Page 129 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 129

Chrystus Zmartwychwstały                                w  1435 r. Istniały tu kolejno kościoły drewniane: pierwszy (?),
                                                                             Parafię w  Drozdowie pw. św. Jakuba Apostoła erygowano
                                                                          spalony w  1737 r.;  kolejny wzniesiony w  1741  r., spalony
                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/14                         w  1818 r; i  następny, prowizoryczny, wzniesiony niedługo po
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  tym pożarze, który sam padł ofiarą płomieni w 1868 r. Obecny,
                     datowanie:     XVIII w.                              murowany w  stylu neoromańskim wzniesiono w  latach 1869–
                     pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Jakuba Apostoła   1878. Ta prowincjonalna, na granicy ludowości rzeźba mogła
                                    w Drozdowie (daw. woj. ciechanowskie;   należeć do pierwotnego wyposażenia drozdowskiej parafii.
                                    woj. mazowieckie, pow. płoński)       Jednak kilkakrotne pożogi i obecny neostylowy wystrój świątyni
                     wymiary:       wys. 54 cm                            w  Drozdowie nie wykluczają możliwości, iż została pozyskana
                                                                          później, np. u końca XIX w. skądinąd.
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane   literatura: KZSP, 1982, s. 7, il. 160.
                     opis:  Chrystus ujęty frontalnie, stoi w  nieznacznym
                  kontrapoście, wymuszonym spadzistością plinty, osadzonej na
                  profilowanym prostokątnym cokole. Prawicę unosi w  geście
                  błogosławieństwa,  w  lewej  ręce  trzyma  drzewce  z  tekstylnym   Jedna z trzech Marii myrrofor
                  zaostrzonego owalu, cechuje dość duży nos. Okala ją zarost  (Maria Salome lub
                  proporcem  (labarum),  osadzone  w  cokole.  Twarz,  w  kształcie
                  kilkoma wyraźnymi pasmami na ramiona i plecy włosy. Chrystusa  Maria Kleofasowa)
                  z  mocno rozdwajającym się szpicem brody i  długie, opadające
                  okrywa przepaska biodrowa oraz spięty klamrą pod szyją płaszcz,
                  z tyłu sięgający (z prawej strony) cokołu, z przodu zaś odsłaniający   nr inwentarzowy:    MD/RZ/15
                  niemal całe ciało. Karnacja jest w kolorze cielistym z akcentami   autor /warsztat:    zapewne Państwo zakonu krzyżackiego w Prusach
                  karminu (usta i rany), włosy i zarost – brązowo-żółtawym, oczy   datowanie:    druga ćwierć XV w.
                  – błękitnym, płaszcz – czerwonym, przepaska – białym, plinta –   pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela
                  zielonym, cokół – białym, drzewce labarum – żółtym.                       w Turośli (daw. woj. łomżyńskie; woj. podlaskie,
                     Chrystus Zmartwychwstały trzymający chorągiew rezurekcyjną             pow. kolneński)
                  należy do najstarszych i  najbardziej rozpowszechnionych   wymiary:       wys. 108 cm
                  przedstawień ikonografii chrześcijańskiej (zob. MD/RZ/13).
                  Figura  z  Drozdowa  służyła niewątpliwie  do aranżacji    technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane
                  Grobu Pańskiego na Wielkanoc. Statyczne ujęcie Chrystusa   opis:  Postać niewiasty, ukazana frontalnie, stoi na
                  Zmartwychwstałego wykazuje jeszcze echa prowincjonalnych   pięciobocznym,  niskim  cokole.  Święta  ujęta  jest  w  kontrapoście,
                  późnogotyckich rzeźb o tym temacie (zob. MD/RZ/2; nadto np.   co nadaje jej sylwetce kształt mocno spłaszczonej litery S. Ciężar
                  figury w kościele parafialnym pw. św. Jana Chrzciciela w Piskach   ciała  wspiera  na  niewidocznej  prawej  nodze,  lewą  wysuwając
                  czy kościele pobernardyńskim pw.  św.  Antoniego Padewskiego   ku przodowi; widoczny jest tylko szpic jej buta. Głowę unosi ku
                  w Ostrołęce) i nawiązujących do nich postśredniowiecznych (zob.   górze, tamże kierując wzrok. W  ramionach  ma  naczynie  na
                  MD/RZ/10). Jednak przestrzenne, dynamiczne opracowanie   wonności, podtrzymując je od dołu lewą, a od góry prawą dłonią.
                  włosów i zarostu oraz fałdów szat przepaski biodrowej wskazują   Święta ubrana jest w suknię spodnią koloru czerwonego, z której
                  na epokę baroku, najpewniej na wiek XVIII.              widoczny jest tylko gors. Na suknię i glowę ma narzucony błękitny
                                                                          płaszcz, bogato fałdowany: z przodu, na górze układa się w płaskie,
                                                                          poprzeczne miseczkowate fałdy; na wysokości bioder przechodzi
                                                                          w dwie paralelne i mięsiste fałdy agrafowe, na dole zaś, od wysokości
                                                                          kolan, opada krzywiznami na cokół i szpic buta, układając się na
                                                                          nich miękko. Poły płaszcza, narzucone na ramiona całkowicie
                                                                          okrywają lewą rękę i  odsłaniające przedramię prawego, opadają
                                                                          kaskadami fałd o  meandrującym przebiegu. Szyję i  podbródek
                                                                          postaci okrywa ściśle pofałdowana podwika. Dość szeroka twarz
                                                                          świętej cechuje się  uniesionymi brwiami, pod którymi widnieją
                                                                          nieduże oczy, z  opadającymi zewnętrznymi kącikami; nos jest
                                                                          długi, wąski i prosty; usta nieduże; podbródek drobny, acz wydatny.
                                                                             Atrybut w postaci naczynia na wonności wskazuje, iż jest to
                                                                          jedna  z  trzech  Marii  (myrrofor),  które  nawiedziły  w  Niedzielę
                                                                          Wielkanocną  Grób  Chrystusa,  by  namaścić  jego  ciało.  Jednym
                                                                          z  identyfikujących atrybutów postaci jest także podwika, co
                                                                          sugeruje, że przedstawia ona nie św. Marię Magdalenę – według
                                                                          jej żywotów do śmierci niezamężną – lecz jedną z  dwóch
                                                                          przyrodnich, apokryficznych sióstr Matki Boskiej: Marię Salome,
                                                                          córkę św. Anny i  Salomasa, żonę Zebedeusza i  matkę św. Jana
                                                                          Ewangelisty i św. Jakuba Starszego lub Marię Kleofasową, córkę
                                                                          św. Anny i Kleofasa, żonę Alfeusza, i matkę św. Jakuba młodszego,
                                                                          św. Barnaby, św. Szymona Zeloty i  św. Judy Tadeusza. Temat
                                                                          trzech Marii u  grobu wywodzi się z  ewangelii synoptycznych
                                                                          (Mt 28,1–10; Mk 16,1–8;  Łk 24,1–9).  Najstarsze przykłady
                                                                          w sztuce pochodzą już z III w. n.e. Od wczesnego średniowiecza
                                                                          (malarstwo miniaturowe ottońskie) istotnym atrybutem świętych
                                                                          Marii, zazwyczaj ukazanych z  głowami okrytymi chustami, są
                                                                          trzymane przez nie naczynia na wonności. W  takiej formule
                                                                          utrzymał się ten sposób ukazywania myrrofor do późnego
                                                                          średniowiecza. Znane są głównie malarskie przedstawienia
                                                                          trzech Marii. Rzadsze są rzeźbiarskie, które występują najczęściej
                                                                          w przedstawieniach złożenia ciała Chrystusa do grobu. Najliczniej
                                                                          wystąpiły one w postaci monumentalnych tzw. grobów Chrystusa,
                                                                          umieszczanych we wnętrzach świątyń w  Europie Zachodniej
                                                                          (Francja, Niderlandy, obszar Rzeszy Niemieckiej). Istniały także
           128                                                            figury  trzech  Marii  używane  jako  rekwizyty  w  wielkanocnych
                                                                          misteriach nawiedzenia grobu (Visitatio Sepulcri) [Lechner, 1972,
           RZEŹBA                                                         szp. 163–164; Schiller 1971, s. 18–31, il. 4–10, 12–54].
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134