Page 130 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 130

Figura z Turośli, ze względu na mały wolumen i wydrążenie
          od tyłu, najpewniej przytwierdzona była do zaplecka, którym
          najprawdopodobniej było tło kwatery ołtarzowej. Trudno jednak
          wskazać przykład nastawy, w której wystąpiłaby dość okazała figura
          myrrofory jako przedstawienie reprezentacyjne, np. w  rzędzie
          innych świętych, choć taka nastawa mogłaby wyglądać podobnie
          do zachowanego korpusu retabulum w  kościele pokartuskim
          Kartuzach z 1441 r. [Łoziński, 1992, il. 151]. W tym hipotetycznie
          rekonstruowanym retabulum rzeźba z Turośli mogła znajdować
          się wśród innych, ukazanych rzędem świętych, umieszczona bądź
          w korpusie, bądź na jednym z awersów skrzydeł wewnętrznych.
            Styl rzeźby o  dekoracyjnie skomponowanych, drobnych
          fałdach, wskazuje na czas ok. 1420–1440, tj. późną fazę tzw. gotyku
          pięknego (miękkiego, gotyku międzynarodowego). Trudno
          jednak  dla  niej  znaleźć  analogie  stylistyczne.  Na  Mazowszu
          Wschodnim podobny styl i  klasę artystyczną reprezentuje
          Pieta z  Drobina (Płock, Muzeum Diecezjalne), dzieło zapewne
          pruskie z  ok. 1430 r. Jak zauważyła Maria Kałamajska-Saeed,
          wysoki poziom artystyczny rzeźby Marii z Turośli wskazuje na
          jej import spoza Mazowsza, najpewniej z graniczącego z nią od
          północy Państwa zakonu krzyżackiego. Było ono około roku 1400
          jednym z wiodących ośrodków rzeźby stylu pięknego o czeskiej
          proweniencji. Wśród rzeźby pruskiej pewne analogie dostrzec
          można w  wyrazie twarzy Matki Boskiej Bolesnej w  grupie
          Ukrzyżowania w  katedrze w  Chełmży [Clasen, 1974, il. 203]
          oraz w szeregu rzeźb zachowanych w Gdańsku, np. drewnianych
          postaci świętych w  nastawie ołtarzowej z  kaplicy św. Elżbiety
          w kościele Mariackim (Muzeum Narodowe w Gdańsku) [Jakubek-
          Raczkowska, 2006, s. 89-103, il. 27–29], oraz Piet – kamiennej
          z kaplicy św. Rajnolda w kościele Mariackim [ibidem, s. 103-110,
          il. 45-46] i drewnianej z kościoła Dominikanów pw. św. Mikołaja
          (Gdańsk, Muzeum Narodowe, dep. klasztoru OO. Dominikanów
          w Gdańsku) [Jakubek-Raczkowska, 2007, nr kat. 30, s. 74–75].
            Pierwszą kaplicę w Turośli wzniesiono dopiero w 1811 r. Od
          1811 r. pełniła ona funkcję filii kościoła parafialnego w Kolnie.
          Samodzielną parafię utworzono w  1849 r., a  obecny kościół
          wzniesiono w latach 1870–1871. Zatem rzeźba Marii nie pochodzi
          z  Turośli. Mogła pierwotnie stanowić część średniowiecznego
          wyposażenia którejś ze znaczniejszych świątyń parafialnych
          wschodniego Mazowsza, erygowanych w  XIV lub w  pierwszej
          połowie XV w., np. kościoła pw. św. Katarzyny w  Kolnie,
          istniejącego może już przed 1425 r. Nie można jednak wykluczyć
          możliwości pozyskania jej dopiero w  XIX w. z  nieodległych
          i luterańskich wtedy Prus Wschodnich.
            literatura: KZSP, 1988, s. XVII-XVIII, 54, il. 75; Jemielity, 1990,
          s. 37.







































                                                                                                                        129
                                                                                                                        RZEŹBA
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135