Page 235 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 235

w sprzęt liturgiczny na przełomie XIX i XX w. Jak świadczy o tym   opis: W całości złocony (złocenia w znacznej części wytarte);
                  karteluszek w repozytorium, relikwiarz zawiera partykuły dwóch   stopa (uszkodzona) ośmiolistna, na przemian o  wycinku łuku
                  świętych męczenników. Św. Konstancjusz, żołnierz słynnego   i łuku „w ośli grzbiet”, z szerokim kołnierzem (ubytki), na dole
                  Legionu Tebańskiego, jest lepiej znany (zob. MD/Z/R/46).   mocno spłaszczona z  cokolikiem zdobionym puklowanym
                  Inaczej ma się sprawa ze św. Prosperem. Katalog świętych zna   perełkowaniem,  na  górze  wysmukła,  zdobiona  rytym
                  kilku o  tym  imieniu.  Do  najbardziej  znanych należą  m.in.:   symetrycznym ornamentem ze spiętych taśm na fakturowanym
                  uczeń św.  Augustyna i pisarz (zm. ok. 455) czy biskup Reggio di   tle; nodus puszkowy, lekko spłaszczony, zdobiony puklowaniem,
                  Emilia (zm. ok. 466), jednak żaden z nich nie był męczennikiem.   oddzielony wielobocznymi talerzykami; trzon graniasty,
                  Z kolei w miejscowości Catenanuova (Włochy, Sycylia) czczony   z  ażurowymi  wspornikami;  na  nim  osadzony  krzyż  łaciński
                  jest (jednak dopiero od pierwszej połowy XVIII w.) męczennik   o treflowych zakończeniach ramion, kolistym podkreśleniu ich
                  o tym imieniu, rzymski żołnierz jakoby umęczony za Dioklecjana   przecięcia  oraz  nosku  pośrodku  dolnej  belki,  ze  sfazowanymi
                  w  304  r. i  pochowany w  Katakumbach św. Kaliksta w  Rzymie.   brzegami; na awersie: pośrodku krzyża puste repozytorium bez
                  Zapewne to jego partykułę zawiera nasz relikwiarz.      wziernika, na końcach ramion (brak na prawym) nałożone rozetki
                     literatura: dzieło niepublikowane.                   z  pustymi  kasztami  na  kamienie,  takaż  także  w  partii  noska,
                                                                          a poniżej ślady mocowania brakującego elementu dekoracyjnego;
                                                                          na rewersie: pośrodku – rytowany krzyż z promieniami i titulusem
                  Krzyż relikwiarzowy (pacyfikał)                         z  inskrypcją:  INRI, ze śladami montażu (zapewne figurki
                                                                          Ukrzyżowanego); na zakończeniu ramion trybowane plakiety
                                                                          z  przedstawieniami ewangelistów przy pracy w  towarzystwie
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/R/85                        swych symboli.
                                                                             Ten niepublikowany krzyż relikwiarzowy należy do prostych
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Toruń?)  przykładów dzieł późnogotyckich złotnictwa tego typu. Jego typ,
                     datowanie:     1. ćw. XVI. (lata między 1504 a 1526 r.?)   budowa morfologiczna, sugeruje czas powstania przypadający
                                    z późniejszymi uzupełnieniami, lub raczej    na pierwsze dekady XVI  w. Na Mazowszu zachowało się kilka
                                    przełom XVI/XVII w.                   późnogotyckich pacyfikałów w  formie krzyża: z  ok. 1450  r.
                     styl:          późnogotycki z renesansowymi dodatkami   w kolegiacie w Pułtusku [KZSP, s. 56, il. 395-397], czy z ok. poł.
                                    (plakiety) lub raczej manierystyczny (postgotycki)  XVI  w. w  kościele pobernardyńskim w  Strzegocinie [ibidem,
                     pochodzenie:   katedra (dawniej fary) pw. św. Michała Archanioła   s. 111, il. 398]. Jednak formy późnogotyckie w tym typie sprzętu
                                    w Łomży                               liturgicznego utrzymywały się długo, nawet do 1.  poł. XVII
                     wymiary:       wys. 66 cm; szer. 32 cm               stulecia, o czym przekonują, np.: dzieła toruńskiego złotnictwa –
                                                                          pacyfikał z koń. XVI w. w kościele par. w Brzozie [Chrzanowski,
                                                                          Kornecki, 1988, il. 42], z  przełomu XVI/XVII  w. w  kościele
                                                                          pobenedyktyńskim  w  Chełmnie  [ibidem,  il.  43],  z  ok.  1600  r.
                                                                          w  kolegiacie w  Kruszwicy [ibidem, s. 44], czy z  ok. 1600  r.
                                                                          (stopa uzupełniana w 3. ćw. XVII w.) w kościele par. w Radzyniu
                                                                          Chełmińskim [Ars sacra, 1993, nr kat. 118, s. 80, il.  118];
                                                                          o  czym świadczą także pacyfikały zachowane na Mazowszu,
                                                                          np.: z  2. poł. XVI  w. w  kościele par. w  Łętowie [KZSP, 1992,
                                                                          s. 54, il. 263], z ok. 1600 r. w kościele par. w Andrzejewie [KZSP,
                                                                          1974(1), s. 5, il. 76], z pocz. XVII w. w kościele par. w Raciążu
                                                                          [KZSP, t. X, z. 23, s. 15, il. 108], z 1. ćw. XVII w. w kościele par.
                                                                          w Kępie Polskiej [KZSP, 1992, s. 41, il. 264], z 2. dekady XVI w.
                                                                          w kościele par. w Brochowie [KZSP, t. X, z. 24, s. 5, il. 69], czy
                                                                          z 1. poł. XVII w. w kościele par. w Sochaczewie [ibidem, s. 32,
                                                                          il. 95]. Krzyże w  Chełmnie, Radzyniu Chełmińskim, Łętowie,
                                                                          Andrzejewie, Kępie i Sochaczewie mają podobnie ukształtowane
                                                                          puszkowe nodusy i  graniaste trzony (zwłaszcza w  Radzyniu
                                                                          i Kępie). Sam krzyż natomiast – w sylwecie i profilach – bardzo
                                                                          przypomina ten w  Radzyniu, uznawany za dzieło toruńskiego
                                                                          złotnictwa z czasu około roku 1600. Warto dodać, że puszkowe,
                                                                          puklowane nodusy w połączeniu z graniastymi, często ażurowymi
                                                                          stopami, odnajdujemy także w  gotycyzujących monstrancjach
                                                                          wieżyczkowych,  np.  powstałych  w  Toruniu  na  przełomie  XVI
                                                                          i XVII w. [Chrzanowski, Kornecki, 1988, il. 45, 46, 49, 50, 52, 55-
                                                                          56, 61], a nawet w głąb pierwszej połowy tego stulecia [ibidem,
                                                                          il. 77], czy – wreszcie – ok. 1680 r. [ibidem, il. 128]! Mogłoby to
                                                                          sugerować późniejszą datę powstania naszego krzyża – na 2. poł.
                                                                          XVI w. lub nawet na pocz. XVII stulecia. Zwłaszcza, że na ten czas























           234
       ZŁOTNICTWO
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240