Page 134 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 134

dłoni i/lub dziećmi, od jednego do siedmiorga, najczęściej jednak   Bose stopy, a zwłaszcza typ fizjonomiczny (charakterystyczny
          dwojgiem–trojgiem, z których jedno trzymane na ręku karmione   lok nad łysiejącym czołem), utrwalony już w późnym
          jest piersią, pozostałe zaś tulą się jej szat [Zapolska, 2000, s. 55–  średniowieczu,  pozwalają  identyfikować  postać  z  apostołem
          60]. Do rozpowszechnienia ikonografii  Caritas przyczyniła   Piotrem. W lewym ręku trzymał on zapewne swój zwyczajowy
          się niewątpliwie grafika, np. ilustracja (najczęściej drzeworyt)   atrybut – klucze. Figura może stanowiła część wystroju
          w  słynnej  Ikonologii  Cesarego  Ripy  z  początków  XVII  w.  (np.   rzeźbiarskiego nastawy ołtarzowej, jej prawej strony, mogła
          w wydaniach włoskich z 1618 r. i 1625 r. czy w niderlandzkim   znajdować się w niszy dolnej lub na szczycie górnej kondygnacji.
          z 1717 r.) czy mniej znana, a wcześniejsza, rycina Josta Ammana   Można  przyjąć,  że  tworzyła  parę  z  drugim  z  książąt  kościoła
          (1539–1591) w  jego  Kunstbüchlin… z  1599 r. Nasza rzeźba   – św.  Pawłem. Nie można jednak wykluczyć możliwości, iż
          z  motywami podtrzymywania przez niewiastę jednego z  dzieci   dekorowała inny sprzęt kościelny, np. ambonę. Bogate i plastyczne
          oraz dziecięcia tulącego się do jej nóg wydaje się dalekim echem   fałdowania szat, mimo statycznego ujęcia postaci, wskazują
          kompozycji w emblematycznym dziele Ripy. W sztuce renesansu   na wiek XVIII jako czas powstania rzeźby. Rzeźba uchodzi za
          i baroku znane są rzeźbiarskie przedstawienia tej personifikacji,   część wyposażenia katedry w Łomży, ale trudno przypisać ją do
          np.  alabastrowa  figura  z  połowy  XVI  w.,  powstała  we  Francji   któregoś ze znanych dziś jego elementów.
          Północnej lub we Flandrii, dzieło artysty z  kręgu Jacquesa du   literatura: dzieło niepublikowane.
          Broeuca (ok. 1500—1584), przechowywana w  Metropolitan
          Museum of Art w Nowym Jorku, czy z 1608 r. w niszy nagrobka
          Andrzeja Piotra Stadnickiego w  kościele oo. Dominikanów
          pw. św. Trójcy w Krakowie [ibidem, il. 17]. Mogły one dekorować
          fasady budynków, a we wnętrzach kościelnych głównie zdobiły:
          nastawy ołtarzowe, kosze ambon, stalle i  nagrobki. Najczęściej
          personifikacja  Caritas występowała w  zespole  trzech  cnót
          teologalnych, za towarzyszkę mając Spes (nadzieję) i – górującą
          nad nimi treściowo i często też kompozycyjnie – Fides (wiarę).
          „Wstępująca” poza  Caritas w  łomżyńskiej rzeźbie sugeruje,
          iż była ona dekoracją naczółka (zapewne przerwanego)
          kondygnacji nastawy ołtarzowej i miała swoje pendant w postaci
          jednej z  pozostałych cnót teologalnych, najpewniej nadziei
          (wiara mogła wieńczyć taką kompozycję). Wstępująca czy też
          półleżąca poza jest dobrze znana z kompozycji wielu barokowych
          retabulów, najczęściej jednak przyjmują ją postacie aniołów,
          jak np. w dziełach wykonanych w srebrze w 1650 r. gdańskiego
          złotnika Hansa Paula Junge, na przyczółkach pierwszej
          kondygnacji słynnego ołtarza Matki Boskiej Częstochowskiej
          w  kaplicy Cudownego Obrazu klasztoru Paulinów na Jasnej
          Górze [Golonka, 1996, il. 1, 48, 49, 121, 122, 161-167, s. 76],
          a przede wszystkim w figurach drewnianych [Karpowicz, 1988,
          il. 108, 133, 134, 135, 137, 138]. Mogą ją też przyjmować postacie
          świętych, np. figura nieznanego (mazowieckiego) pochodzenia
          św. Elżbiety Węgierskiej w łomżyńskim Muzeum Diecezjalnym
          (zob. MD/RZ/8). Znane są, choć nieczęste, przykłady półleżącego
          ujęcia postaci Caritas, np. terakotowa rzeźba z czwartej ćwierci
          XVII w. z kręgu Giuseppe Mazzuoli (1644–1725), czy kamienna
          figura, z ok. 1716 r., na fasadzie (pendant dla Fides) kościoła San
          Gregorio Illuminatore w Livorno. Wzory dla takiego ujęcia mogły
          przyjść także z grafiki (np. przedstawienie Caritas na frontyspisie
          Statutów i  przywilejów koronnych Jana Herburta, wydanych
          w oficynie M. Szarffenberga w Krakowie w 1570 r. [Zapolska, 2000,
          il. 72]. Z przykładów dekoracji retabulum personifikacjami cnót
          teologalnych (Fides i Spes) wskazać można np. ołtarz główny, dzieło
          Macieja Polejowskiego z lat 1761–1764, w kościele Franciszkanów
          w Przemyślu [Dobrzeniecki, 1980, s. 66, il. 313-314].
            literatura: dzieło niepublikowane.



          Św. Piotr


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/19
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      XVIII w.
            pochodzenie:    katedra (dawniej: fara) pw. św. Archanioła
                            Michała w Łomży
            wymiary:        wys. 116 cm
            technika wykonania:  drewno rzeźbione, monochromowane, złocone

            opis:  Święty ukazany jest niemal frontalnie, nieznacznie
          zwrócony w lewą stronę. Stoi na niskim, pięciobocznym cokole.
          Lewą rękę wyciąga przed siebie, prawą trzymając na piersi.
          Ubrany  jest  w  szatę  spodnią  o  długich  i  szerokich  rękawach,
          sięgającą cokołu i odsłaniającą bose stopy, oraz narzucony na
          lewe ramię płaszcz, opadający skosem ku prawej nodze. Głowę,
          osadzoną na długiej szyi, święty zwraca w lewą stronę. Szeroką,
          a zarazem podłużną twarz, okoloną sięgającymi karku włosami
          oraz zarostem, cechują: wysokie czoło, długi i prosty nos, wydatne
          kości policzkowe. Partie karnacji, włosów i zarostu są białe, cokół                                           133
          – szary, szaty pozłocono.                                                                                     RZEŹBA
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139