegocinie [ibidem, s. 110, il. 378];
          przedstawienia aniołów, między nimi owalne plakiety    z ok. połowy XVII w., dzieło złotnika Jakuba Sachsa, w kościele
          z  przedstawieniami figuralnymi (Matka Boska z  Dzieciątkiem   parafialnym w Gostyninie [KZSP, 1977, s. XIII, 5, il. 126], z ok.
          nad Domkiem Loretańskim, z inskrypcją: LAURETA; św. Mikołaj;   połowy XVII  w. w  kościele filialnym w  Błędowie [KZSP, 1967,
          św. Stanisław ze Szczepanowa i  św. Kazimierz, z  inskrypcjami:   s. 5,  il. 223],  z  ok.  połowy XVII  w. w  kościele parafialnym
          S. STANISLAVS S. CASIMIRVS; trzon okrągły, o  pierścieniach   w  Czerwonce [KZSP, 1962, s. 1, il. 54], z  2. tercji XVII  w.
          talerzykowatych; nodus owoidalny, częściowo ażurowy, zdobiony   w kościele Bernardynów w Skępem [Woźniak, 2012, s. 77, il. 91]
          odlewanymi, półplastycznymi przedstawieniami aniołów w całej   czy z drugiej połowy XVII w. w kościele parafialnym w Uniecku
          postaci, naprzemiennie z  kamieniami szlachetnymi (lub ich   [KZSP, t. X, z. 23, s. 28, il. 95]. Spoza Mazowsza wskazać można
          imitacjami?) w  kaboszonowych oprawach; koszyczek ażurowy,   np. wielkopolski (poznański?) kielich, dzieło monogramisty LW,
          zdobiony uskrzydlonymi główkami anielskimi (cherubinów   z  1633  r., ufundowany dla kościoła parafialnego w  Owińskach
          lub serafinów) oraz palmet; czara gładka, wysmukła. Na otoku   (Kraków, Muzeum Historyczno-Misyjne Księży Misjonarzy
          wewnętrznej strony stopy ryta inskrypcja fundacyjna,   na Kleparzu) [Skarby krakowskich klasztorów, 2012, nr kat. 18,
          majuskułowa: JACOBVS IANCZEWSKI VICARIVS ECCLESIAE     s. 54–55] czy toruńskie – z  1636  r., dzieło złotnika Wilhelma
          LVCEORIENTIS  ECCLESIAE WIZNENSI  ORETVR PRO           de  Lassensy,  w  kościele  parafialnym  w  Rypinie  [Chrzanowski,
          EO ANNO D[OMI]NI 1641; nadto plakietki z  inskrypcjami   Kornecki, 1988, il. 69], z drugiej ćwierci XVII w., dzieło złotnika
          dotyczącymi odnowienia kielicha:  Rodziny/  Białczaków/   Zachariasza Langego, w  kościele parafialnym w  Starogrodzie
          i Wileńskich/ fundatorzy renowacji/ luty 2001; AS (splecione)/ 09-  [ibidem, il. 85], z  1644  r.,  dzieło złotnika  Łukasza  Oehma,
          520 Koszelówka k/Płocka/ tel. (0 24) 277 13 22/ fax 277 54 94.  w kościele parafialnym w Raciążu [ibidem, il. 99], z lat po poł.
                                                                 XVII w., dzieło złotnika Jakuba Sachsa, w kościele parafialnym
                                                                 w  Poniatowie [ibidem, il. 102] czy w  dziełach autorstwa Jana
                                                                 Chrystiana Bröllmanna – z  1705  r. dawniej w  kościele ew.
                                                                 w  Toruniu-Mokrem (zaginiony) i  z  pierwszej ćwierci XVIII  w.
                                                                 w kościele parafialnym w Sulerzyżu [ibidem, il. 206–207]. Układ
                                                                 rąk aniołów przypomina ten na nodusie kielicha w Gostyninie,
                                                                 Krajkowie, Skępem i Raciążu. Nodus w naszym kielichu wyróżnia
                                                                 jednak częściowy ażur i zastosowanie kameryzacji. Taką formę
                                                                 nodusu ma jedynie kielich w Skępem. Trudno powiedzieć, czy
                                                                 nodusy z  całopostaciowymi przedstawieniami aniołów mają
                                                                 jakąś zasadniczo inną wymowę od tych bardziej typowych, gdzie
                                                                 umieszczono wyobrażenia uskrzydlonych  główek  anielskich.
                                                                 Wyróżnia nasze naczynie także bogate ukształtowanie stopy, nie
                                                                 kolistej – jak w większości naczyń z XVII w. – lecz o falującym
                                                                 narysie, bogato zdobionej ornamentem i  przedstawieniami
                                                                 figuralnymi. Wspomniane kielichy w  Gostyninie, Raciążu,
                                                                 a przede wszystkim w Skępem i Pułtusku, mają podobnie falujący
                                                                 narys stopy. Do tych analogi doliczyć można kolejne w kielichach:
                                                                 z ok. 1630 r. w kościele parafialnym w Sochaczewie [KZSP, t. X,
                                                                 z. 24, s. 31, il. 88], z ok. 1640 r. w kościele parafialnym w Łętowie
                                                                 [KZSP, 1992, s. 54, il. 239], z  1642  r. w  kościele parafialnym
                                                                 w  Zrzeli [KZSP, 1974(1), s. 24, il. 73], z  ok. połowy XVII  w.
                                                                 w kościele parafialnym w Mławie [KZSP, 1985, s. 14, il. 114], z ok.
                                                                 połowy XVII w. w kościele parafialnym w Zakroczymiu [KZSP,
                                                                 1987, s. 70, il. 178], z ok. połowy XVII w. w kościele parafialnym
                                                                 w  Kołbieli [KZSP, 1963, s. 6, il. 50], z  ok. połowy XVII  w.
                                                                 w kościele parafialnym w Kamienicy [KZSP, 1979, s. 44, il. 177],
                                                                 z ok. 1665 r., dzieło złotnika Pawła Detloffa, w kościele farnym
                                                                 w Sierpcu [KZSP, t. X, z. 23, s. 21, il. 96; Chrzanowski, Kornecki,
                                                                 1988, il. 149; Woźniak, 2012, s. 77, il. 90], z trzeciej ćwierci XVII w.
                                                                 w kościele parafialnym w Gralewie [KZSP, 1979, s. XVII–XVIII,
                                                                 38, il. 178], z końca XVII w. (uzupełniany w XIX w.) w kościele
                                                                 parafialnym w Łomiankach [KZSP, 1987, s. 180, il. 32] czy z końca
                                                                 XVII w., dzieło złotnika J. Habera (lub J. Hermanna), w kościele
                                                                 parafialnym w Bielsku [KZSP, 1992, s. 6, il. 244]; choć większość
                                                                 z  nich, oprócz naczyń w  Mławie, Kołbieli, Kamienicy, Zrzeli
                                                                 i Sierpcu, ma narys stopy sześciolistny. W przypadku kielichów
                                                                 w Skępem i Pułtusku można mówić o wspólnocie warsztatowej,
                                                                 podobnie bowiem ukształtowane są nie tylko nodus i stopa, lecz
                                                                 także dekoracja ażurowego koszyczka stopa. W dekoracji stóp obu
                                                                 pułtuskich kielichów widnieją postacie stojących aniołów oraz  229
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235