Page 254 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 254

gloria zwieńczona przestrzenną, złoconą koroną zamkniętą,  Monstrancja promienista
          wyrastają złocone promienie, naprzemiennie proste i  faliste;
          zwieńczoną biżuteryjnym krzyżykiem z kamieni, podtrzymywaną
          przez dwa aniołki ukazane w locie, ze złoconymi przepaskami.   nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/105
          Na kołnierzu zewnętrznej strony stopy częściowo zatarte cechy:   autor/ warsztat:   Warszawa, pracownia Józefa Frageta
          miejska gdańska (dwa krzyże pod koroną) oraz imienna – LANGE   datowanie:   1857 r.
          (w czworokącie); i probiercza - C T (w czworokącie); powtórzone   styl:   neobarok
          na otoku puszki.                                          pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Wojciecha
            Monstrancja  reprezentuje  typ  barokowej  monstrancji                 w Szczepankowie
          promienistej (zob. MD/ZL/M/94), a zdobiący jej stopę ornament
          wskazuje na czas regencji, tj. drugą ćwierć XVIII w. Może fundację   wymiary:   wys. 60 cm; szer. 22 cm
          dzieła należy wiązać z dziejami parafii w Broku. Sięgają one może
          pierwotnej fundacji kościelnej w  XII  w., poświadczonej jednak   opis:  Typu promienistego; stopa owalna, profilowana,
          wzmianką z ok. 1239 r.                                 spłaszczona, o  przysadzistej partii górnej, na cokole zdobiona
            Budowa obecnego murowanego kościoła rozpoczęła się   trybowanym fryzem z cęgów, liści akantu i konch, w środkowym
          w latach 1542–1545 staraniem biskupa Samuela Maciejowskiego,   profilu – trybowanym (?), mocno plastycznym otokiem
          a  ukończona została przed rokiem 1560 (rok konsekracji)   z owocującej wici winnej latorośli na gładkim tle; trzon tworzy
          z  inicjatywy biskupa Andrzeja Noskowskiego. Przed 1620  r.   wielobulwiasty nodus, smuklejący ku górze, dzielony na pola,
          dobudowano kaplicę północną staraniem proboszcza Jana   w  dolnym profilu zdobiony plastycznymi i  puncowanymi
          Odrzywołka Kapusty. W  XVIII  w. świątynia była odnawiana,   konchami  (grzywacze?);  gloria  osadzona  na  dzwonowatym
          zapewne po zniszczeniach wojen połowy XVII i początku XVIII   pierścieniu, na rewersie zwieńczonym okazałą palmetą akantową;
          stulecia. W XIX w. dostawiono kaplicę południową, zaś w latach   puszka okrągła: na awersie – zdobiona plastyczną złoconą krezą
          1945 i  1969–1971 odnowiono kościół, usuwając uszkodzenia   z  motywu cęgów, konch, oraz na rewersie – srebrzoną krezą
          z czasów II wojny światowej [KZSP, 1974(1), s. 7]. Nasze dzieło   o  brzegu zdobionym analogicznie do cokołu stopy; krezę na
          mogło powstać więc z  okazji odnawiania świątyni po wojnach   awersie otacza otok ze złoconych promieni wyciętych w jaskółczy
          szwedzkich początku XVIII stulecia. Dzięki obecnościom punc
          wiemy,  że  monstrancja  powstała  w  Gdańsku.  Punce  imienne
          autorzy „Katalogu zabytków sztuki w  Polsce” odczytują jako
          należące do złotnika Jana (Johanna) Adama Langego. Został on
          mistrzem i prawa miejskie otrzymał w Gdańsku w 1757 r., a zmarł
          w 1799 r. [Gradowski, Kasprzak-Miler, 2002, nr G 589, s. 140-
          141]. W  latach 1768, 1772, 1776, 1786, 1790 występował jako
          probierz. Jednak, jak przekonują Mikołaj Gradowski i Agnieszka
          Kasprzak-Miler, punca „LANGE” należała do Johanna
          Constantina Langego, złotnika gdańskiego, który mistrzem został
          i otrzymał prawo miejskie w 1740 r., a zmarł w 1761 r. Znane są
          jego trzy inne sygnowane dzieła: kielich w  kościele w  Czerski,
          monstrancja w  kościele w  Szemudzie i  kropielniczka (Gdańsk,
          Muzeum Narodowe) [ibidem, nr G 563, s. 134]. Z kolei puncę
          „CT” inwentaryzatorzy skojarzyli – słusznie – z  Krzysztofem
          (Christophem) Türckem, który mistrzem został w 1729 r., a zmarł
          w 1766 r. [ibidem, nr G 551, s. 131]. Jako kontroler występował
          on do 1764  r.  Monstrancję można zatem uznać za dzieło
          gdańszczanina Johanna Constantina Langego, powstałą w okresie
          między 1740 a 1761 r. Frapującym i wymagającym dalszych badań
          elementem dzieła jest wieńczący je kameryzowany krzyżyk,
          może element biżuteryjny, darowany jako wotum (patrz nr MD/
          ZL/M/100).
            literatura: KZSP, 1974(1), s. 9, il. 65.



































                                                                                                                        253
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259