Page 231 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 231

plakiety: pierwszego – emaliowane z hierogramami IHS i MARIA   Kielich mszalny z pateną
                  oraz z godłem cechu szewców i inicjałami Z (odwrócone) F, drugi
                  – z popiersiowymi (w profilu) wizerunkami Chrystusa i Marii oraz
                  hierogramem IHS, a między nimi całopostaciowe przedstawienia   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/80, MD/ZL/K/80A
                  aniołów. Do tej grupy warsztatowej, ze względu na ukształtowanie   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska)
                  stopy, ozdobionej analogicznie do kielichów – omawianego   datowanie:     ok. 1640 r. (i po poł. XVII w.?)
                  z  Wizny i  z  Pułtuska (owalne medaliony z  przedstawieniami   styl:     barokowy
                  figuralnymi oraz całopostaciowe wyobrażenia aniołów), można   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
                  doliczyć wymieniony wyżej kielich w  Sierpcu. Na jego stopie              w Śniadowie, pierwotnie w nieokreślonej
                  widnieją plakiety z  postaciami: św. Teresy, Chrystusa Salvatora
                  Mundi i hierogramem IHS. Ma on też punce – miejską Torunia,               miejscowości Zabrzezie
                  i imienną – PD, pozwalającą określić jego autora. Był nim złotnik   wymiary:   wys. 24,7 cm; śr. stopy 12,3 cm;
                  Paweł Detloff (vel Dietloff). Uczeń Jakuba Sachsa, wyzwolony na           patena śr. 15,4 cm
                  mistrza w 1661 r., czynny był w Toruniu do co najmniej 1691 r.
                  Lata aktywności Detlofa nie pasują zatem do daty widniejącej na   opis:  Kielich: stopa sześcioboczna, profilowana, z  dekoracją
                  naszym kielichu. Dzieło z Sierpca jest zatem nawiązaniem, może   trybowaną i puncowaną: na cokole – naprzemiennie uskrzydlone
                  na życzenie fundatora, do sposobu ukształtowania stopy czterech   główki anielskie i pęki owoców, powyżej – duże palmety; trzon
                  kielichów: z  Wizny, Pułtuska i  Skępego. Ich autor w  obecnym   okrągły, o  pierścieniach talerzykowatych; nodus owoidalny,
                  stanie badań musi pozostać nieznany. Michał Woźniak wskazuje,   mocno  wydłużony,  ozdobiony  plastycznymi  liśćmi;  koszyczek
                  że taki kształt stopy jest charakterystyczny dla ośrodków   pełny, głęboki, złocony, ozdobiony uskrzydlonymi główkami
                  złotniczych Korony Polskiej i suponuje, że naczynie w Skępem   anielskimi  z  podwieszonymi  chustami, ukazanymi  na tle
                  mogło powstać w  Krakowie lub w  Warszawie. Wobec faktu, iż   symetrycznego ornamentu małżowinowo-chrząstkowego; czara
                  wyróżniona tutaj grupa kielichów zachowała się w  kościołach   gładka.  Na  otoku  wewnętrznej  strony  stopy  ryta  inskrypcja
                  Mazowsza, można przyjąć, że powstały one w jakieś warszawskiej   fundacyjna, majuskułowa,  częściowo  wytarta:  [ADA]LBERTVS
                  pracowni złotniczej.                                    IAKA[CKI] [PAR]OCH ZABREZINENS[IS]. Patena: gładka.
                     Jak dowiadujemy się z  inskrypcji, naczynie jest fundacją   Według autorów  Katalogu zabytków sztuki w  Polsce kielich
                  wikariusza katedry w  Łucku, Jana Janczewskiego, dla kościoła   jest wczesnobarokowym dziełem złotnictwa z ok. 1640 r. Wydaje
                  w Wiźnie. Dalszych badań wymaga ustalenie związku fundatora   się jednak, że dekoracja stopy wskazuje cechy trzeciej ćwierci
                  z  wiską parafią. Może był  tamtejszym wikariuszem lub   tego stulecia (pęki owoców, akantopodobne liście), może zatem
                  proboszczem. W latach 1657–1658 wzmiankowany jest proboszcz   naczynie jest niejednorodne. Rzadki przykład wielobocznej stopy
                  Wojciech Kazimierz Szlegielski [KZSP, 1982(2), s. 73, 74]. Trudno   ma na Mazowszu jedynie analogię w kielichu również znajdującym
                  fundację kielicha powiązać z  jakimś istotnym momentem   się w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego – z 1643 r.
                  w dziejach Wizny i jej kościoła (o historii parafii i kościoła zob.   z Radziłowa (MD/ZL/K/54).
                  MD/RZ/36).                                                 Parafia pw. NMP i św. Jana Chrzciciela i Mikołaja w Śniadowie
                     literatura: KZSP, 1982(2), s. 75, il. 223.           została  erygowana  przed  1396  r.  przy  kościele  wzniesionym
                                                                          po  1390  r. (wzmianka z  1405  r.).  W  1699  r.  spłonął istniejący
                                                                          drewniany kościół. Wówczas wzniesiono nowy, również
                                                                          drewniany, fundacji proboszcza Kazimierza Wądołowskiego,
                                                                          konsekrowany w 1710 r. Został rozebrany w 1913 r. i ustąpił miejsca
                                                                          obecnemu, murowanemu, wzniesionemu w  latach 1906–1912
                                                                          [KZSP, 1982(2), s. 66]. Jednak, jak wskazuje inskrypcja, kielich
                                                                          ufundował pleban Zabrzezia – Wojciech Jakacki. Nie udało się
                                                                          zidentyfikować miejscowości Zabrzezie z kościołem parafialnym.
                                                                          Może zatem inaczej należy odczytać słowo zabrezinensis. Sprawa
                                                                          wymaga dalszych badań.
                                                                             literatura: KZSP, 1982(2), s. 67, il. 218.







































           230
       ZŁOTNICTWO
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236