Page 214 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 214

Kielich mszalny                                        wzmiankowania w 1403 r. Piotra z Pisek, należała do Piskowskich
                                                                 tegoż herbu Ślepowron, a potem Milewskich tego samego herbu.
                                                                 W  XVIII i  na początku XIX  w. była już w  rękach Jabłońskich
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/59                        herbu Jasieńczyk [ibidem, s. 32].
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony, Warszawa      literatura: KZSP, 1983, s. XIV, 33, il. 115.
            datowanie:      1609 r.
            styl:           późnorenesansowy
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela   Kielich mszalny
                            w Piskach
            wymiary:        wys. 23,2 cm; śr. stopy 12,5 cm
                                                                    nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/60
            opis:  Stopa okrągła, mocno spłaszczona, profilowana,   autor/ warsztat:   Warszawa, zapewne Johann Georg Bandau
          z dekoracją rytą i trybowaną – z motywem fryzu ze spirali (dolna   datowanie:   1796 r.
          partia) i form palczastych (górna); trzon okrągły, pierścień dolny
          – z wydatnym talerzykiem, górny – bulwiasty; nodus owoidalny,   styl:    klasycystyczny
          z odlewaną dekoracją w formie uskrzydlonych główek anielskich   pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Anny w Dąbrówce
          z podwieszonymi chustami między pękami owoców; koszyczek                 Kościelnej
          ażurowy, z  ornamentem taśmowym tworzącym ramy dla        wymiary:       wys. 22 cm; śr. stopy 13,2 cm
          uskrzydlonych główek anielskich między pękami owoców; czara
          gładka wysmukła. Na stopie ryte: herb Ślepowron (Milewskich)   opis:  Gładki; stopa okrągła, profilowana, na górze
          i inskrypcja majuskułowa: IOZEF MILEWSKI A D 1609.     wysmukła z odwróconą krezką z motywem liści; trzon okrągły,
            Kielich ma cechy dzieła późnorenesansowego: mocno    o  pierścieniach  talerzykowatych;  nodus  gruszkowaty;  czara
          spłaszczoną stopę, dekorowaną jakby imitacją puklowania (zob.   wysmukła, bez koszyczka. Na kołnierzu zewnętrznej strony stopy
          MD/ZL/K/76).  Jej  spłaszczony  profil  przypomina  np. kielich   punce, częściowo wytarte: imienna - IGB (w owalu) i próbna – 12
          z  1596  r. w  kościele parafialnym w  Kosowie Lackim [KZSP,   (w okręgu); oraz punktowana inskrypcja fundacyjna: SOY 1796.
          1965(1),  s.  7,  il.  48]. Również  bogatą  ornamentykę nodusu   Kielich (autorzy Katalogu zabytków sztuki w Polsce wymieniają
          i koszyczka z typowym dla kielichów motywem uskrzydlonych   w Dąbrówce dwa gładkie kielichy, późnobarokowe z 1796 i 1798 r.,
          główek anielskich przypominają ornamentykę końca XVI  w.   z napisami fundacyjnymi, których jednak brak na naszym kielichu
          Dzięki puncy Starej Warszawy to precyzyjnie datowane dzieło   [KZSP, 1986, s. 34–35]) należy do grupy gładkich naczyń stojących
          jest  jednym  z  nielicznych pewnych  wyrobów warszawskiego   na granicy baroku i klasycyzmu: z pierwszego ma kształt nodusu,
          ośrodka złotniczego, który pod rezydencją Zygmunta III Wazy   z  drugiego – całkowitą eliminację ornamentu i  oddziaływanie
          zaczął liczebnie rozkwitać. Dzieło może być punktem wyjścia do   samą  stereometrią brył  i  płaszczyzn.  Do tej  grupy  argenteriów
          analiz porównawczych, które pozwolą powiązać więcej wyrobów   w zbiorze łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego należą kielichy
          złotniczych (w  tym znajdujących się w  łomżyńskim Muzeum   z Kuleszy Kościelnych (MD/ZL/K/71), Czerwina (MD/ZL/K/67),
          Diecezjalnym) z Warszawą około roku 1600.              Płoniawy (MD/ZL/K/69), Zarębów Kościelnych (MD/ZL/K/63),
            Parafia pw. św. Jana Chrzciciela w Piskach wzmiankowana jest   Kolna  (MD/ZL/K/65),  Nowogrodu  (MD/ZL/K/66)  i  Radziłowa
          po raz pierwszy w 1403 r. Wzmianka o plebanie pochodzi z roku   (MD/ZL/K/62). Wszystkie powstały w trzeciej i czwartej ćwierci
          1462. Drewniany kościół, zapewne kolejny, wzniesiony został   XVIII w. i w początkach XIX w. Punca próbna dla 12-łutowego
          w  1551  r.,  a  wzmiankowany  jest  w  1606  r.  Obecny  murowany   srebra na kielichu z  Dąbrówki stosowana była na ziemiach
          zbudowany został w 1791 r. (konsekracja w 1798 r.) z fundacji   Królestwa  Polskiego  w  pierwszej  połowie  XIX  w.  [Gradowski,
          Adama Jabłońskiego herbu Jasieńczyk, pisarza ziemskiego   1984, s. 22–23]. Z kolei punca imienna to najprawdopodobniej
          łomżyńskiego. Świątynię tę  gruntownie  wyremontowano   cecha Jana Jerzego Bandaua i (Johann Georg Bandau), czynnego
          w latach: 1888, 1946 i 1979–1980 [KZSP, 1983, s. 32]. Jak wiemy   w Warszawie w latach około 1768–1817 [Samek, 1988, s. 310]. Był
          z  inskrypcji, kielich fundował bliżej nieznany Józef Milewski   on jednym z najwybitniejszych złotników warszawskich przełomu
          herbu Ślepowron. Warto więc dodać, że wieś Piski, od czasu   baroku i  klasycyzmu. W  1792  r. zatrudniał prawdopodobnie








































                                                                                                                        213
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219