Page 141 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 141

Św. Piotr


                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/31
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                     datowanie:     XVII w.
                     pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca
                                    w Kleczkowie
                     wymiary:       wys. 155 cm
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, z reliktami polichromii
                     opis: Święty stoi na niskim cokole, ukazany w trzech czwartych
                  i zwrócony w lewą stronę. Lewą, opuszczoną rękę (brak dłoni)
                  trzyma przy ciele, prawej brakuje (wraz z częścią torsu i prawej
                  nogi). Ubrany jest w szatę spodnią o długich i wąskich rękawach,
                  sięgającą cokołu i odsłaniającą palce nagiej lewej stopy, przepasaną,
                  z  górą ozdobioną rzędem dużych guzików, oraz narzucony na
                  ramiona i spięty pod szyją płaszcz, którego poła (?) zachodzi na
                  prawe kolano. Szaty są mocno fałdowane: na prawym kolanie
                  tworzą trzy ostre i mocno podcięte fałdy. Głowę pochyloną nieco
                  ku przodowi okalają włosy, dłuższe z boku i kępka na łysiejącym
                  czubku, oraz zarost. Twarz o kształcie szerokiego owalu cechują:
                  mocno wysklepione łuki brwiowe, nieduży nos i  takież usta.
                  Polichromia w  zachowanych partiach ukazuje kolory: karnacja
                  – jasnocielisty, włosy  i  zarost –  brunatne, oczy  czarne, usta
                  karminowe, na szatach ślady czerwieni i błękitu.
                     Bose stopy oraz typ fizjonomiczny (zwłaszcza lok nad
                  łysiejącym czołem) postaci pozwalają widzieć w niej św. Piotra.
                  Niewątpliwie w jednym z rąk trzymał on swój zwyczajowy atrybut
                  – klucze. Figura zapewne stanowiła część wystroju retabulum –
                  ustawiona w niszy lub w zwieńczeniu, wtedy chyba prawej strony
                  nastawy. Draperie szat wskazują na wiek XVII jako czas powstania
                  rzeźby, a jej niewysoki poziom artystyczny – na warsztat lokalny.
                  Sposób cięcia drewna przypomina figurę św. Elżbiety Węgierskiej
                  (zob. MD/RZ/30) z kleczkowskiego kościoła, co może wskazywać
                  na pochodzenie z tego samego zespołu ołtarzowego.
                     literatura: dzieło niepublikowane.



















































           140
           RZEŹBA
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146