Page 259 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 259

Puszka z pokrywą


                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/134, MD/ZL/PSZ/134A
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze –
                                    Warszawa?)
                     datowanie:     ok. 1640 r.
                     styl:          barokowy
                     pochodzenie:   katedra (dawniej fara) pw. św. Michała Archanioła
                                    w Łomży
                     wymiary:       wys. 38,4 cm; śr. stopy 12,7 cm;
                                    przykrywka śr. 12 cm

                     opis:  Stopa  okrągła,  profilowana, spłaszczona, dekorowana
                  repusowaniem: w  dolnej partii spiętymi ceownicami, w  górnej
                  – takiż ornament z  uskrzydlonymi główkami anielskimi;
                  nodus  okrągły, talerzykowy,  zdobiony  rytem; nodus owoidalny,
                  z półplastycznymi postaciami aniołów trzymających pęki owoców
                  na szarfach; gładka czara ujęta ażurowym koszyczkiem, ozdobiona
                  – na tle ornamentu ceowego – trybowanymi i rytymi uskrzydlonymi
                  główkami anielskimi z podwieszonymi chustami, naprzemiennie
                  z  monogramem: IHS wpisanym w  okrąg; pokrywa przesłonięta
                  koroną zamkniętą, o  kabłąkach zdobionych perełkowaniem,
                  ażurowym cokoliku z  wici roślinnej i  czterema ażurowymi
                  uchwytami; wewnątrz korony plastyczne figurki (w całej postaci):
                  Chrystus Ubiczowany (ze sceny Ecce homo) adorowany przez
                  cztery klęczące anioły z arma christi w ramionach (m.in. drabina,
                  tyczka z gąbką, włócznia). Na kołnierzu zewnętrznej strony stopy
                  zatarta punca.
                     Puszka jest okazałym i pięknym przykładem wczesnobarokowego
                  naczynia tego typu. Efektownie prezentuje się nodus, tzw. anielski,
                  z pełnopostaciowymi wyobrażeniami aniołów. Motyw ten występuje
                  w drugiej i trzeciej ćwierci XVII w. w dekoracji kielichów, i to niezbyt
                  często, np. w  zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego
                  z 1641 r. z kościoła parafialnego w Wiźnie (MD/ZL/K/79). Wśród
                  zinwentaryzowanych puszek w skarbcach mazowieckich kościołów
                  nie można wskazać ani jednego przykładu. Pięknie prezentuje się
                  także  ażurowy  koszyczek,  w  tej  formie  i  dekoracji  znów  mający
                  niewiele analogii na Mazowszu. Wskazać można puszki: z XVII w.
                  w  kaplicy w  Laskach [KZSP, t. X, z. 17, s. 14, il.  92], z  1631  r.
                  w  kościele parafialnym w  Stężycy [KZSP, 1967(1), s. 25, il. 58],
                  z ok. poł. XVII w. w kościele parafialnym w Kołbieli [KZSP, 1963,
                  s. 6, il. 47] oraz w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego
                  z  drugiej ćwierci XVII  w. z  kościoła Bernardynów w  Ostrołęce
                  (MD/ZL/PSZ/15). Z  dekoracją właściwej puszki idzie w  zawody
                  jej pokrywa  zwieńczona okazałą  koroną zamkniętą. Również
                  i ten motyw nie jest częsty w dekoracji tego typu naczyń. Z terenu
                  Mazowsza wskazać można puszki: z  drugiej połowy XVII  w.
                  w  kościele pobernardyńskim w  Górze Kalwarii [KZSP, 1962,
                  s. 12, il. 98], z ok. 1700 r. w kościele poreformackim w Węgrowie
                  [KZSP, t. X, z. 26, s. 35, il. 116], z początku XVIII w. w kościele
                  parafialnym w Żurominie [KZSP, 1975, s. 24, il. 57], z pierwszej
                  połowy XVIII w., dzieło Jana II Hausena w kościele parafialnym
                  w Zawidzu [KZSP, t. X, z. 23, s. 28, il. 105] oraz wspomnianą wyżej
                  z XVII w. w Laskach. Do zupełnych wyjątków należy rozbudowana
                  figuralna dekoracja zdobiąca tę pokrywę. Przeważnie wieńczy je
                  skromny krzyżyk równoramienny. Na Mazowszu wskazać można
                  puszki z  figuralnym przedstawieniem w  zwieńczeniu jedynie:
                  z 1582 r. w kolegiacie w Pułtusku (tu puszkę wieńczą w półpostaci
                  – Maria z  Dzieciątkiem i  św.  Jan Ewangelista, w  całej postaci –
                  dwaj święci biskupi, może Stanisław ze Szczepanowa i Wojciech)
                  [KZSP, 1999, s. 56, il. 391], z 1636 r. w kościele parafialnym w Łegu-
                  Probostwie (tu: pasyjka) [KZSP, 1992, s. 52, il. 157], z  1646  r.
                  w kościele parafialnym w Kamienicy (tu: Maria Assunta) [KZSP,
                  1979, s. 44, il. 181], z trzeciej ćwierci XVII w. w kościele parafialnym
                  w  Mochowie (tu: pasyjka) [KZSP, t. X, z. 23, s. 13, il. 104],
                  z końca XVII w., dzieło złotnika o monogramie IOL, w kościele
                  parafialnym  w  Nowodworze (tu:  pasyjka)  [KZSP, 1967(1),  s.  17,
                  il. 60], z XVII w. w kościele parafialnym w Lewiczynie (tu: pasyjka)
                  [KZSP, 1967, s. 34, il. 234] oraz w zbiorach łomżyńskiego Muzeum
                  Diecezjalnego: z pierwszej połowy XVII w. z kościoła parafialnego
                  w Chorzeli (tu: Maria z Dzieciątkiem typu Maria Assunta; MD/ZL/
                  PSZ/13), z 1661 r. z kościoła parafialnego w Dąbrówce Kościelnej
                  (tu: uszkodzona grupa Ukrzyżowania; MD/ZL/PSZ/31), z czwartej
           258    ćwierci XVII w. z kościoła parafialnego w Brańszczyku (tu: pasyjka;
                  MD/ZL/PSZ/29), i wspomnianą wyżej z drugiej ćwierci XVII w.
       ZŁOTNICTWO  z  kościoła  ostrołęckich  Bernardynów  (tu:  anioły  na  wolutach).
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264