Page 137 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 137

Korwinowi. Od 1475 r. towarzyszył ojcu w sprawach publicznych  Św. Jan Chrzciciel lub
                  skądinąd wyprawie Polaków na Węgry przeciwko Maciejowi
                  Litewskim. W latach 1481–1483 pełnił funkcję namiestnika króla  Chrystus Zmartwychwstały
                  w  Prusach Królewskich, a  następnie w  Wielkim Księstwie
                  w Koronie, rezydując w Radomiu. Na wiosnę 1483 r. król przeniósł
                  syna do Wilna. Objawiły się wtedy symptomy jego ciężkiej choroby,   nr inwentarzowy:    MD/RZ/26
                  najpewniej gruźlicy. W  jej wyniku królewicz zmarł w  Grodnie   autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                  4  marca  1484  r.  Pochowany  został  w  podziemiach katedry   datowanie:    XVII w.
                  wileńskiej. Już za życia towarzyszyła Kazimierzowi opinia osoby   pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca
                  prawej i  pobożnej (zmarł  in  opinione sanctitatis). Od początku         w Kleczkowie
                  rządów jego brata Zygmunta Starego narastał lokalny litewski   wymiary:    wys. 185 cm
                  kult królewicza na Litwie, będący może odpowiedzią na potrzebę   technika wykonania:  drewno rzeźbione z reliktami polichromii
                  posiadania rodzimego świętego tej niedawno schrystianizowanej
                  dzielnicy.  Kazimierzowi  przypisywano  interwencję  w  udanej   opis: Postać mężczyzny ujęta jest niemal frontalnie, zwrócona
                  kampanii przeciw Moskwie roku 1519. Dzięki staraniom    nieznacznie w prawą stronę. Stoi na spadzistym cokole, ukazana
                  Zygmunta papież Leon X wydał już w 1521 r. bullę kanonizacyjną   w  nieznacznym wykroku prawej nogi. Brakuje jej obydwu
                  Kazimierza, jednak wobec jej zaginięcia do kanonizacji nie doszło.   ramion: ich zachowane partie sugerują, iż w  prawej, zgiętej
                  Ponowne starania o świętość królewicza podjął król Zygmunt III   w łokciu i wysuniętej ku przodowi (?), trzymała jakiś przedmiot,
                  Waza. Nową bullę kanonizacyjną wydał 7 listopada 1602 r. papież   lewą zaś, również zgiętą w  łokciu, wykonywała gest zwrócony
                  Klemens X. W przygotowaniu kanonizacji w Wilnie otwarto grób   w prawą stronę. Twarz o kształcie pociągłego owalu cechują duże
                  Kazimierza  i  stwierdzono niemal nienaruszone  rozkładem ciało,   oczy ujęte wydatnymi łupinami powiek oraz długi, prosty nos.
                  co niewątpliwie nasiliło kult królewicza. Kanonizacji dokonano   Okalają ją zarost z masywną brodą oraz włosy opadające ciężkimi
                  10 maja 1604 r. w Wilnie, a latem 1636 r. przeniesiono relikwie   kędziorami na ramiona i plecy. Tors postaci okrywa trudna do
                  Kazimierza do ukończonej przy tamtejszej katedrze kaplicy   określenia szata, dość gruba, na co wskazuje dekolt o trójkątnym
                  królewskiej  pod jego wezwaniem,  która  stała  się  centrum jego   wykroju. Na ramiona mężczyzna ma narzucony płaszcz,
                  kultu. Św. Kazimierz Jagiellończyk stał się głównym patronem   przechodzący z  lewej strony na przód, sięgający tu połowy ud
                  Księstwa Litewskiego i  jednym z  patronów Rzeczypospolitej   i przełożony przez prawe ramię. Na powierzchni rzeźby zachowały
                  [Przybyszewski, 1984; Rożek, 1984, s. 113–127; Wojtyska, 1984;   się liczne ślady farby brązowej oraz karminu (usta).
                  Rabikauskas, 1997; Maslauskaitė-Mažylienė, 2013, s. 25–38]. Jego   Figura  pozornie przypomina statyczne, o  tradycjach
                  dość ograniczona liczebnie ikonografia ustaliła się już w XVI w.   jeszcze późnośredniowiecznych, przedstawienia Chrystusa
                  i datuje od drzeworytu opublikowanego w Krakowie w roku 1521   Zmartwychwstałego z labarum w ręku (zob. MD/RZ/13). Jednak
                  na frontyspisie pierwszego żywota Kazimierza – pióra Zachariasza   pewne jej cechy wskazują na inne odczytanie ikonograficzne
                  Ferreriego:  młodzieńcza  twarz  pozbawiona  zarostu  okolona   – postać św. Jana Chrzciciela. Okryty szatą tors nie jest zgodny
                  jest długimi włosami, młodzieniec nosi długie, podbite futrem   z  ikonografią Zmartwychwstałego, natomiast wraz z  płaszczem
                  szaty, jego głowę wieńczy mitra książęca, a w rękach trzyma lilię,   znajduje analogie w  ikonografii Janowej. Grubość tej szaty
                  berło i czasem krucyfiks lub różaniec; do tych atrybutów dołącza   przywodzi na myśl ubiór ze skór zwierzęcych, jakie święty nosił
                  niekiedy medalion na łańcuchu spoczywający na piersi [Rożek,
                  1984, s. 127–135; Samek, 1984, il. 2–13; Maslauskaitė-Mažylienė,
                  2013, s. 41–314;  Żywot świętego Kazimierza, 2016, il. na s. 31].
                  Tę ikonografię promowała grafika ulotna i książkowa, np.: rycina
                  z lat 1605–1606 wydana w kolońskiej oficynie Petera Overadta czy
                  rycina w dziele Antoniego Węgrzynowicza, Melodya S.  Kazimierza
                  Krolewicza Polskiego…, wydanego w Krakowie w 1704 r. [Inspiracje
                  grafiką, 2010, il. 52, 202] oraz inne [Maslauskaitė-Mažylienė, 2013,
                  il. 10, 16–20, 27, 29, 31–36, 45, 56, 64, 65, 68–76, 78, 81, 85, 87;
                  Żywot świętego Kazimierza, 2016, il. na s. 25, 64]. Pod jej wpływem
                  powstawały przykłady malarskie [Karpowicz, 1988, s. 298, il. 173]
                  i rzeźbiarskie [Wardzyński, 2009, t. 2, il. 166, 175, 213, 242, 299,
                  478, 520] wizerunku św. Kazimierza.
                     Rzeźba z daru prałata Nagórskiego odpowiada tej ikonografii.
                  Brakuje wprawdzie najczęstszych atrybutów – lilii i krzyża, jednak
                  wyrzeźbione były one zapewne osobno i zaginęły. Figura mogła
                  stanowić dekorację nastawy ołtarzowej. „Taneczny” kontrapost
                  postaci oraz miękki modelunek drobnych fałd wskazują na XVIII
                  stulecie jako czas powstania. Wobec braku wiedzy o proweniencji
                  rzeźby i jej niewysokiej klasy artystycznej nie sposób w przybliżeniu
                  określić miejsce działalności (zapewne w obrębie dawnej Polski)
                  warsztatu,  który  ją wykonał. Warto  jednak  podkreślić,  że  na
                  Podlasiu i  Mazowszu znana była ikonografia św. Kazimierza,
                  o  czym przekonują m.in.: uszkodzona figura  w  kościele
                  parafialnym pw. św. Stanisława w Białaszewie z ok. 1700 r. [KZSP,
                  1988, s. 2, il. 79] i figura z pierwszej połowy XVIII w. w kościele
                  parafialnym św. Bartłomieja w  Grodźcu [KZSP, 1979, s. 39,
                  il 157] czy obraz w feretronie z ok. 1700 r. w kościele parafialnym
                  pw. św. Doroty w Bogurzynie (woj. mazowieckie, pow. mławski)
                  [KZSP, 1985, s. 2, il. 47]. Z tego samego warsztatu wyszła, jak się
                  wydaje,  figura  nieokreślonego  (Wojciecha?)  świętego  biskupa,
                  która znalazła się w łomżyńskim muzeum również z daru prałata
                  Nagórskiego (zob. MD/RZ/28). Niewykluczone, iż obie stanowiły
                  elementy dekoracji jednego zespołu, np. z wyobrażeniami świętych
                  Królestwa Polskiego (Korony i Wielkiego księstwa Litewskiego),
                  w obrębie nastawy ołtarzowej. Św. Kazimierza razem ze świętymi
                  Stanisławem, Wojciechem i  Florianem odnajdujemy np.
                  w programie retabulum z lat 1677–1683 kościoła popaulińskiego
                  w Wielgomłynach [Wardzyński, 2009, t. 1, il. 24].
           136       literatura: dzieło niepublikowane.
           RZEŹBA
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142