Page 140 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 140

Św. Elżbieta


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/30
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      XVII w.
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca
                            w Kleczkowie
            wymiary:        wys. 44, szer. 117 cm
            technika wykonania:  drewno rzeźbione z reliktami polichromii
            opis: Postać ukazana jest w pozycji półleżącej, na lewym boku.
          Prawą ręką przytrzymuje kosz z  okrągłymi formami (zapewne
          chlebami), w lewej trzymała również jakiś przedmiot. Niewiasta
          odziana jest w szatę spodnią z narzuconym nań płaszczem, obie
          bogato i  miękko fałdowane. Na głowie nosi otwartą koronę.
          Owalną twarz, okoloną długimi, spadającymi na ramiona włosami,
          cechują duże oczy, prosty nos i duże usta. Na twarzy zachowały
          się pozostałości koloru różowo-cielistego oraz czerwieni (usta),
          w kilku miejscach brunatnego (oczy, korona, włosy).
            Atrybuty niewiasty – korona i kosz z chlebami – wskazują na
          św. Elżbietę Węgierską zwaną też Elżbietą z Turyngii (zob. MD/
          RZ/8). Drugi z  tych atrybutów przypomina o  jej działalności
          dobroczynnej – karmieniu chorych i  ubogich, pierwszy zaś –
          o  królewskiej godności jej ojca. Można przyjąć, iż w  drugim
          ręku święta trzymała berło. Półleżące ujęcie postaci wskazuje
          na to, że rzeźba zdobiła naczółek jednej (dolnej?) z kondygnacji
          nastawy ołtarzowej (zob. nr MD/RZ/11, 18, 21, 27). Typ fałdowań
          szat i  kształt kosmyków włosów wskazują na XVII stulecie.
          Nic nie stoi na przeszkodzie, by uznać figurę za pozostałość
          barokowego wyposażenia kościoła w Kleczkowie, którego dzieje
          sięgają początku XVI w. (zob. MD/RZ/ 4-5). Pewne stylistyczne
          pokrewieństwo (sposób interpretacji fałd) dostrzec można z figurą
          św. wojownika (Archanioła Michała lub Jerzego) z Roman (zob.
          MD/RZ/9), większe natomiast (sposób cięcia drewna w  partii
          fałd) z  figurą św. Piotra z  Kleczkowa (zob. MD/RZ/31). Obie
          mogły należeć do wystroju tej samej nastawy ołtarzowej.
            literatura: dzieło niepublikowane.


















































                                                                                                                        139
                                                                                                                        RZEŹBA
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145