Page 179 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 179

Warto jednak podkreślić, iż nasz puchar w  wielu     Puszka z pokrywą
                  motywach przypomina wytwory innych złotników czynnych
                  w  Norymberdze, np.: Christopha Lindenbergera, czynnego
                  w  latach 1546–1586, tzw. puchar rodziny Tucherów z  1586  r.   nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/15, MD/ZL/PSZ/15A
                  (Londyn, British Museum), czy Hansa Brabanta, czynnego w latach   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska – Poznań lub
                  1535–69, puchar z ok. 1550 r. (Londyn, British Museum), a także           Kraków?)
                  poza Norymbergą, np. Korneliusa Erba, czynnego w Augsburgu   datowanie:   2. ćw. XVII w.
                  w okresie od czwartej ćwierci XVI w. do swej śmierci w 1618 r.   styl:    późnorenesansowy z barokową dekoracją
                  –  puchar sprzed 1618  r.  (Londyn,  British  Museum).  Kwestia   pochodzenie:   kościół parafialny (pobernardyński)
                  autorstwa naszego pucharu wymaga dalszych badań. Zapewne
                  drugą część pucharu zastąpiono w  momencie ofiarowania go                 pw. św. Antoniego z Padwy w Ostrołęce
                  kościołowi nakrywą, w  uproszczonej formie naśladującą dolną   wymiary:   wys. 36 cm; śr. stopy 12 cm;
                  partię, ale której dekorację uzupełniono tematem sakralizującym           śr. przykrywki 14,5 cm
                  naczynie w  nowej funkcji: przedstawieniem Chrystusa
                  i Samarytanki u studni Jakubowej i może też pasyjką (obecna jest
                  nowsza i nie harmonizuje z resztą). Pasuje on do dekoracji puszki,
                  wskazując, że ewangeliczny Chrystus jest tożsamy z Chrystusem
                  Eucharystycznym obecnym w  konsekrowanej hostii. Znane
                  są liczne przykłady, od wczesnego średniowiecza począwszy,
                  zmiany funkcji przedmiotu świeckiego, który darowany instytucji
                  kościelnej, stał się vasa sacra lub ich elementem. Analogiczne do
                  naszego pucharu przykłady stanowią: srebrny i złocony puchar
                  z czwartej ćwierci XVI w., może strasburskiej roboty, ozdobiony
                  wizerunkami Bachusa, Apolla i kupidynów (sic!), a w epoce baroku
                  uzupełniony o nową nakrywę z figurką Baranka Bożego (Londyn,
                  British Museum), czy srebrny i złocony puchar autorstwa złotnika
                  Michaela Müllera, złotnika czynnego w  latach 1612–1650
                  w Norymberdze, niewątpliwie świecki (wilkom?), który w epoce
                  baroku zwieńczono figurką św.  biskupa (papieża Grzegorza
                  Wielkiego?), zapewne w związku z ofiarowaniem naczynia bliżej
                  nieznanej instytucji kościelnej (Londyn, British Museum). Nasz
                  puchar mógł pochodzić z jakiegoś wielkopańskiego, najpewniej
                  magnackiego stołu. Jego proweniencja wymaga dalszych badań.
                  Może został przekazany jako niemodny czy uszkodzony (już bez
                  górnej partii) z  okazji gruntownego remontu łomżyńskiej fary
                  (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/75) w latach 1691–
                  1692? Niewykluczone, ze puszka z Łomży nie jest jedynym takim
                  przykładem. W kościele parafialnym w Przybyszewie znajduje się
                  naczynie tego typu, datowane na drugą połowę XVI i pierwszą
                  ćwierć XVII w. [KZSP, 1967, s. 60, il. 232], które również wydaje
                  się świeckim późnorenesansowym pucharem przystosowanym
                  w epoce wczesnego baroku do funkcji sakralnej – puszki.
                     literatura: KZSP, 1982(2), s. XXIII-XXIV, 27, il. 231–233.











































           178
       ZŁOTNICTWO
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184