Page 236 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 236

można datować renesansowy ornament na stopie oraz plakiety   ujęta otokiem z  trybowanych rozetek owiniętych taśmą;
          z wizerunkami ewangelistów na rewersie krzyża. Niewykluczone,   rewers: plastyczna figurka Ukrzyżowanego, pod nią czaszka na
          iż wzorem dla ich kompozycji były przedstawienia graficzne.   skrzyżowanych piszczelach, nad nią titulus z inskrypcją INRI. na
          Jeśli dzieło to na pewno pochodzi z dawnego kościoła farnego   wewnętrznej stronie stopy punce: imienna – A. Riedel i jego znak
          Łomży, to istnieje możliwość, że powstało w okresie jego budowy   warsztatowy w owalu oraz probiercza warszawska – O.C. / 1890
          (o historia parafii i kościoła, patrz nr MD/ZL/K/78), tj. w latach   84 i dwugłowy orzeł.
          między 1504 a  1526  r. Jednak wspomniane wyżej względy   Ten niepublikowany krzyż relikwiarzowy ma formy i dekorację
          dopuszczają  późniejszą  datę  powstania  dzieła,  którą  można  by   neostylową, nawiązującą do dojrzałego baroku (akant). Dzieło
          powiązać z remontem łomżyńskiej fary w 1588 r. Podobieństwo   powstało w  warszawskiej firmie Antoniego Riedla w  1890  r.
          do krzyża w Radzyniu sugeruje Toruń, jako miejsce powstania   Większość obecnego wystroju (ołtarze, ambona i  chrzcielnica)
          naszego dzieła. Zapewne relikwiarz służył jako pacyfikał, tj.   kościoła w  Czerwinie (o  historii parafii i  kościoła zob. MD/
          relikwiarz przekazywany w trakcie mszy wiernym do ucałowania.  ZL/K/75) jest neobarokowa i powstała w drugiej połowie  XIX w.
            literatura: dzieło niepublikowane                    Może z  ich fundacją wiąże się zamówienie naszego krzyża
                                                                 relikwiarzowego w  warszawskiej firmie złotniczej? Relikwiarz
                                                                 pełnił zapewne funkcję pacyfikału (zob. MD/ZŁ/R/85). Napis na
          Krzyż relikwiarzowy (pacyfikał)                        filakterii można interpretować tak, iż w repozytorium znajdują
                                                                 się relikwie św. Józefa z Arymatei. Ten znany z ewangelicznych
          św. Józefa z Arymatei                                  opisów pobożny członek sanhedrynu ofiarował na grób Chrystusa
                                                                 przygotowywany dla siebie skalny grobowiec, a  następnie
                                                                 z Nikodemem i innymi osobami złożył w nim ciało Zbawiciela.
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/R/86                        Osoba św. Józefa z Arymatei związana jest z nowotestamentowymi
            autor/warsztat:   Warszawa, Antoni Riedel            apokryfami, z  których wywodzi się treść średniowiecznych
                                                                 brytyjskich legend o Świętym Graalu. Józef miał być pierwszym
            datowanie:      ok. 1890 r.                          jego posiadaczem jako apostoł i pierwszy biskup Brytanii. Jednak
            styl:           neobarok                             w żadnej z głównych tych opowieści nie ma wątku męczeństwa
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie   tego świętego (które sugeruje litera M na filakterii).
            wymiary:        wys. 38,5 cm; szer. 18 cm               literatura: dzieło niepublikowane.

            opis: Stopa owalna, profilowana, dzielona na pola,  zdobiona
          mocno wypukłym repusowanym ornamentem: w  dolnej partii
          – fryzem z akantopodobnych liści, na górze – liściaste kartusze   Krzyż relikwiarzowy (pacyfikał)
          z odwróconą krezką w kształcie liści; trzon okrągły, przysadzisty,
          o  pierścieniach talerzykowych, zdobionych na krawędziach   św. Jana Ewangelisty (?)
          perełkowaniem; nodus wazonowy, z  dekoracją z  plastycznych
          liści akantu w górnej partii; górna partia w formie wysmukłego   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/87
          krzyża łacińskiego o trójlistnie zakończonych ramionach (górne
          – zakończone kulkami, które także umocowane w  połowie    autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
          długości dolnego ramienia), spoza których wychodzą promienie,   datowanie:   stopa z trzonem i nodusem: lata ok. 1720–1730;
          krawędzie krzyża podkreślone perełkowaniem; awers: po środku             niektóre plakietki lub cały krzyż?: XVII w.?
          okrągła puszka repozytorium z relikwią i filakterią (napis, nowy:   styl:   regencyjny z barokowymi elementami
          (?) Josap. Ar. M) za szlifowanym wziernikiem (kryształowym?),   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Przemienienia Pańskiego
                                                                                   w Piątnicy
                                                                    wymiary:       wys. 51,2 cm; szer. 23,5 cm

                                                                    opis:  Stopa prostokątna, o  ściętych i  falujących narożach,
                                                                 profilowana i dzielona na pola, zdobiona w nich repusowanym
                                                                 i rytym ornamentem z cęgów i liści akantu, na dole wysklepiona,
                                                                 na górze wysmukła i  gładka (ślady naprawy), zakończona
                                                                 bulwiasto z odwróconą krezką, dzieloną na pola; trzon okrągły,
                                                                 o  pierścieniach talerzykowych; nodus wazonowy, profilowany,
                                                                 w dolnej i górnej partii dzielony na wypukłe pola (górne ułożone
                                                                 ukośnie); górna partia w postaci krzyża łacińskiego (osadzonego
                                                                 na złoconych, wywiniętych ku górze, ażurowych listkach akantu),
                                                                 o treflowym zakończeniu ramion i kolistym poszerzeniu na ich
                                                                 skrzyżowaniu; na gładkim awersie: pośrodku – ujęta złoconym
                                                                 perełkowanym otokiem puszka repozytorium, w  której za
                                                                 wziernikiem kolorowana grafika na papierze z przedstawieniem
                                                                 (od kolan) św. Jana Ewangelisty, na zakończeniach ramion nałożone
                                                                 złocone repusowane i ryte plakietki z uskrzydlonymi główkami
                                                                 aniołów z podwieszonymi chustami; na rewersie, na gładkim tle:
                                                                 pośrodku – plastyczna, złocona figurka Ukrzyżowanego, poniżej
                                                                 plakietka z  czaszką na skrzyżowanych piszczelach, powyżej –
                                                                 titulus z inskrypcją: INRI, na zakończeniu ramion zaś złocone,
                                                                 wielolistne okrągłe plakiety z  repusowanymi wyobrażeniami
                                                                 w  półpostaci  Ewangelistów  przy  pracy  w  towarzystwie  swych
                                                                 symboli. Na kołnierzu  stopy ryta inskrypcja fundacyjna (?),
                                                                 kursywą, niestaranną, niemal nieczytelna:  […] Rzątk[…]
                                                                 (?). Forma nodusu relikwiarza wskazuje na barok, ornament
                                                                 dekorujący stopę zaś na czas regencji. Przyjąć zatem można, iż
                                                                 dzieło powstało w drugiej ćwierci XVIII w.
                                                                    Kościół parafialny w Piątnicy, niewątpliwie drewniany, powstał
                                                                 może już przed 1396 r., jednak parafia przy nim została erygowana
                                                                 w  1407  r. Król Zygmunt August nadał w  1563  r. probostwo
                                                                 piątnickie mansjonarzom fary łomżyńskiej, co utrzymało się do
                                                                 1835 r. W 1744 r. miała miejsce konsekracja kolejnego drewnianego
                                                                 kościoła. W 1757 r. zbudowany został nowy, również drewniany,   235
                                                                 z  fundacji biskupa płockiego Józefa Eustachego Szembeka
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241