Page 257 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 257

Monstrancja                                             113, 115]. Czas i charakter tych ozdób, zapewne ofiar wotywnych,
                                                                          czeka na swoje opracowanie. Warto podkreślić, że znane są
                                                                          monstrancje ozdabiane świeckimi klejnotami, np. monstrancja
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/133                       z 1751 r., dzieło czynnego w Wilnie złotnika Johanna Lary’ego,
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  w kościele par. w  Trokach [Vitkauskienė, 2006, s, 283-286,
                     datowanie:     ok. 1720 r.                           il. 105-110]. Obecne w dekoracji perły zapewne odnoszą się do
                     styl:          regencyjny                            Chrystusa jako Zbawiciela [Kobielus, 2006, s. 155].  Monstrancja
                     pochodzenie:   katedra (dawniej fara) pw. św. Michała Archanioła   należy do tego rzadziej występującego typu, w  których miast
                                    w Łomży, dokąd może dostała się z klasztoru   zwyczajowych figurek aniołów-adorantów, osadzono postacie
                                                                          świętych: opata i  opatki. Ich habity sugerują, że reprezentują
                                    Benedyktynek w Łomży                  zakon benedyktynów, zatem mogą przedstawiać– jak proponują
                     wymiary:       wys. 64,5 cm; szer. 29,5 cm           autorzy  Katalogu zabytków sztuki w  Polsce –rodzeństwo,
                                                                          założycieli męskiej i  żeńskiej gałęzi zakonu: św.  Benedykta
                     opis: Typu promienistego; stopa owalna, falista, czterolistna,   z Nursji i św. Scholastykę. Dobór świętych zakonnych w dekoracji
                  wysklepiona, profilowana i dzielona na pola, zdobiona trybowanym   sprzętów kościelnych zazwyczaj wskazuje na ich proweniencję
                  i  rytym, złoconym ornamentem z  taśm, cęgów i  motywów   z zakonnej świątyni, np. figurki świętych dominikańskich zdobią
                  roślinnych, z  aplikacjami ujętymi czterema emaliowanymi   monstrancję z  lat przed 1756  r. znajdującą się w  krakowskim
                  kwiatkami  (biało-niebieskie  płatki  z  pomarańczowym  sercem)   klasztorze  Dominikanów  [Samek,  1984,  il.  203].  Można  zatem
                  i sznurami pereł, zwieńczona odwróconą złoconą krezką; trzon   przyjąć, iż nasza monstrancja nie pochodzi z  obecnej katedry
                  okrągły, złocony, o  dolnym pierścieniu talerzykowym, górnym   w Łomży (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/78). Może
                  – tulejowym; nodus gruszkowy, dzielony na pola, szersze   zatem pochodzi z łomżyńskiego kościoła Benedyktynek w Łomży?
                  złocone i z rytym ornamentem; nad trzonem sercowata forma,   Konwent ten był fundacją z 1621 r. Adama Kosobudzkiego,
                  złocona, z  obustronną odlewaną i  rytą na fakturowanym tle   wojewody mazowieckiego, starosty łomżyńskiego i  wiskiego.
                  dekoracją: serce i  monogram IHS; do niej przylegają liściaste   W  latach 1622-1628 wzniesiono drewniany budynek klasztoru
                  ramiona, na których osadzone pełnoplastyczne złocone (atrybuty   przy dawnym kościele farnym na Popowej Górze. Odbudowany
                  rezerwowane w srebrze) figurki stojących świętych: opata (z lewej   po spaleniu w 1657 r., w 1763 r. odsprzedany został kapucynom.
                  strony) i opatki (z prawej); nad monogramem Chrystusa kolejna   Benedyktynki przeniosły się w nowe miejsce – na Stokową Górę,
                  sercowata forma, złocona, od awersu zdobiona klejnotem w formie   gdzie w  latach 1760–1764 zbudowano nowy klasztor i  kościół
                  wysadzanej kamieniami kokardy, od rewersu – ornamentem   (konsekrowany w 1767 r.), również z drewna. Kościół murowany
                  odlewanym i  rytym na fakturowanym tle; gloria osadzona na   wzniesiono w latach 1857–1863, a budowę klasztoru rozpoczęto
                  talerzykowo-tulejowym trzpieniu; puszka w kształcie serca, ujęta   w 1859 r. W 1939 r. zabudowania te zostały całkowicie zniszczone.
                  złoconym otokiem z repusowanych chmur, na którym osadzone:   Ich odbudowa nastąpiła w  latach 1943–1953 [KZSP, 1982(2),
                  repusowane, rezerwowane w srebrze plakietki z uskrzydlonymi   s. 32–33]. Można zatem przyjąć, iż nasza monstrancja powstała dla
                  główkami anielskimi, sznury pereł (także na odwrocie puszki),   łomżyńskiego konwentu Benedyktynek, a do katedry dostała się
                  rozetki z pereł i kamieni oraz złoty klejnot z kamieniami (poniżej   w wyniku zniszczenia klasztoru w czasie II wojny światowej. Nie
                  puszki) i repusowana, złocona plakietka z wizerunkiem Boga Ojca   można  jednak wykluczyć,  że omawiana  monstrancja pochodzi
                  wyłaniającego się z chmur i gołębicy Ducha Świętego (powyżej);   z  kościoła Benedyktynek w  Sierpcu, skąd po kasacie klasztoru
                  całość otacza wieniec ze złoconych promieni o falistym zarysie,   w 1896 r. zakonnice przeniosły się do konwentu w Łomży [KZSP,
                  na promieniach osadzone rozetki z pereł i kamieni; glorię wieńczy   1982(2), s. 34]. Kwestia ta wymaga dalszych badań.
                  złocona, płaska korona zamknięta, zakończona krzyżykiem na   literatura: KZSP, 1982(2), s. 27, il. 209–210.
                  sferze, zdobiona obustronnie kamieniami, podtrzymywana przez
                  dwa repusowane i złocone aniołki, ukazane w locie. Na kołnierzu
                  zewnętrznej strony stopy punca: E (lub L?) w rombie.
                     Ta efektowna w sylwecie i dekoracji monstrancja reprezentuje
                  bardzo rozpowszechniony typ barokowej monstrancji promienistej
                  (zob. MD/ZL/M/94). Ma elementy, które były popularne wśród
                  monstrancji promienistych na terenie i Rzeczypospolitej: figurki
                  na ramionach przytwierdzonych do trzonu, wieńczącą koronę
                  zamkniętą, a pod nią wyobrażenie Boga Ojca, który wraz z Duchem
                  Świętym przyjmuje ofiarę Syna uobecnioną w  konsekrowanej
                  hostii. Są też elementy ją wyróżniające. Puszka przyjmuje zarys
                  serca, zapewne jako aluzja do upowszechniającego się kultu
                  serca Jezusa m.in. za sprawą słynnych ćwiczeń duchowych
                  jezuity Ignacego Loyoli [Vitkauskienė, s. 198] oraz kultu Serca
                  Jesusa  (Cordis  Jesu)  propagowanego  przez  francuską  wizytkę,
                  św. Małgorzatę Alacoque (zm. 1690 r.). Kult ten, mający jeszcze
                  późnośredniowieczną genezę, oddziałał na barokowe „koncepty”
                  wyposażenia  kościołów,  zwłaszcza  na vasa  sacra  –  jak  się
                  zdaje – szczególnie silnie w 1. poł. XVIII w., także na ziemiach
                  historycznej Polski. Na obecnych ziemiach polskich trudno
                  określić jakieś specyficzne środowisko, w którym pomysł ten by
                  dominował w dekoracji monstrancji. Wśród tych, które wskazuje
                  Jan Samek, najbliższy jest Lublin [Samek, 1967, s. 166, 168-169,
                  il. 4-9]. Jest to rozwiązanie dość rzadkie wobec dominującego
                  kolistego (ewentualnie owalnego) kształtu reservaculum. Wśród
                  znanych monstrancji na Mazowszu wskazać można tylko jedną
                  z sercową puszką – z początku XVIII w., dzieło złotnicka J. Zeckela,
                  w kościele parafialnym w miejscowości Wodynie [KZSP, 1965, s.
                  43, il. 96]. Wyróżniającym elementem jest bogata kameryzacja
                  (w tym sznury pereł!), którą objęto także wnętrze puszki. Wśród
                  kamieni znajdują się wprawione klejnoty. Ten u  nasady glorii,
                  w formie kokardy, wydaje się być wyrobem z XVII w., podobnym,
                  choć nie tak świetnym, do klejnotu zdobiącego zawieszenie
                  krakowskiego cechu złotników [Samek, 1984, s. 71, il. 38], czy
                  sukienkę, tzw. rubinową, obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej
           256    w skarbcu klasztoru o. Paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie
                  [U tronu Królowej Polski, 2006, nr kat 31, s. 110-117, il. na s. 111, ,
       ZŁOTNICTWO
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262