Page 233 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 233

między stylizowanymi liśćmi, na dole – stylizowane liście;   najpewniej ze szlifowanego kryształu górskiego, może
                  koszyczek pełny, z analogiczną dekoracją repusowaną co na otoku   importowanego z  jakiegoś zachodnioeuropejskiego centrum
                  stopy; czara gładka.                                    specjalizującego się w  trudnej technice szlifu tego minerału
                     Kielich jest typowym i ładnym przykładem wczesnobarokowego   (Wenecja, Mediolan, Praga?). Na Mazowszu znane są przykłady
                  naczynia. Bogate ornamenty – jak podkreślają autorzy Katalogu   zastosowania kryształu, choć w  formie znacznie doskonalszej
                  zabytków sztuki w Polsce – pozwalają datować go około roku 1630.   artystycznie. W znanym krzyżu domniemanej fundacji Mikołaja
                  Oprócz tak typowego dla XVII-wiecznych kielichów motywu   Kiszki z  1593  r. dla zboru kalwińskiego w  Węgrowie (obecnie
                  uskrzydlonych główek anielskich w dekoracji koszyczka pojawia   w  skarbcu kościoła parafialnego pw.  Wniebowzięcia NMP
                  się oryginalny motyw kwiatu chabru bławatka (Centaurea cyanus   w  Węgrowie)  [Samek,  1984,  il.  51;  Ornamenta ecclesiae, 1999,
                  L. 1753). Rośnie on w zbożu, co jest oczywistą aluzją do pokarmu   nr kat. LV, s. 128–129] kryształ jest nie tylko szlifowany w formy
                  eucharystycznego. W  języku symboli bławatek był kojarzony   o  licznych krzywiznach, lecz także zdobiony przedstawieniami
                  z  niewinnością  (co  można  tu  uznać  za  aluzję  do  niewinnej   figuralnymi. Prostsze formy, ale wciąż doskonalsze od naszego
                  ofiary Chrystusa?), bogactwem (aluzja do zbawienia i rajskiego   dzieła, ma kryształ zastosowany w  krzyżu relikwiarzowym
                  bytowania?), ale także z  miłością, wiernością i  małżeństwem   z  pierwszej połowy XVIII  w., zinwentaryzowanym w  kościele
                  (ofiara eucharystyczna jako mistyczne zaślubiny z Chrystusem?).   parafialnym w Lewiczynie [KZSP, 1967, s. 34, il. 240]. Jan Samek
                  Precyzyjne określenie znaczenia tego rzadko odnajdywanego   uważa, że spośród rozpoznanych wyrobów złotniczych z użyciem
                  w  dekoracji  vasa sacra motywu wymaga dalszych badań. Nic   kryształu górskiego tylko część do importy, głównie z  Włoch,
                  nie stoi na przeszkodzie, by uznać ten kielich, zapewne dzieło   jak np. relikwiarz Ciernia Chrystusa z przełomu XVI i XVII w.
                  złotnictwa mazowieckiego, za przeznaczony od momentu    w  krakowskim klasztorze Jezuitów przy kościele św.  Barbary.
                  powstania dla kościoła w  Jabłoni Kościelnej. Był on bowiem   Inne można uznać za wyroby lokalne, np. XVII-wieczny kielich
                  wzmiankowany już w 1480 r., parafia pw. św. Piotra, Leonarda   z kryształowym nodusem w klasztorze Kanoników Regularnych
                  i Marii Magdaleny została zaś erygowana w 1493 r.       Lateraneńskich na Kazimierzu w Krakowie [Samek, 1984, s. 90–
                     Drewniana świątynia została spalona w czasie wojen szwedzko-  91]. Kształt wziernika naszego pacyfikału może sugerować, iż ten
                  moskiewskich w latach 1655–1660. Następnie została zastąpiona   wykonano jako relikwiarz partykuły Krzyża Świętego. Wszystkie
                  kolejną, drewnianą, która dotrwała do 1732 r. Wzniesiono wtedy   elementy  relikwiarza,  poza  wspomnianym  wziernikiem,  są
                  następny kościół, remontowany w  1842  r., który z  kolei uległ   chyba dziełem lokalnego, mazowieckiego warsztatu złotniczego.
                  pożarowi w  1866  r. Obecny, murowany, wzniesiono w  latach   Relikwiarz pełnił zapewne funkcję pacyfikału (zob. MD/ZŁ/R/85).
                  1867–1868  z  fundacji Ignacego Jelińskiego, właściciela Mazur   literatura: KZSP, 1986, s. XXXI, 69, il. 332.
                  [KZSP, 1986, s. 40–41].
                     literatura: KZSP, 1986, s. XXX, 41, il. 295.


                  Krzyż relikwiarzowy (pacyfikał)



                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/R/83
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                     datowanie:     1747 r.
                     styl:          regencyjny
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Nawiedzenia NMP
                                    i św. Jakuba i Anny w Rutkach-Kossakach
                     wymiary:       wys. 59 cm; szer. 22,5 cm

                     opis:  Stopa prostokątna, o  ściętych wklęsło narożach,
                  profilowana, dzielona na pola, na dole mocno wysklepiona,
                  dekorowana repusowanym i  rytym na fakturowym tle
                  ornamentem – rozety, liście (w  tym akantu) i  cęgi, na górze
                  smukła i gładka (naprawiana), zwieńczona gałką; trzon okrągły,
                  o  pierścieniach talerzykowych; nodus gruszkowy (zbliżony do
                  wazonowego), dzielony na pola, dekorowana rytym ornamentem
                  na fakturowanym tle, m.in. rozetki i  liście; górna partia
                  w formie krzyża łacińskiego o treflowych zakończeniach ramion
                  i  poszerzonym  ich  skrzyżowaniu,  między  ramionami  wiązki
                  złoconych promieni; krzyż gładki z krawędziami podkreślonymi
                  fakturowaniem; na awersie: pośrodku – złocona, pusta puszka
                  repozytorium w  kształcie równoramiennego krzyża z  fasetowo
                  szlifowanym wziernikiem (z  kryształu górskiego?), na osiach
                  ramion i zakończeniach – liczne kamienie w oprawach; na rewersie:
                  pośrodku – złocona figurka Ukrzyżowanego; kulki i  kamienie
                  (bursztyny i  korale?) przymocowane też do bocznych partii
                  zakończeń  ramion  krzyża  (kilku  brak).  Na  profilu  zewnętrznej
                  strony stopy ryta inskrypcja fundacyjna, kursywą, niestaranna:
                  STAN[nisław] Z MINSKA NA MENZENINIE OPACKI M[iecznik]
                  Ż[iemi] W[iskiej] 1747.
                     Kształt nodusu i stopy oraz zdobiący je regencyjny ornament
                  współgrają z datą zawartą w inskrypcji fundacyjnej – roku 1747.
                  Według niej, jest to fundacja Stanisława Opackiego, herbu Prus
                  (III) – jak ustalili autorzy  Katalogu zabytków sztuki w  Polsce
                  – miecznika wiskiego. Warto podkreślić, że Rutki znajdowały
                  się w posiadaniu rodu Opackich herbu Prus w okresie od 1616
                  aż do 1863  r. [KZSP, 1986, s. 68]. Zatem była to niewątpliwie
                  fundacja dla kościoła w  Rutkach (o  historii parafii i  kościoła
                  zob. MD/ZL/M/93). Nie można jednak wykluczyć możliwości,
                  iż sam krzyż jest starszy od stopy i trzonu i pochodzi z okresu
           232    XVI–XVII  w. Mimo braku ornamentalnej dekoracji wyróżnia
       ZŁOTNICTWO  go bogata kameryzacja i  zastosowanie nietypowego wziernika,
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238