Page 135 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 135

Św. biskup (Stanisław?)                                 w  nowożytnej ikonografii Stanisława, motywu wskrzeszonego
                                                                          rycerza Piotra (Piotrawina) u stóp, jak np. widzimy to na znanej
                                                                          rzeźbie w ołtarzu głównym kościoła pojezuickiego w Poznaniu
                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/20                         oraz w wielu innych [Wardzyński, 2009, t. 2, il. 164, 184, 225, 236,
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze)  295, 355, 362, 402, 477, 517, 582, 585], także w Łomży – figura
                     datowanie:     XVIII w.                              dekorująca jeden z ołtarzy bocznych z ok. 1600 r. w tamtejszej
                     pochodzenie:    nieustalone, jakoby z obszaru Łomży  katedrze [Jemielity, 1989, il. na s. 14]. W  lewym ręku święty
                     wymiary:       wys. 155 cm                           trzymał  zapewne  pastorał  biskupi,  prawą  zaś  mógł  wykonywać
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone  gest błogosławieństwa lub dzierżyć księgę liturgiczną. Figura ma
                                                                          cechy barokowe, raczej XVIII-wieczne, a zarazem ludowe. Zwrot
                     opis: Postać ujęta jest niemal ściśle frontalnie. Stoi na niskim   głowy w  lewą stronę mógłby sugerować, iż rzeźba znajdowała
                  nieregularnym cokole i wyciąga ramiona (brak od łokci) przed   się  w  wystroju  retabulum  (po  jej  lewej  stronie),  ale  ludowość
                  siebie. Odziana jest w  szaty liturgiczne i  pontyfikalne: długą,   wykonania sugerowałyby jednak jej przeznaczenie do przydrożnej
                  sięgającą cokołu i odsłaniającą czubki butów (?) sutannę lub albę,   kapliczki.
                  sięgająca kolan, na dole ozdobioną koronkową bortą (z motywem   literatura: dzieło niepublikowane.
                  wypukłych rozet), przepasaną komżę (lub raczej rokietę),
                  sięgającą ud stułę o  rozszerzonych i  ozdobionych krzyżami
                  końcach oraz kapę narzuconą na ramiona, spiętą na piersi fibulą,
                  z  przodu otwartą, z  tyłu sięgającą łydek. Na zwróconej lekko   Postać na chmurach
                  w lewą stronie głowie święty dźwiga wysmukłą mitrę biskupią.
                  Pozbawioną zarostu twarz, okoloną krótkimi i  kędzierzawymi   (personifikacja jednej z cnót
                  włosami, o kształcie wydłużonego owalu, cechują wydatne łuki
                  brwiowe, duże oczy, długi i prosty nos, szerokie usta i wydatny   teologalnych lub kardynalnych)
                  podbródek. Karnacja jest ugrowo-cielista, włosy i brwi – brązowe,
                  oczy – czarne, usta – ciemnoczerwone, szaty białe ze złoconymi   nr inwentarzowy:    MD/RZ/21
                  bortami (kapa – ze śladami czerwieni).                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                     Postać niewątpliwie wyobraża jednego ze świętych biskupów.   datowanie:    XVIII w.
                  Można przyjąć, iż jest to jeden ze hierarchów – patronów Królestwa   pochodzenie:    katedra (dawniej fara) pw. św. Archanioła
                  Polskiego. Brak  zarostu przemawia  przeciw  identyfikacji ze             Michała w Łomży [lub z kościoła parafialnego
                  św.  Wojciechem, np. brodaty Wojciech towarzyszy Stanisławowi
                  bez zarostu w  jednym z  ołtarzy bocznych z  czwartej ćwierci             pw. św. Wawrzyńca w Kleczkowie]
                  XVIII  w.  w  kościele  poreformackim  w  Zarębach  Kościelnych   wymiary:    wys. 144 cm
                  [KZSP, 1986, il. 245 i 247]. Figura zatem najpewniej wyobrażała   technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane
                  św. Stanisława ze Szczepanowa, choć brak jej, tak częstego























































           134
           RZEŹBA
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140