Page 131 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 131

Matka Boża z Dzieciątkiem                               XVI  w.  z  Francji  przez  Abrahama  von  Dohnę  (1561–1613).
                                                                          To manierystyczne malowidło na płótnie jest jednak zapewne
                                                                          dziełem śląskim z lat 30. XVII w. (od ok. 1630 r. datuje się tradycja
                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/16                         kościoła na Pólku jako centrum lokalnego kultu maryjnego).
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  Obraz braliński różni się od figury z Łomży brakiem monarszych
                     datowanie:     XVII–XVIII w.                         insygniów Dzieciątka oraz jego nagością.
                     pochodzenie:    nieznane, pozyskana została z seminarium   Spokojny raczej dukt fałdów rzeźby z  Łomży wskazuje na
                                    w Łomży.                              XVII w. jako czas jej powstania, jednak pewne próby ich ożywienia
                     wymiary:       wys. 84 cm                            mogą wskazywać na drugą połowę tego stulecia. Skierowane ku
                                                                          dołowi spojrzenia matki i syna sugerują, iż figura osadzona była
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone   wysoko, np. jako zwieńczenie retabulum lub samodzielna rzeźba
                                    i srebrzone                           umieszczona na ścianie lub filarze we wnętrzu kościoła. Wobec
                     opis: Maria, ujęta frontalnie, stoi na cokole w formie okazałych,   braku informacji o jej pochodzeniu można przyjąć ostrożnie, iż
                  skłębionych obłoków, ma u stóp, przed sobą, duży sierp księżyca   powstała na Mazowszu.
                  o rogach zwróconych ku górze. W wyciągniętym prawym ręku   literatura: dzieło niepublikowane.
                  trzyma pionowo berło o bogatych profilach, na lewym zaś ramieniu
                  siedzące Dzieciątko. Chrystus, zwrócony lekko w  lewą stronę,
                  prawicą błogosławi, w lewym ręku zaś trzyma jabłko królewskie.
                  Maria ubrana jest w miękko fałdowaną suknię spodnią, z dekoltem
                  i długimi rękawami, opadającą na obłoki, ale odsłaniającą bose
                  stopy, przepasaną ozdobnym pasem; narzucony na ramiona
                  płaszcz o  karbowanej dekoracyjnie borcie z  tyłu sięga cokołu,
                  przodem przełożony jest z prawego biodra na lewe ramię i opada
                  na lewy bok. Na głowę ma zarzuconą chustę opadającą na plecy.
                  Dzieciątko odziane jest w szatę odsłaniającą przedramiona i bose
                  nogi od kolan. Matka i syn dźwigają na głowach okazałe korony
                  typu zamkniętego zwieńczone krzyżami. Głowę Marii, osadzoną
                  na długiej szyi, okalają włosy opadające długimi pasmami na
                  pierś i ramiona. Twarz Madonny, o kształcie szerokiego owalu,
                  cechują: duże oczy o  ciężkich, opadających powiekach, długi
                  i prosty nos, pucułowate policzki i wydatne usta. Niemal kolistą,
                  okoloną długimi włosami twarz Dzieciątka cechują podobne do
                  Marii rysy twarzy. Oboje wyraźnie kierują swój wzrok ku dołowi.
                  Ich karnacje są koloru cielistego, włosy – jasnobrązowego, usta
                  – karminowego, szaty – zostały pozłocone. Złocony jest także
                  sierp księżyca oraz insygnia (korony z wnętrzem karminowym),
                  chmury zaś posrebrzane.
                     Figura  należy  do sięgającego  późnego  średniowiecza  typu
                  ikonografii z wyobrażeniem Matki Boskiej z sierpem półksiężyca,
                  zazwyczaj  u  jej  stóp. Symbolizuje  on  wyniesienie  Marii  nad
                  wszystko, co ziemskie i  przemijające. W  ikonografii barokowej
                  księżyc wskazywał także na (niedogmatyczny wtedy) kult
                  Niepokalanego Poczęcia Marii. W malarstwie, rzadziej w rzeźbie,
                  oprócz sierpa księżyca występował motyw promienistej glorii
                  wokół Marii – oba motywy w nawiązaniu do opisu „Niewiasty
                  odzianej  w  słońce”  zawartego  w  Apokalipsie  św.  Jana  (rozdz.
                  12, 1). Insygnia królewskie (imperialne) wskazują na władztwo
                  matki i syna. Stojąc na sierpie księżyca i z insygniami wyobrażana
                  jest tzw. patronka Bawarii (Patrona Bavariae), której najbardziej
                  znane wyobrażenia znajdują się w  Monachium: figura z  brązu,
                  wykonana w latach 1615–1616 przez Hansa Krumppera (projekt)
                  i  Bartolomäusa Wengleina, ustawiona w  niszy na fasadzie
                  zachodniej rezydencji oraz figura ze złoconego brązu, wykonana
                  może jeszcze w 1593 r. przez Huberta Gerharda, przeznaczona
                  dla  nigdy  niewykonanego  nagrobka  hrabiego  Wilhelma  V,
                  a  ustawiona w  1638 r. na marmurowej kolumnie na placu
                  Mariackim  (Marienplatz).  Znajomość  kultu  patronki  Bawarii
                  w Rzeczypospolitej mogła być związana z głośnym zamążpójściem
                  najmłodszej córki króla Zygmunta III Wazy, już jednak po jego
                  śmierci, w  1642  r.,  zaślubionej wywodzącemu  się  po  kądzieli
                  od bawarskich Wittelsbachów elektora Filipa Wilhelma von
                  der Pfalz [Bayerische Löwen – polnische Adler, 2008, s. 34–36].
                  Rzeźba łomżyńska zdradza duże kompozycyjne i ikonograficzne
                  podobieństwo do tych figur, choć nie można przeoczyć różnic:
                  w  bawarskich figurach Maria depcze sierp księżyca, wysoko
                  unosi lewą rękę z berłem, a Dzieciątku (nagiemu) brak korony na
                  głowie. Motyw deptanego półksiężyca nabrał w XVII w. wymowy
                  antytureckiej [Knapiński, 2005, s. 47].
                     Znane są też liczne barokowe przedstawienia Marii
                  z  Dzieciątkiem ukazanej na chmurach i  półksiężycu z  terenu
                  dawnej Rzeczypospolitej (np. na wpół ludowa z pierwszej połowy
                  XVIII w. w kościele parafialnym pw. św. Wojciecha w podlaskim
                  Nowodworze) i krajów ościennych. Niektóre z nich cieszyły się
                  kultem, jak np. obraz w kościele pw. Narodzenia NMP na Pólku
                  (sanktuarium Na Pólku) pod śląskim Bralinem (filia bralińskiego
           130    kościoła parafialnego pw. św. Anny), zwany Matką Boską
           RZEŹBA  Pólkowską, wedle pobożnej tradycji sprowadzony pod koniec
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136