Page 142 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 142

Chrystus Ukrzyżowany                                   Fragmenty sceny Ukrzyżowania


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/32                         z cyklu Drogi Krzyżowej
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska)
            datowanie:      XIX–XX w.                               nr inwentarzowy:    MD/RZ/33 i 33A
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Wojciecha    autor /warsztat:    nieokreślony (Polska?)
                            w Szczepankowie (daw. woj. łomżyńskie;   datowanie:    koniec XIX w. (ok. 1870 r.?)
                            woj. podlaskie, pow. łomżyński)         pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Barbary w Radziłowie
            wymiary:        wys. 140, szer. 110 cm                                 (daw. woj. łomżyńskie; woj. podlaskie,
            technika wykonania:  metal polichromowany                              pow. grajewski), obecnie znajdującego się
                                                                                   w Kramarzewie
            opis: Chrystus, o atletycznej budowie ciała (duże uszkodzenia   wymiary:    św. Jan i Maria – 49x28 cm
          na torsie i  brzuchu), ukazany jest jako martwy. Jego tors wisi          figura konia – 52x33 cm
          na ukośnie ukazanych ramionach (prawego brak od łokcia),   technika wykonania:  drewno polichromowane
          wsparty na wyprostowanych nogach i stopach przebitych jednym
          gwoździem.  Biodra  osłania  przepaska,  przewiązana na lewym   opis:  Fragment prawy ukazuje stojące postacie Marii
          boku. Obwisłą głowę, o twarzy z idealizowanymi rysami, wieńczy   i  podtrzymującego ją św. Jana Ewangelistę. Fragment lewy
          korona cierniowa. Karnacja ciała jest koloru cielistego, włosy   przedstawia żołnierza rzymskiego na koniu. W  tle postaci
          i zarost – brązowe, perizonium – białe.                widnieją zabudowania Jerozolimy.
            Parafia w Szczepankowie pw. św. Wojciecha i św. Małgorzaty      Reliefy niewątpliwie stanowiły część wspólnej kompozycji,
          miała zostać ufundowana już w  1242 r., wzmiankowana jest   ukazującej ukrzyżowanie Chrystusa. Najpewniej byłą ona częścią
          jednak później – po roku 1405. Obecny murowany kościół   dwunastu scen tworzących drogę krzyżową. Parafia w Radziłowie
          w Szczepankowie, w miejsce spalonego, drewnianego, wzniesiono   erygowana została w 1482 r. pw. Wniebowzięcia NMP, św. Barbary,
          w latach 1537–1547. Kilkakrotnie go remontowano – w 1822, 1835,   św. Jakuba Apostoła i Dziesięciu Tysięcy Męczenników, w obrębie
          1889, 1905, 1912, ok. 1920 r. i w latach 1968–1969. Wyposażenie   diecezji płockiej. Pierwszy drewniany kościół pw. św. Barbary
          wnętrza – ołtarz główny i  boczne, konfesjonały – pochodzi   wzniesiono przed 1463 r., a  poświęcono w  1470 r. Zastąpił go
          z  pierwszej połowy XVIII w. i  z  ok. 1753 r. Okazały krucyfiks   kolejny, również drewniany, wzniesiony w  1739 r. Wielokrotnie
          z  Ukrzyżowanym wykonanym z  metalu, jeśli rzeczywiście   remontowany, w latach 1760, 1811, 1820-1822, 1867–1879 i 1962,
          pochodzi  ze  szczepankowskiej  fary,  powstał  może  z  okazji   w  roku 1982 przeniesiony został do wsi Kramarzewo, gdzie
          któregoś z remontów świątyni z końca XIX lub pocz. XX  w.  funkcjonuje jako filialny dla obecnego murowanego kościoła
            literatura: dzieło niepublikowane.                   pw. św. Anny w  Radziłowie, wzniesionego w  latach 1977–1985.
                                                                 Większość wyposażenia dawnej świątyni radziłowskiej, poza
                                                                 amboną łodziową z 1781 r., pochodzi z XIX w.: ołtarz główny i dwa
                                                                 boczne z ok. 1870 r., prospekt organowy z 1839 r. Można przyjąć,
                                                                 że płaskorzeźba powstała w tym właśnie stuleciu, może w związku
                                                                 z nowym wyposażeniem wystawionym około roku 1870.
                                                                    literatura: dzieło niepublikowane.


















































                                                                                                                        141
                                                                                                                        RZEŹBA
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147