Page 71 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 71
Portret bp. Konstantego Ireneusza Portret bp. Piotra Pawła
Łubieńskiego Wierzbowskiego
nr inwentarzowy: MD/M/11 nr inwentarzowy: MD/M/12
autor/warsztat: I. Zaorski autor/warsztat: nieznany
datowanie: 1872 datowanie: po 1872
pochodzenie: pałac biskupi w Łomży pochodzenie: pałac biskupi w Łomży
inskrypcje: w prawym górnym rogu: Konstanty Ireneusz wymiary: 120 x 90 cm
Pomian/ Hr. Łubieński/ VI Biskup augustowski; technika wykonania: olej, płótno
w lewym dolnym rogu: Malował/ J. Zaorski/
1872 r./ z fotogr. opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
wymiary: 65,5 x 51 cm ujętego do kolan, siedzącego mężczyznę. Sylwetka zwrócona jest
lekko ku lewej krawędzi kompozycji. Na odzienie duchownego
technika wykonania: olej, płótno składają się sutanna, mucet i piuska w niebieskim kolorze
opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia oraz biała rokieta obszyta koronką. Na piersi zawieszony jest
ujętego w półpostaci siedzącego mężczyznę. Sylwetka zwrócona pektorał na złotym łańcuchu. Łokieć prawej ręki wspiera się na
jest ku prawej krawędzi kompozycji. Na odzienie duchownego stoliku z leżącym na blacie modlitewnikiem. Lewa ręka biskupa
składają się niebieska sutanna, biała koronkowa rokieta spoczywa na kolanie. Ujęta w trzech czwartych owalna twarz
i ciemnofioletowy mucet zapinany na czerwone guziczki. Na piersi portretowanego charakteryzuje się szerokim czołem, wąskimi
zawieszony jest pektorał na złotym łańcuchu. W prawej, ułożonej ustami, dużym nosem i małymi oczyma. Brązowe włosy zaczesane
na kolanach ręce mężczyzna trzyma modlitewnik, lewa oparta są nad uszami do tyłu.
jest na podłokietniku fotela. Ujęta w trzech czwartych twarz Piotr Paweł Wierzbowski (1818–1893) święcenia przyjął
portretowanego charakteryzuje się szerokim czołem, wąskimi w 1841 r. Pracował jako proboszcz w Szumowie i Suwałkach,
ustami, małym nosem i wydatnymi kośćmi policzkowymi. Owalne następnie jako kapelan biskupa Pawła Straszyńskiego i regens
szkła okularów ujęte są w cienkie druciane oprawki. Ciemne, konsystorza w Sejnach. Sprawował funkcję kanonika lubelskiego
faliste włosy zaczesane do tyłu, tworzą pukle przesłaniające uszy. i sejneńskiego. Od 1872 do swojej śmierci był biskupem
Za plecami duchownego widoczny jest fragment rzeźbionego diecezjalnym sejneńskim.
oparcia fotela. literatura: dzieło niepublikowane.
Konstanty Ireneusz Łubieński herbu Pomian (1825–1869)
urodził się w Warszawie. Studia odbył w Kielcach i Warszawie. Po
otrzymaniu święceń w 1849 r. pracował w parafiach św. Krzyża
w Warszawie, Wiskitkach i św. Katarzyny w Petersburgu. W 1860
objął probostwo w Rewlu. Od 1863 piastował godność biskupa
sejneńskiego. Za odmowę wydelegowania przedstawiciela do
rządowego Kolegium Rzymskokatolickiego w Petersburgu został
skazany na zesłanie. Zmarł w trakcie drogi, 16 czerwca 1869 r.
w Niżnym Nowogrodzie.
Zgodnie z inskrypcją pozostawioną przez malarza obraz jest
wykonanym na podstawie fotografii pośmiertnym portretem
biskupa.
literatura: KZSP, 1982(2), s. 30, fig. 127.
70
MALARSTWO