Page 215 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 215

13 pracowników. Początkowo tworzył wyroby w  duchu         opis:  Gładki;  stopa  okrągła,  falista,  z  wydatnymi  profilami,
                  baroku,  a  następnie  zmienił  stylistykę  na  klasycystyczną.  Jego   na dole spłaszczona, na górze wysmukła; trzon okrągły,
                  słynnym wyrobem jest monstrancja w formie Arki Przymierza   o  pierścieniach talerzykowatych; nodus gruszkowaty, dzielony
                  podtrzymywanej przez arcykapłanów, powstała w końcu XVIII w.,   na wybrzuszone pola; czara bez koszyczka. Na wewnętrznej
                  a w 1806 r. ofiarowana katedrze poznańskiej. Bandau wykształcił   stronie stopy widoczne ślady naprawy oraz na cokoliku – cechy,
                  wielu uczniów, wśród których byli jego synowie: Jan Jerzy II, Karol   częściowo zatarte i przycięte: miejska Gdańska, probiercza – L (?),
                  Henryk i  Krystian (Christian) Bogumił [Samek, 1988, s. 185–  imienna – HECK (?).
                  186]. Jak ustalił Ryszard Bobrow, Bandau zmieniał kilkakrotnie   Ten pozbawiony dekoracji kielich przyciąga uwagę ze względu
                  puncyny. W tej formie, jaką widzimy ją na naszym kielichu,   na możliwość dość dokładnego określenia miejsca i czasu jego
                  stosował prawdopodobnie od 1793 r. do swej śmierci [ibidem,   powstania. Cecha miejska wskazuje na Gdańsk. Aczkolwiek
                  s. 101, il. 4]. Tezę tę potwierdza data w inskrypcji fundacyjnej   nie w  pełni widoczna, przycięta, nie pozwala jednoznacznie
                  na naszym dziele. Skromny charakter kielicha sugeruje, iż jest   określić, czy pochodzi z XVII czy z XVIII w. [Gradowski, 2001,
                  to dzieło jednego z uczniów i pracowników warsztatu Bandaua.   s. 69]. Znak probierczy „L” (o  różnym kroju litery) wystąpił
                  Dzieło zamówiono może z okazji wystawienia nowego kościoła   w okresie: 1) 1755 i 1761; 2) 1768, 1772, 1776, 1786 i 1790; 3)
                  murowanego w Dąbrówce Kościelnej (o historii parafii i kościoła   1771, 1775 i 1779 [ibidem, s. 70]. Autorzy „Katalogu zabytków
                  zob. MD/ZL/K/57) w 1785 r.                              sztuki w  Polsce” odczytali ją jednak jednoznacznie jako „JL”
                     literatura: dzieło niepublikowane?                   i chyba słusznie utożsamili ze znakiem kontrolnym złotnika Jana
                                                                          (Johanna) Lehnerta (vel Lehnharta lub Lenerta; 1713-1792),
                                                                          ucznia Hieronymusa II Hola, Johanna Schwarza i  Benjamina
                                                                          Berendta I, u  którego został wyzwolony na mistrza w  1747  r.,
                                                                          starszego gdańskiego cechu złotników w latach: 1771, 1775, 1779;
                                                                          oraz w latach 1770 i 1774 - podstarszego [Kriegseisen, 2007, nr
                                                                          102, s. 176]. Z  kolei drugą parę inicjałów odczytali jako cechą
                                                                          imienną złotnika gdańskiego Krzysztofa (Christopha) Heckera
                                                                          (1708-1784),  ucznia  słynnego  Johanna  Gotfrieda  Schlaubitza,
                                                                          wyzwolonego u niego na mistrza w 1751 r. W latach 1773 i 1777 r.
                                                                          był Hecker starszym cechu złotników gdańskich. Syn Christopha
                                                                          – Johann Carl (zm. 1814 r.), był również złotnikiem, uczniem ojca
                                                                          [ibidem, nr 70, s. 169; Gradowski, Kasprzak-Miler, 2002, nr G 577,
                                                                          s.  138]. Nasz kielich wymaga dalszych badań porównawczych
                                                                          z  dziełami Heckera, i  ogólnie złotnictwa gdańskiego drugiej
                                                                          połowy XVIII  w.  Warto  podkreślić,  że  kielich  z  Zarębów  ma
                                                                          na Mazowszu swego „brata”: dzieło sygnowane również przez
                  Kielich mszalny                                         K.  Heckera znajdujące się w  kościele parafialnym w  Zieluniu
                                                                          [KZSP, 1975, s. 18, il. 56]. „Brat” jest jednak zasobniejszy w formy:
                                                                          posiada rocaille’owy koszyczek i  takąż dekorację nodusu oraz
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/61                        stopy, której kształt i profil są niemal identyczne z naszym. Kielich
                     autor/ warsztat:   Gdańsk, Krzysztsof Hecker         ufundowano  do  kościoła  Reformatów  w  Zarębach  (o  historia
                     datowanie:     1771, 1775 lub 1779 r.                konwentu, kościoła i parafii zob. MD/RZ/35) zapewne z okazji
                     styl:          rokokowy                              wyposażania kościoła około roku 1774.
                     pochodzenie:   kościół parafialny (poreformacki) pw.    literatura: KZSP, 1986, s. XXXI, 102.
                                    Najświętszego Imienia Jezus lub dawny kościół
                                    parafialny (obecnie filialny) pw. św. Stanisława
                                    Biskupa w Zarębach Kościelnych
                     wymiary:       wys. 21,5 cm; śr. stopy 13,5 cm








































           214
       ZŁOTNICTWO
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220