Page 255 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 255

ogon, ukazany na tle repusowanych, rezerwowanych w  srebrze   Kielich mszalny
                  obłoków, na których osadzone trybowane złocone plakietki:
                  z boków puszki – dwa adorujące aniołki na chmurach, powyżej
                  – błogosławiący Bóg Ojciec ukazany w półpostaci na chmurach;   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/132
                  plakietka ze złoconych promieni otaczających rezerwowaną   autor/ warsztat:   Polska (Wielkopolska?), złotnik o inicjale F
                  w srebrze, plastyczną gołębicę Ducha Świętego, widnieje między   datowanie:   1544 r. (lub ewentualnie stopa i trzon: ok. 1500 r.;
                  trzonem glorii a  otokiem puszki, ukazana na tle wycinanych               reszta: 1544 r.)
                  w  złoconej blasze promieni, o  kształcie analogicznym do tych   styl:    późnogotycki
                  z otoku puszki; gloria zwieńczona przestrzenną, złoconą koroną   pochodzenie:   katedra (dawniej fara) pw. św. Michała
                  zamkniętą,  o  repusowanej  dekoracji  imitującej  kamienie,
                  uwieńczona krzyżykiem o rozszerzonych ramionach, osadzonym                Archanioła w Łomży, wcześniej kościół
                  na kuli. Na zewnętrznej stronie stopy puncowany napis                     parafialny pw. św. Jana Chrzciciela (obecnie:
                  fundacyjny, kursywą: pamiątka Ciuńskich 1857; na wewnętrznej              Przenajświętszej Trójcy) w Zambrowie
                  częściowo przesłonięty znak firmowy: WARSZAWA/ FR[AGET]    wymiary:       wys. 21,6 cm; śr. stopy 16,3 cm
                  […].
                     Monstrancja  jest  wczesnym  przykładem  neobarokowej   opis: Stopa sześciolistna, z szerokim kołnierzem i ażurowym,
                  trawestacji monstrancji typu promienistego (zob. MD/ZL/M/94).   maswerkowym cokolikiem, o polach z rytą dekoracją: Chrystus
                  Powstała w jednej z najważniejszych wytwórni sreber i platerów   Umęczony, narzędzia Męki Pańskiej (krzyż z  titulusem
                  w  Warszawie – pracowni Józefa Frageta. Jej produkcja sprzętu   między biczem i pękiem rózeg, drabina między kośćmi do gry
                  kościelnego pozostaje ciągle nierozpoznana i nieopracowana. Na   i  srebrnikami, korona cierniowa na tle dwóch skrzyżowanych
                  przykładzie monstrancji widać jednak, że Fraget stosował w vasa   kijów; skrzyżowane – włócznia i tyczka z gąbką między trzema
                  sacra  formy i  ornamentykę znaną  z  jego  wyrobów świeckich:   gwoźdźmi, kolumna biczowania ze więzami między toporem
                  kształt trzonu przywodzi na myśl lichtarze (zob. MD/ZL/ŚW/39   a  cęgami) oraz herb Pobóg; trzon graniasty, dekorowany
                  i  39A), zaś  wić winnej latorośli, jak najbardziej  na miejscu   ażurowym maswerkiem i  kolumienkami; nodus spłaszczony
                  w dekoracji monstrancji (pokarmy eucharystyczne), podobna jest   z  rombowymi guzami, zdobiony rytowanymi motywami
                  do dekoracji Fragetowskich waz czy cukiernic. Data w inskrypcji   roślinnymi, dekorowany maswerkami; koszyczek pełny, płytki,
                  fundacyjnej określa czas powstania lub nabycia dzieła, jednak   zdobiony filigranem (rozetki), zwieńczony ażurowym, plastyczną
                  trudno ją powiązać z  jakąś istotną datą w  dziejach kościoła   koronką  w  formie  wici  roślinnej  z  szyszkami  pinii  (?);  czara
                  w Szczepankowie (o historii parafii i kościoła zob. MD/RZ/32).  ozdobiona rytowaną banderolą z  majuskułową inskrypcją,
                     literatura: KZSP, 1982(2), s. 64, il. 212.           dotyczącą renowacji:  PER · ME ·· NIKOLAVM · CLOSOWSKI
                                                                          · VIKARIVM · IN · ZEBROVO · REPARATVS · PROPRVS ·
                                                                          PERVNYS QVINQVAGINTA · FLORENIS · ET · · E · T · S · E · X · ·
                                                                          A · D · 1 ·· 5 · 4 · 4. Na stopie zdwojona punca imienna złotnika F.
                                                                             Kielich jest jednym z nielicznych zachowanych na Mazowszu
                                                                          późnogotyckich vasa sacra tego typu, w tym trzy z nich znajdują
                                                                          się w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego: z ok. 1500 r.
                                                                          z Drozdowa (MD/ZL/K/73), z 1555 r. z Jasienicy (MD/ZL/K/74)
                                                                          i z 1582 r. z Czerwina (MD/ZL/K/82). Najbliższy sylwetą i detalem
                                                                          jest kielich jasienicki, tylko o jedenaście lat późniejszy od daty
                                                                          widniejącej na czarze zambrowskiego. Autorzy Katalogu zabytków
                                                                          sztuki w Polsce sądzą, że czara z koszyczkiem powstały w 1544 r.
                                                                          jako uzupełnienie trzonu i  stopy z  1500  r. w  ramach naprawy,
                                                                          która kosztowała aż 52 floreny. Nie wydaje się to przekonujące. Nic
                                                                          nie stoi na przeszkodzie, by uznać kielich za dzieło jednorodne,
                                                                          powstałe w 1544 r. Tradycje gotyckie w złotnictwie trwały bardzo









































           254
       ZŁOTNICTWO
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260