Page 138 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 138

na pustkowiu. Również i  charakterystyka oblicza, dojrzałego   opis:  Postać siedzi na skłębionych obłokach. Nogi ujęte
          i  zarazem  trochę  dzikiego  mężczyzny,  bardziej  przystoi  Janowi   ma w  trzech czwartych i  zwrócone w  prawo (brak lewej stopy
          niż Chrystusowi. Jako atrybut mógł Jan trzymać w  prawej   i palców prawej) – prawą ugiętą w kolanie i wysoko uniesioną,
          ręce krzyżyk na wysokim drzewcu – swój zwyczajowy znak   lewą opuszczoną, tors zaś przedstawiony frontalnie. Lewe ramię
          rozpoznawczy. Nagie nogi Jana i skierowane w prawo lewe ramię   (zachowane do łokcia) niewiasta unosi, prawe zaś (brak palca
          sugerują, iż rzeźba była częścią grupy chrztu Chrystusa. Takie   wskazującego) opuszcza. Odziana jest w szatę spodnią z dekoltem
          odczytanie tłumaczyłoby także spadzistość cokołu, rozumianego   (kirys? z wypukłymi naramiennikami i ornamentem po środku
          tu jako skalisty brzeg Jordanu.                        torsu) oraz zarzucony na ramiona płaszcz, z  przodu otwarty,
            Bogate i miękko kształtowane draperie płaszcza wskazują na   sięgający stóp (prawa – naga?). Na uniesionej lekko ku górze
          nowożytny charakter figury, natomiast jest statyczność na późny   i  okolonej długimi, opadającymi na ramiona włosami głowie
          manieryzm lub raczej wczesną fazę rzeźby barokowej. Historia   nosi hełm z piórami. Twarz o kształcie szerokiego i wydłużonego
          parafii w Kleczkowie (zob. MD/RZ/4-5) nie wzbrania sądzić, iż   owalu cechują: duże, głęboko osadzone oczy, duży prosty nos,
          rzeźba stanowiła część wyposażenia kleczkowskiego kościoła, np.   szerokie usta, wydatny podbródek. Karnacja postaci jest cielista
          jako rzeźbiarska dekoracja retabulum lub chrzcielnicy. Jej niski,   (na policzkach zaróżowiona), włosy – czarne, usta – czerwone,
          na poły ludowy poziom artystycznego wykonania wskazuje na   oczy – błękitne, ubiór spodni – złocony, płaszcz – jasnoniebieski,
          lokalny, mazowiecki warsztat.                          hełm i pióra – szare (brzeg hełmu złocony), chmury – szarawe.
            literatura: dzieło niepublikowane.                      Niewątpliwie z analogiczną figurą (zob. MD/RZ/21) tworzyła
                                                                 zespół dekorujący najpewniej retabulum (przerwane przyczółki?)
                                                                 i  reprezentowała jedną z  cnót teologalnych lub kardynalnych,
          Postać na chmurach                                     trudnej jednak – wobec braku specyficznych atrybutów –
                                                                 do bliższego określenia. Dynamiczne ujęcie postaci i  bogate
          (personifikacja jednej z cnót                          fałdowanie jej szat wskazują na wiek XVIII jako czas powstania.
                                                                    literatura: dzieło niepublikowane.
          teologalnych lub kardynalnych)


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/27                         Św. biskup (Wojciech?)
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      XVIII w.                                nr inwentarzowy:    MD/RZ/28
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca    autor /warsztat:    nieokreślony (Polska)
                            w Kleczkowie, prawdopodobnie pierwotnie   datowanie:    XVIII w.
                            z katedry pw. Archanioła Michała w Łomży  pochodzenie:    nieznane, pozyskana z daru ks. prałata Witolda
            wymiary:        wys. 140 cm                                            Nagórskiego
            technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane   wymiary:       wys. 78 cm
                                                                    technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane, złocone





















































                                                                                                                        137
                                                                                                                        RZEŹBA
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143