Page 136 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 136

w trzech czwartych i zwrócone w lewo (brak goleni lewej nogi)  Św. Kazimierz Jagiellończyk
            opis: Postać siedzi na skłębionych obłokach. Nogi ujęte ma
          – lewą ugiętą w kolanie i podciągniętą, prawą opuszczoną; tors
          zaś przedstawiony frontalnie. Lewe ramię (o brakujących palcach)   nr inwentarzowy:    MD/RZ/22
          niewiasta unosi wysoko, prawe zaś (brak od barku) miała może   autor /warsztat:    nieokreślony (Polska)
          opuszczone. Odziana jest w  szatę spodnią z  dekoltem (kirys?   datowanie:    XVIII w.
          z  wypukłymi naramiennikami i  ornamentem  po środku torsu)   pochodzenie:    nieznane, pozyskana z daru ks. prałata Witolda
          oraz zarzucony na ramiona płaszcz, z przodu otwarty, sięgający           Nagórskiego
          stóp (widoczny szpic prawego buta?). Na głowie, uniesionej ku   wymiary:    wys. 84 cm
          górze i okolonej długimi, opadającymi na ramiona włosami, nosi
          hełm z piórami. Twarz o kształcie szerokiego i wydłużonego owalu   technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
          cechują duże, głęboko osadzone oczy, duży prosty nos, szerokie   opis: Postać ukazana jest w pozycji stojącej, na cokole, w lekkim
          usta, wydatny podbródek. Karnacja postaci jest cielista (na   kontrapoście z wysuniętą ku przodowi i w bok prawą nogą. Prawą
          policzkach zaróżowiona), włosy – brązowe, usta – czerwone, oczy   rękę wysuwa w bok, w wyciągniętej ku przodowi lewej trzyma
          – błękitne, ubiór spodni – złocony, płaszcz – ciemnofioletowy,   dziś (wtórny) krzyż na długim drzewcu. Święty odziany jest
          hełm i pióra – szare (brzeg hełmu złocony), chmury – szarawe.  w  długi, sięgający cokołu i  odsłaniający szpice butów, miękko
            Kobiece (lub co najmniej młodzieńcze) rysy twarzy postaci   fałdowany płaszcz o gronostajowym szerokim kołnierzu i takimż
          wskazywać mogą na przedstawienie anioła, świętej niewiasty lub   lamowaniu spiętych ze sobą połów. Zza kołnierza widoczny jest
          personifikacji. Za atrybut można potraktować elementy uzbrojenia   stójkowy  kołnierzyk  szaty  spodniej  mężczyzny.  Jego  odchyloną
          w jej ubiorze – kirys (?) i hełm. Postać mogłaby więc wyobrażać   nieco w bok głowę wieńczy duża mitra książęca zwieńczona sferą
          jednego z archaniołów, np. św. Michała. Jednak brak śladów po   z krzyżykiem. Młodzieńczą, pozbawioną zarostu, twarz o zarysie
          mocowaniu skrzydeł na odwrocie rzeźby pozwala w niej widzieć   szerokiego owalu cechują drobne rysy. Karnacja postaci jest
          raczej personifikację, najpewniej moralną. Wyobrażałaby może   cielista, płaszcz różowawo-srebrny (laserowany), srebrna stójka
          jedną z  trzech cnót teologalnych (wiara, nadzieja i  miłość) lub   szaty spodniej, mitra – czerwono-złota ze złoto-niebieską sferą,
          czterech cnót kardynalnych (męstwo, sprawiedliwość, roztropność   buty – zielonkawe, cokół – szarawy, włosy jasnobrązowe, usta –
          i umiarkowanie). Elementy uzbrojenia wskazywałyby na męstwo   karminowe, oczy – czarne.
          (Fortitudo), jak przekonuje o tym ilustracja w słynnej Ikonologii   Młodzieńczy wygląd postaci, a  zwłaszcza jej książęcy ubiór
          Cesarego Ripy, np. drzeworyt w  wydaniu weneckim z  1669 r.   wskazują, iż jest to przedstawienie św. Kazimierza Jagiellończyka.
          [Zapolska, 2000, il. 6] i nawiązujące do niej przedstawienia w sztuce,   Przyszedł on na świat 3 października 1458 r. jako trzecie dziecko
          np. z obszaru I Rzeczypospolitej [ibidem, il. 19, 24, 27, 59]. Ujęcie   (a drugi syn) króla polskiego i wielkiego księcia Litwy Kazimierza
          hełmu z piórami przypomina np. rzeźbioną personifikację męstwa   IV Jagiellończyka i jego żony Elżbiety Habsburżanki (Rakuszanki).
          z lat ok. 1732–1735 w wystroju Capella Corsini w rzymskiej bazylice   Kazimierz, wychowywany wraz z  braćmi przez Jana Długosza,
          San Giovanni in Laterano oraz stiukową rzeźbę z lat ok. 1710–1717   a następnie Filipa Kallimacha, przygotowywany był przez ojca na
          autorstwa Giacoma Serpotty (1652–1732) w wystroju Oratorio del   następcę tronu. Już w latach 1471–1472 brał udział w nieudanej
          Rosario w kościele San Domenico w Palermo. Te odległe analogie
          dla naszej figury wskazywać mogą na wspólny wzór graficzny.
          Często jednak męstwo wyobrażane jest równocześnie z masywną
          kolumną (lub jej kapitelem), względnie filarem-postumentem
          w  ramionach jako dookreślającym atrybutem [ibidem, il. 19,
          23, 30, 54, 71]. Postać z łomżyńskiego muzeum mogła trzymać
          ten atrybut w  brakującym dziś prawym ręku. Niemniej jednak
          należy podkreślić, iż elementy uzbrojenia (hełm na głowie)
          występują także w  nowożytnej ikonografii personifikacji wiary
          katolickiej (Fides), jak przekonuje o  tym rycina w  tym samym
          wydaniu wspomnianej Ikonologii [ibidem, il. 1], lub roztropności
          (Prudentia), np. na malowanej olejno supraporcie Marcella
          Bacciarellego z  lat 1775–1777 w  Pokoju Audiencjonalnym na
          Zamku Królewskim w Warszawie [ibidem, il. 77]. Do atrybutów
          Fides należą najczęściej: krzyż i kielich eucharystyczny [ibidem,
          s. 41-48, il. 12, 33, 40, 44, 72, 75]; Prudencji zaś przydzielano
          najczęściej lustro, nieco rzadziej węża i maskę / podwójną twarz,
          najrzadziej – lunetę, cyrkiel, księgę i zegar [ibidem, s. 76–81, il. 10,
          11, 36, 38, 42, 63, 79]. Niewątpliwie nasza postać z analogiczną
          figurą (zob. MD/RZ/27) tworzyła zespół, najpewniej dekorujący
          retabulum (przerwane przyczółki?) i reprezentowała jedną z cnót
          teologalnych lub kardynalnych. Dynamiczne ujęcie postaci i bogate
          fałdowanie jej szat wskazują na wiek XVIII jako czas powstania.
            literatura: dzieło niepublikowane.























                                                                                                                        135
                                                                                                                        RZEŹBA
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141