Page 139 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 139

ujętego w  kontrapoście, z  wysuniętą ku przodowi lewą nogą.  Św. Jan Nepomucen
                     opis: Rzeźba ukazuje świętego biskupa, stojącego na cokole,
                  W wysuniętych ku przodowi, uniesionych ramionach (lewe wyżej
                  od  prawego) święty trzymał niewątpliwie jakieś  przedmioty.   nr inwentarzowy:    MD/RZ/29
                  Ubrany jest w bogato i dynamicznie fałdowane szaty liturgiczne:   autor /warsztat:    nieokreślony (ludowy, lokalny)
                  długą sutannę sięgającą cokołu i odsłaniającą szpice butów, komżę   datowanie:    XIX–XX w.
                  (lub rokietę?) z koronkowym obrzeżeniem, o długich rękawach,   pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela
                  sięgającą kolan oraz narzuconą na ramiona kapę o frędzlowanym             w Wiźnie (daw. woj. łomżyńskie; woj. podlaskie,
                  obrzeżeniu, spiętą pod szyją klamrą, otwartą z przodu, a z tyłu           pow. łomżyński)
                  opadającą na cokół. Na piersi świętego zawieszony jest na taśmie
                  krzyż równoramienny z motywem promieni między ramionami,   wymiary:       wys. 72 cm
                  a  na głowie spoczywa wysmukła mitra biskupia z  motywem   technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane
                  rautów w polach. Szeroką twarz, okoloną długimi włosami oraz   opis: Święty ukazany jest w pozycji stojącej, na niskim cokole,
                  bujną dynamicznie poruszoną brodą, cechują duże oczy, duży,   ujęty ściśle frontalnie. Lewą rękę wyciąga przed siebie, prawą zaś
                  krótki nos i  pełne usta. Karnacja postaci jest koluru cielistego,   przyciska do piersi. Odziany jest w długą komżę, sięgającą cokołu,
                  oczy, włosy i zarost – brązowego, usta – karminowe, sutanna –   ale odsłaniającą czubki butów, rokietę sięgającą do połowy uda oraz
                  żółtawa, komża – srebrna (laserowana), kapa – czerwona ze złotą   narzucony  nań futrzany  mucet  ze  sznurowymi  zakończeniami,
                  lamą i frędzlami, mitra – czerwono-złota, krzyż na taśmie – złoty,   sięgający bioder. Głowę, okoloną długimi włosami i  zarostem,
                  buty – zielonkawe, cokół – szarawy.                     wieńczy biret. Szeroka twarz przyjmuje kształt zaostrzonego na
                     Rzeźba ukazuje niewątpliwie jednego z popularnych w kulcie   dole owalu. Sutanna, cokół, buty, mucet, biret i oczy są czarne
                  rzymsko-katolickim świętych biskupów. Mógł by to być czczony   (mucet z żółtym obrzeżeniem); rokieta – biała z żółto-niebieskim
                  powszechnie  św.  Mikołaj,  jednak  wyobrażano  go  najczęściej  ze   wzorzystym obrzeżeniem dołu, karnacja – cielista, włosy i zarost
                  złotymi kulami (często umieszczonymi na zamkniętej księdze   – brązowe.
                  w ręku świętego), czyniąc aluzję do jego dobroczynności – wsparcia   Figura przedstawia jednego z najbardziej rozpowszechnionych
                  trzech nieposażnych panien. Bardziej prawdopodobna wydaje się   w kulcie w Polsce w XVIII i XIX w. świętego męczennika (zob.
                  identyfikacja z  jednym z  dwóch świętych biskupów patronów   MD/RZ/6). Brakującymi atrybutami mogły być: krucyfiks
                  Królestwa Polskiego – św. Wojciechem lub św. Stanisławem. Brak   i  gałąź  palmowa.  Blokowy  charakter  dzieła  i  jego  sumaryczny
                  postaci rycerza Piotra (Piotrawina) u stóp świętego raczej wyklucza   modelunek wskazują, że mogłoby to być dzieło ludowe XIX
                  Stanisława (zob. MD/RZ/20). Św. Wojciecha z kolei wyobrażano   lub początku XX w. Kościół w Wiźnie wzniesiono w pierwszej
                  z  księgą, pastorałem biskupim, krzyżem patriarchalnym oraz   ćwierci XVI w. W 1944 r. został wysadzony w powietrze przez
                  z  narzędziami swego męczeństwa – wiosłem i  włócznią. Któryś   Niemców. Odbudowano świątynię w latach 1950–1959. Rzeźbę
                  z  tych atrybutów mógł dzierżyć biskup na omawianej rzeźbie.   zapewne pozyskano z  przydrożnej kapliczki do wyposażenia
                  Na św. Wojciecha zdaje się wskazywać motyw promieniejącego   rekonstruowanego kościoła.
                  krzyża równoramiennego na piersi. Znany jest on z przykładów   literatura: dzieło niepublikowane.
                  (nielicznych jednak) polskiej ikonografii tego świętego; jak się
                  wydaje, nie zna go czeska. Motyw krzyża równoramiennego
                  (greckiego) zawieszonego na piersi pojawia się w ikonografii św.
                  Wojciecha m.in. na miniaturze Stanisława Samostrzelnika z lat ok.
                  1530–1535 w  rękopiśmiennej edycji  Catalogus Archiepiscoporum
                  Gnesnensium. Vitae Episcoporum Cracoviensium  (Warszawa,
                  Biblioteka Narodowa) [Stanisław Samostrzelnik, 2006, il. na s. 96];
                  drewnianej rzeźbie z XVIII w. (?) w zwieńczeniu ołtarza głównego
                  z drugiej ćwierci XVII w. w kościele parafialnym pw. św. Wawrzyńca
                  w  warmińskiej Kochanówce (woj. warmińsko-mazurskie, pow.
                  lidzbarski), kamiennej figurze z  czwartej ćwierci XVIII w. (?)
                  na wolno stojącym pomniku przed kościołem Kapucynów pw.
                  Podwyższenia  Krzyża Świętego  w  małopolskim Krośnie  (woj.
                  podkarpackie) czy na kamiennej statui z XVIII/XIX w. (?), zdobiącej
                  fasadę prezbiterium kościoła parafialnego pw. Narodzenia NMP
                  w małopolskim Gdowie (woj. małopolskie, pow. wielicki). Należy
                  jednak podkreślić, że w  żadnym z  przywołanych tu przykładów
                  nie ma motywu promieni między ramionami krzyża. Może
                  najbliższy jest tu motyw perełek w krzyżu na piersi św. Wojciecha
                  na wspomnianej miniaturze Samostrzelnika. Rzeźba z daru prałata
                  Nagórskiego zapewne była częścią dekoracji nastawy ołtarzowej.
                  Dynamiczne ujęcie – taneczny kontrapost – oraz bogactwo fałd
                  wskazują na XVIII w. jako czas powstania. Wobec braku informacji
                  o proweniencji rzeźby przyjąć można ogólnie, iż powstała w Polsce,
                  może w tym samym warsztacie, z którego wywodzi się figura św.
                  Kazimierza Jagiellończyka (zob. MD/RZ/22), również z daru ks.
                  prałata Nagórskiego. Niewykluczone, iż obie stanowiły elementy
                  dekoracji jednego zespołu, np. z wyobrażeniami świętych Królestwa
                  Polskiego (Korony i Wielkiego księstwa Litewskiego).
                     literatura: dzieło niepublikowane.














           138
           RZEŹBA
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144