Page 71 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 71

Portret bp. Konstantego Ireneusza                       Portret bp. Piotra Pawła
                  Łubieńskiego                                            Wierzbowskiego



                     nr inwentarzowy:  MD/M/11                               nr inwentarzowy:  MD/M/12
                     autor/warsztat:   I. Zaorski                            autor/warsztat:  nieznany
                     datowanie:     1872                                     datowanie:     po 1872
                     pochodzenie:   pałac biskupi w Łomży                    pochodzenie:   pałac biskupi w Łomży
                     inskrypcje:    w prawym górnym rogu: Konstanty Ireneusz   wymiary:     120 x 90 cm
                                    Pomian/ Hr. Łubieński/ VI Biskup augustowski;   technika wykonania:  olej, płótno
                                    w lewym dolnym rogu: Malował/ J. Zaorski/
                                    1872 r./ z fotogr.                       opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
                     wymiary:       65,5 x 51 cm                          ujętego do kolan, siedzącego mężczyznę. Sylwetka zwrócona jest
                                                                          lekko ku lewej krawędzi kompozycji. Na odzienie duchownego
                     technika wykonania:  olej, płótno                    składają się sutanna, mucet i  piuska w  niebieskim kolorze
                     opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia   oraz biała rokieta obszyta koronką. Na piersi zawieszony jest
                  ujętego w półpostaci siedzącego mężczyznę. Sylwetka zwrócona   pektorał na złotym łańcuchu. Łokieć prawej ręki wspiera się na
                  jest ku prawej krawędzi kompozycji. Na odzienie  duchownego   stoliku z leżącym na blacie modlitewnikiem. Lewa ręka biskupa
                  składają się niebieska sutanna, biała koronkowa rokieta   spoczywa na kolanie. Ujęta w  trzech czwartych owalna twarz
                  i ciemnofioletowy mucet zapinany na czerwone guziczki. Na piersi   portretowanego charakteryzuje się szerokim czołem, wąskimi
                  zawieszony jest pektorał na złotym łańcuchu. W prawej, ułożonej   ustami, dużym nosem i małymi oczyma. Brązowe włosy zaczesane
                  na kolanach ręce mężczyzna trzyma modlitewnik, lewa oparta   są nad uszami do tyłu.
                  jest na podłokietniku fotela. Ujęta w  trzech czwartych twarz   Piotr Paweł Wierzbowski (1818–1893) święcenia przyjął
                  portretowanego charakteryzuje się szerokim czołem, wąskimi   w  1841 r. Pracował jako proboszcz w  Szumowie i  Suwałkach,
                  ustami, małym nosem i wydatnymi kośćmi policzkowymi. Owalne   następnie jako kapelan biskupa Pawła Straszyńskiego i  regens
                  szkła okularów ujęte są w  cienkie druciane oprawki. Ciemne,   konsystorza w Sejnach. Sprawował funkcję kanonika lubelskiego
                  faliste włosy zaczesane do tyłu, tworzą pukle przesłaniające uszy.   i  sejneńskiego. Od 1872 do swojej śmierci był biskupem
                  Za plecami duchownego widoczny jest fragment rzeźbionego   diecezjalnym sejneńskim.
                  oparcia fotela.                                            literatura: dzieło niepublikowane.
                     Konstanty Ireneusz Łubieński  herbu Pomian (1825–1869)
                  urodził się w Warszawie. Studia odbył w Kielcach i Warszawie. Po
                  otrzymaniu święceń w 1849 r. pracował w parafiach św. Krzyża
                  w Warszawie, Wiskitkach i św. Katarzyny w Petersburgu. W 1860
                  objął probostwo w Rewlu. Od 1863 piastował godność biskupa
                  sejneńskiego.  Za  odmowę  wydelegowania  przedstawiciela  do
                  rządowego Kolegium Rzymskokatolickiego w Petersburgu został
                  skazany na zesłanie. Zmarł w trakcie drogi, 16 czerwca 1869 r.
                  w Niżnym Nowogrodzie.
                     Zgodnie z inskrypcją pozostawioną przez malarza obraz jest
                  wykonanym  na  podstawie  fotografii  pośmiertnym  portretem
                  biskupa.
                     literatura: KZSP, 1982(2), s. 30, fig. 127.











































            70
       MALARSTWO
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76