Page 73 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 73

Portret bp. Stanisława Kostki
                  Choromańskiego



                     nr inwentarzowy:  MD/M/15
                     autor/warsztat:  nieznany
                     datowanie:     ok. połowy XIX w.
                     pochodzenie:   kościół Trójcy Przenajświętszej w Raczkach
                     inskrypcje:    na odwrocie: Stanisław Kostka/ Lubicz/
                                    Choromański/ Biskup Adrazenski Sufragan
                                    i Administrator/ Dyecezyi Dziekan Katedry
                                    Augustowskiey/ Proboszcz Parafii Zambrowskiej,
                                    Kościół Raczkowski/ dnia 27 Września w Niedzielę
                                    szesnastą po Świątkach a Ostatnią Miesiąca
                                    Września na Anniwersarz przeznaczoną poświęcił
                                    1835 roku a następnie ArcyBiskupem Warszawskim
                                    został 1836 r.
                     wymiary:       68 x 53 cm
                     technika wykonania:  olej, płótno
                     opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
                  mężczyznę w średnim wieku, ujętego w półpostaci i zwróconego
                  ku prawej krawędzi kompozycji. Duchowny odziany jest w białą
                  koronkową rokietę, czerwony mucet, czarną befkę i  czerwoną
                  piuskę. Na szyi zawieszony jest pektorał na łańcuchu i  order
                  św.  Anny. Czerwona szarfa odznaczenia częściowo przesłania
                  gwiazdę orderową po prawej stronie piersi. Podłużna twarz
                  charakteryzuje się głębokimi bruzdami przy nosie i  na
                  zapadniętych policzkach. Wąskie, głęboko osadzone oczy
                  podkreślone są szerokimi brwiami. Twarz okalają krótkie
                  szpakowate włosy.
                     Stanisław Kostka Choromański herbu Lubicz urodził się
                  20  listopada 1769 r. Po ukończeniu seminarium w  Pułtusku
                  i  przejęciu w  1792 święceń udał się na dalsze studia do
                  Krakowa. Pełnił funkcję proboszcza w Rzekuniu koło Ostrołęki
                  Dla  tamtejszego  kościoła  ufundował  w  1808  kielich  [KZSP,
                  1983, s. 29]. W  1813 przeniósł się do prestiżowego probostwa
                  w Zambrowie. W 1822 uzyskał godność archidiakona, a w 1829
                  dziekana kapituły sejneńskiej. W  grudniu 1828 uzyskał
                  nominację na biskupa pomocniczego diecezji sejneńskiej. Sakrę
                  biskupią otrzymał 9 lutego następnego roku w Warszawie z rąk
                  Mikołaja Jana Manugiewicza. Jako sufragan diecezji sejneńskiej
                  nadal  rezydował  w  Zambrowie.  Krytycznie  odnosił  się  do
                  powstania listopadowego. Jego postawę cechowała lojalność
                  wobec zaborcy, co niewątpliwie wpłynęło na dalszy rozwój jego
                  kariery. 21 listopada 1836 r. otrzymał nominację na arcybiskupa
                  warszawskiego. Rządy w archidiecezji objął 15 stycznia następnego
                  roku. Zmarł 21 lutego 1838 r. i został pochowany w podziemiach
                  kościoła św. Krzyża.
                     Obraz   upamiętnia   poświęcenie  kościoła  Trójcy
                  Przenajświętszej w Raczkach koło Suwałk. Świątynia wzniesiona
                  została w latach 1766–1823, najpierw według projektu Chrystiana
                  Piotra Aignera, a następnie Henryka Marconiego. Fundatorami
                  budowli  byli  Michał  i  Ludwik Pacowie.  W  dniu  konsekracji
                  kościoła 27 września 1835. Choromański pełnił funkcję
                  administratora diecezji sejneńskiej.
                     Pierwowzorem dla łomżyńskiego wizerunku był portret
                  autorstwa Jana Nepomucena Głowackiego, znany z  litografii
                  wydanej przez firmę Litografia Bułakowskiego i spółka, powstałej
                  pomiędzy 1837 a 1841 r. [Widacka, 1990, s. 184, poz. 735]. Malarz
                  powtórzył wszystkie szczegóły kompozycji graficznej, pomijając
                  jedynie paliusz na szyi duchownego.
                     literatura: KZSwP, 1982, s. 30, fig. 123.













            72
       MALARSTWO
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78