Page 252 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 252

Monstrancja promienista                                falista, profilowana, ozdobiona w  dolnej partii trybowanym,
                                                                    opis: Typu promienistego, częściowo złocona; stopa owalna,
                                                                 umieszczonym na fakturowanym tle lambrekinem oraz
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/103                       ornamentem cęgowym przechodzącym w liściasty (akant), wśród
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?),   którego przedstawienia – uskrzydlone główki anielskie, emblemat
                            uzupełnienia: Warszawa, fabryka Frageta  zakonu franciszkanów (dwa skrzyżowane ramiona z krzyżem na
            datowanie:      1. ćw. XVIII w.; uzupełnienia: 1911 r. (wtedy   chmurach) oraz emblemy z  majuskułowymi lemmami: lustro
                            dodane późnogotyckie figurki z pocz. XVI w.?)  (CVNCTUS AEQVE FIDVM), koral leżący na stole (DESERVISSE
            styl:           regencyjny z neostylowymi uzupełnieniami  IUVAT MARE), muszla na stole (EX VVIIS SVVS EST HONOR),
                                                                 w  górnej partii – odwróconą, złoconą krezką; trzon okrągły,
            pochodzenie:    kościół parafialny (pofranciszkański)   złocony, o  pierścieniach talerzykowych; do górnego pierścienia
                            pw. św. Antoniego Padewskiego w Stawiskach  przymocowane dwa  esowate,  liściaste ramiona,  na  których
            wymiary:        wys. 89 cm; szer. 33 cm              osadzone pełnoplastyczne, złocone figurki apostołów – św. Pawła
                                                                 (z  lewej) i  św.  Piotra (z  prawej); nodus gruszkowy, częściowo
                                                                 złocony, z rezerwowanym w srebrze fryzem z pęków owocowych
                                                                 wśród ornamentu cęgowego; gloria osadzona na pełnoplastycznej,
                                                                 złoconej figurce postaci niewieściej (Marii? św. Klary?), stojącej
                                                                 na  kielichowatym  cokoliku;  puszka  ośmioboczna, z  karbowaną
                                                                 krawędzią i  rezerwowanym w  srebrze otokiem z  cęgowego
                                                                 ornamentu,  na  którego fakturowanym tle osadzonych osiem
                                                                 kamieni w  oprawach (także na rewersie); z  otoku wyrastają
                                                                 w dwóch planach (także na rewersie) złocone promienie różnej
                                                                 długości o falującym zarysie; glorię wieńczy przestrzenna, złocona
                                                                 korona zamknięta, zwieńczona krzyżykiem na kuli, z fleuronami
                                                                 ozdobionymi kamieniami w oprawach.
                                                                    Monstrancja  reprezentuje  typ  barokowej  monstrancji
                                                                 promienistej (patrz MD/ZL/M/94). Tak typowe dla tego typu w
                                                                 I Rzeczypospolitej są tu ramiona wyrastające z nodusu, które, jak
                                                                 wskazuje Maria Kałamajska-Saed, autorka  Katalogu zabytków
                                                                 sztuki, są jednak dodatkiem z pocz. XX w. Podobnie jak nietypowy,
                                                                 wieloboczny (wielobok o wklęsłych bokach) otok reservaculum,
                                                                 który jednak ma barokowe analogie, np. w monstrancji z koń.
                                                                 XVII w. w kościele par. p.w. Św. Wojciecha w Wąwolnicy [Vasa
                                                                 sacra, 2008, il. 51]. W wyniku tej ingerencji przybyły też, jak się
                                                                 wydaje, figurki świętych Piotra i Pawła. Ich ostro łamane szaty
                                                                 sugerują, że jeśli nie są to figurki późnogotyckie z początku XVI w.,
                                                                 to powstały około roku 1600, gdy panujący wtedy manieryzm
                                                                 chętnie wracał, zwłaszcza w  złotnictwie i  rzeźbie, do form
                                                                 późnośredniowiecznych. Pewną zagadką jest figurka niewiasty, na
                                                                 której osadzono glorię monstrancji. Mogłaby to być Maria, choć
                                                                 brak jej atrybutów Immaculaty (zob. MD/ZL/M/100). Wydaje
                                                                 się jednak, ze jej ubiór należy interpretować jako habit zakonny.
                                                                 Może zatem jest to „duchowa córka” św. Franciszka – św. Klara
                                                                 z Asyżu, założycielka żeńskiej gałęzi tego zakonu? Wyraźnie nasza
                                                                 postać trzymała jakieś atrybuty: może jednym z nich była lilia,
                                                                 tak charakterystyczna dla ikonografii św. Klary? Tym jednak, co
                                                                 najbardziej wyróżnia naszą monstrancję, jest dekoracja jej stopy,
                                                                 którą Kałamajska-Saed uznaje za „nietypową”, użyto tu bowiem
                                                                 emblemów. Autorka pisze: „Autor teologicznego programu
                                                                 treściowego  [monstrancji]  posłużył  się  bardzo  popularnym
                                                                 dziełem Philippo Picinellego, ‘Mundus symbolicus’, wydawanym
                                                                 wielokrotnie począwszy od 1669  r., nota bene wymienionym
                                                                 w  spisie książek biblioteki klasztoru stawiskiego. Zaczerpnięto
                                                                 z niego emblemy, które wraz z nadającymi im określone znaczenie
                                                                 lemmami – składają się na wyrażenie myśli o  uświęcającym
                                                                 znaczeniu życia zakonnego w  dążeniu do Boga i  zbawienia.
                                                                 Z  uwagi na swą emblematyczną dekorację monstrancja
                                                                 ze Stawisk jest obiektem zupełnie wyjątkowym w  polskim
                                                                 złotnictwie sakralnym”. Obecność i  dokładna interpretacja tej
                                                                 emblematycznej dekoracji zasługuje na pogłębione badania.
                                                                 Monstrancja najpewniej powstała dla klasztoru franciszkanów
                                                                 w Stawiskach, jak wskazuje na to wczesnoregencyjny ornament,
                                                                 w pierwszej ćwierci XVIII w.
                                                                    W  1688  r. dwaj franciszkanie prowincji litewskiej zostali
                                                                 osadzeni przez Fortunata Zamoyskiego herbu Grzymała,
                                                                 łowczego łomżyńskiego i  właściciela Stawisk, przy tamtejszej
                                                                 kaplicy pw. św. Jana Chrzciciela, Andrzeja Apostoła i Katarzyny,
                                                                 wzniesionej w 1585 r. jako filia parafii w Porytem, a odbudowanej
                                                                 ze zniszczeń potopu szwedzkiego właśnie w tym roku. W 1691 r.
                                                                 w jej miejsce wzniesiono drewniane budowle konwentu: kościół
                                                                 pw.  św.  Fortunata i  klasztor przy nim, formalnie fundowany
                                                                 w 1697 r. Mimo zapisu testamentowego Zamoyskiego, zmarłego
                                                                 w  1698  r.,  na budowę  murowanego konwentu, jego projekt
                                                                 aprobowano dopiero w 1774 r., a budowa rozpoczęła się w 1788 r.
                                                                 Trzy  lata później ukończono zabudowania  klasztorne, prace
                                                                 przy kościele trwały jednak do lat 1813–1818. Tę nową świątynię
                                                                 konsekrowano w 1822 r. pw. św. Antoniego Padewskiego. Klasztor  251
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257