Page 138 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 138
na pustkowiu. Również i charakterystyka oblicza, dojrzałego opis: Postać siedzi na skłębionych obłokach. Nogi ujęte
i zarazem trochę dzikiego mężczyzny, bardziej przystoi Janowi ma w trzech czwartych i zwrócone w prawo (brak lewej stopy
niż Chrystusowi. Jako atrybut mógł Jan trzymać w prawej i palców prawej) – prawą ugiętą w kolanie i wysoko uniesioną,
ręce krzyżyk na wysokim drzewcu – swój zwyczajowy znak lewą opuszczoną, tors zaś przedstawiony frontalnie. Lewe ramię
rozpoznawczy. Nagie nogi Jana i skierowane w prawo lewe ramię (zachowane do łokcia) niewiasta unosi, prawe zaś (brak palca
sugerują, iż rzeźba była częścią grupy chrztu Chrystusa. Takie wskazującego) opuszcza. Odziana jest w szatę spodnią z dekoltem
odczytanie tłumaczyłoby także spadzistość cokołu, rozumianego (kirys? z wypukłymi naramiennikami i ornamentem po środku
tu jako skalisty brzeg Jordanu. torsu) oraz zarzucony na ramiona płaszcz, z przodu otwarty,
Bogate i miękko kształtowane draperie płaszcza wskazują na sięgający stóp (prawa – naga?). Na uniesionej lekko ku górze
nowożytny charakter figury, natomiast jest statyczność na późny i okolonej długimi, opadającymi na ramiona włosami głowie
manieryzm lub raczej wczesną fazę rzeźby barokowej. Historia nosi hełm z piórami. Twarz o kształcie szerokiego i wydłużonego
parafii w Kleczkowie (zob. MD/RZ/4-5) nie wzbrania sądzić, iż owalu cechują: duże, głęboko osadzone oczy, duży prosty nos,
rzeźba stanowiła część wyposażenia kleczkowskiego kościoła, np. szerokie usta, wydatny podbródek. Karnacja postaci jest cielista
jako rzeźbiarska dekoracja retabulum lub chrzcielnicy. Jej niski, (na policzkach zaróżowiona), włosy – czarne, usta – czerwone,
na poły ludowy poziom artystycznego wykonania wskazuje na oczy – błękitne, ubiór spodni – złocony, płaszcz – jasnoniebieski,
lokalny, mazowiecki warsztat. hełm i pióra – szare (brzeg hełmu złocony), chmury – szarawe.
literatura: dzieło niepublikowane. Niewątpliwie z analogiczną figurą (zob. MD/RZ/21) tworzyła
zespół dekorujący najpewniej retabulum (przerwane przyczółki?)
i reprezentowała jedną z cnót teologalnych lub kardynalnych,
Postać na chmurach trudnej jednak – wobec braku specyficznych atrybutów –
do bliższego określenia. Dynamiczne ujęcie postaci i bogate
(personifikacja jednej z cnót fałdowanie jej szat wskazują na wiek XVIII jako czas powstania.
literatura: dzieło niepublikowane.
teologalnych lub kardynalnych)
nr inwentarzowy: MD/RZ/27 Św. biskup (Wojciech?)
autor /warsztat: nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
datowanie: XVIII w. nr inwentarzowy: MD/RZ/28
pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca autor /warsztat: nieokreślony (Polska)
w Kleczkowie, prawdopodobnie pierwotnie datowanie: XVIII w.
z katedry pw. Archanioła Michała w Łomży pochodzenie: nieznane, pozyskana z daru ks. prałata Witolda
wymiary: wys. 140 cm Nagórskiego
technika wykonania: drewno rzeźbione, polichromowane wymiary: wys. 78 cm
technika wykonania: drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
137
RZEŹBA