Page 132 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 132

Nieokreślony święty                                    Personifikacja cnoty miłości bożej
          (św. Piotr lub św. Jan Chrzciciel?)                    i miłosierdzia (Caritas)



            nr inwentarzowy:    MD/RZ/17                            nr inwentarzowy:    MD/RZ/18
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)    autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      XVIII w.                                datowanie:     XVIII w.
            pochodzenie:    nieznane, pozyskana z Domu Biskupiego w Łomży  pochodzenie:    rzeźba z katedry (dawniej fary) pw.  św. Michała
            wymiary:        wys. 132 cm                                            Archanioła w Łomży
            technika wykonania:  drewno rzeźbione                   wymiary:       wys. 140 cm
                                                                    technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
            opis: Rzeźba ukazuje stojącego na wysokim cokole mężczyznę
          z wysuniętą ku przodowi lewą nogą. Postać wyciąga ku przodowi   opis: Rzeźba przedstawia niewiastę z dwojgiem dzieci. Kobieta,
          prawą rękę (brak dłoni z częścią przedramienia), lewą zaś w bok   ukazana  niemal  frontalnie, nieznacznie  zwrócona w  lewą
          (brak ramienia od łokcia). Mężczyzna odziany jest w  bogato   stronę, jakby wstępuje prawą nogą na skłębione obłoki. Prawym
          i miękko fałdowany płaszcz, zarzucony na ramiona, odsłaniający   ramieniem podtrzymuje nagie, siedzące na jej udzie dziecko, które
          nagi tors (o słabo zaznaczonej muskulaturze), ramiona i nieobute   obejmuje jej szyję lewą rączką, prawą zaś wyciąga w lewą stronę.
          stopy.  Uniesioną  lekko  ku  górze  głowę,  o  szerokiej,  okolonej   Lewą ręką niewiasta dotyka główki dziecka odwróconego tyłem
          długimi włosami i  zarostem twarzy, cechuje pomarszczone   do widza i tulącego się do jej nóg. Dziecię to ubrane jest w szatkę
          czoło, duże oczy, duży nos, otwarte usta (z widocznymi zębami)   sięgającą kolan, niewiasta zaś w  szatę z  dekoltem, przepasaną,
          i wydatne kości policzkowe.                            odsłaniającą przedramiona, sięgającą widocznych bosych stóp.
            Typ fizjonomiczny postaci odpowiada ikonografii św. Piotra,   Twarz kobiety, okoloną długimi, sięgającymi ramion włosami
          ale  także  św.  Jana Chrzciciela.  Za  identyfikacją  z  Janem   (nakrytymi welonem?), o kształcie wydłużonego owalu, cechują
          przemawiałoby odsłonięcie torsu oraz gesty wskazujące na   wysoko wysklepione czoło, duży, prosty nos, duże oczy i drobne
          scenę chrztu Chrystusa. Brak jednak tak charakterystycznego   usta. Podobnymi rysami twarzy cechują się pucułowate i zbliżone
          dla ikonografii Chrzciciela motywu ubioru ze zwierzęcej skóry.   w kształcie do koła twarzyczki dzieci. Figura pokryta jest cielistą
          Zatem identyfikacja ikonograficzna musi pozostać kwestią   monochromią i reliktami złoceń.
          otwartą. Figura stanowić mogła element wystroju rzeźbiarskiego   Postać niewiasty w  otoczeniu tulących się do niej dzieci
          barokowej nastawy ołtarzowej. Dynamizm ujęcia postaci oraz   sugeruje, iż wyobraża ona jedną z  cnót teologalnych: miłość
          fałdów jej szaty wskazuje na XVIII stulecie jako czas powstania   Boga i miłosierdzie (Caritas). Rozwijająca się od średniowiecza
          rzeźby.                                                jej ikonografia ustaliła się ostatecznie w  sztuce nowożytnej –
            literatura: dzieło niepublikowane.                   z charakterystycznymi atrybutami: płonącym sercem w uniesionej

























































                                                                                                                        131
                                                                                                                        RZEŹBA
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137