Page 244 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 244

i  rytych liści (dębu?); z  otoku wychodzą w  dwóch planach,  Monstrancja
          liści (dębu?); puszka owalna, ujęta takimż otokiem z repusowanych
          nierównej długości promienie o falującym zarysie; glorię wieńczy
          krzyż równoramienny o falującej krawędzi, podkreślonej rytem.   nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/97
          Na kołnierzu  zewnętrznej  strony stopy  inskrypcja  fundacyjna,   autor/ warsztat:   Warsztat nieokreślony: Francja lub Polska
          puncowana, kursywą: […] Szumowskich Fundatorum A. D. 1804,               (Warszawa, Fabryka Wyrobów Kościelnych
          oraz punce: imienna – H. (lub M) PETZOLD i miejskie Poznania             i Platerowanych G. Roszkowski?)
          – P oraz skrzyżowane klucze pod koroną na stronie wewnętrznej:   datowanie:   przed 1879 r. lub lata 20. XX w.?
          Pro Ecclesia Szumoviensi.                                 styl:          eklektyczny
            Ta skromna monstrancja typu promienistego, mimo barokowej
          genezy (zob. MD/ZL/M/94), nosi już cechy klasycyzmu, co   pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela
          współgra z  datą w  inskrypcji fundacyjnej. Klasycystyczny               w Wiźnie
          charakter ma operowanie gładkimi płaszczyznami, kształt nodusu   wymiary:   wys. 79 cm; szer. 36 cm
          w  formie wydłużonego wazonu, ornament w  formie liści dębu
          oraz owalny zarys puszki i całej glorii, dla którego można wskazać   opis:  Typu  promienistego,  w  większej  części  złocona;  stopa
          liczne  analogie, np.  w  monstrancjach na Mazowszu  z  1781  r.   sześciolistna, z  trybowaną dekoracją w  polach: symetryczny
          w kościele parafialnym w Strzegowie [KZSP, 1985, s. 28, il. 108],   motyw kwiatowy zwieńczony kolbą kukurydzy (?), na przemian
          z ok. 1790 r. w kolegiacie w Pułtusku [KZSP, 1999, s. 53, il. 368],   z  odwróconym ku dołowi motywem kłosa zboża, skierowanym
          z pierwszej połowy XIX w. w kościele parafialnym w Lubieli [KZSP,   ku rozecie z  dużą szklaną imitacją kamienia; stopa wsparta na
          1974(2), s. 9, il. 42] czy z tego samego czasu (błędnie określona   trzech trybowanych liściastych wolutach, z których wyrastają wici
          jako relikwiarz) w kościele parafialnym w Brzozowie [KZSP, t. X,   jakby owocującej jeżyny; zwisy z podobnej wici między wolutami;
          z. 24, s. 7, il. 82]. Widniejąca na naszej monstrancji punca miejska   trzon okrągły, oddzielony od stopy spłaszczoną gałką zdobioną
          Poznania najbardziej przypomina formy z lat 40. XIX w., ale też   rytymi rozetkami, tulejowy, dekorowany puncowaniem w romby;
          bardzo nie różni się od wcześniejszych: stosowanej od 1780 r., z lat   nodus spłaszczony, z rombowymi guzami ze szklanymi imitacjami
          1816–1821 czy od 1823 r. [Gradowski, 2001, s. 117]. Przyjąć należy   kamieni w  oprawach, a  pomiędzy trybowane palmetki na
          zatem datę widniejącą w inskrypcji. Trudno jednak powiązać ją   fakturowanym tle; z nodusu (na awersie) wyrastają symetrycznie,
          z jakimś istotnym momentem w dziejach parafii w Szumowie.   pnąc się ku glorii, „wąsy” wici o analogicznej formie do podpory
            Parafia ta została erygowana w 1449 r. pw. Nawiedzenia NMP.   stopy; gloria osadzona na smukłym trzpieniu, o  analogicznym
          W miejsce kolejnych, często niszczonych pożarami drewnianych   kształcie i dekoracji do trzonu; puszka okrągła, ze smukłą lunulą,
          kościołów, w  latach 1866–1867 wzniesiono obecny murowany,    o  krezie obramionej perełkowaniem, wnętrzu wypełnionym
          remontowany w 1938 r. i rozbudowany w 1980 r. [KZSP, 1986,   szklanymi imitacjami kamieni i  plastyczną koronką wewnątrz
          s. 75]. Wedle sygnatury jest to dzieło Michała Petzolda, czynnego   wziernika (brak szkiełek i koronki na rewersie); puszkę ujmuje otok
          w Poznaniu w latach 1795–1816.                         ze spiętych ceownic, które na osiach rozwijają się w liliopodobne
            literatura: dzieło niepublikowane                    palmety,  między którymi  jakby  brosze  (ich  centra oraz szczyty
                                                                 palmet ozdobione szklanymi imitacjami kamieni w  oprawach),
                                                                 a wśród nich rozetki i szyszki (otok na rewersie analogiczny, jednak
                                                                 bez szkiełek); z otoku wyrastają promienie, proste i faliste, o różnej
                                                                 długości; glorię wieńczy wysmukły krzyżyk o roślinnych odroślach
                                                                 z boków, czterolistnych, ażurowych zakończeniach ramion (forma
                                                                 ta także na skrzyżowaniu ramion), na rewersie gładki, na awersie –
                                                                 o belkach dekorowanych plastyczną skośną kratką.
                                                                    Ta niepublikowana monstrancja, należąca do typu
                                                                 promienistego (zob. MD/ZL/M/94), jest efektownym przykładem
                                                                 złotnictwa kościelnego doby historyzmu, łączącym elementy
                                                                 neobarokowe  z  neośredniowiecznymi.  Może  sprawiona  została
                                                                 z  okazji prac budowlanych wykonywanych w  kościele Wiźnie
                                                                 (o historii parafii i kościoła zob. MD/RZ/36), przeprowadzanych
                                                                 w  dziewiątej dekadzie XIX stulecia. W  1881  r. przebudowano
                                                                 gruntownie zakrystię, z kolei w 1884 r. założono nowe sklepienie
                                                                 nad zachodnim przęsłem nawy głównej [KZSP, 1982(2),
                                                                 s.  74]. Wielka szkoda, że dzieło nie zawiera punc miejskich
                                                                 i  warsztatowych. Rozterkę, co do miejsca i  czasu powstania
                                                                 powoduje podobieństwo, np. do francuskiej monstrancji
                                                                 (zwłaszcza stopa i  trzon) z  czasu przed 1879  r., ofiarowanej
                                                                 krakowskim Felicjankom w 1899 r. (Kraków, Muzeum i Archiwum
                                                                 Marii  Angeli  Truszkowskiej  Błogosławionej  Założycielki  Sióstr
                                                                 Felicjanek) [Skarby krakowskich klasztorów, 2012, nr 97, s. 278-
                                                                 279], jak i do monstrancji zreprodukowanej w katalogu Fabryki
                                                                 Wyrobów Kościelnych i Platerowanych G. Roszkowski, Warszawa
                                                                 1928 (s. 31, nr 88) [Paprocka-Gajek, 2012, il. 7]. Można przy tym
                                                                 założyć, iż konfekcjonowane monstrancje warszawskiej wytwórni
                                                                 oparte  były na wzorach francuskich z  XIX stulecia. Ich oferta
                                                                 była skierowana zapewne dla dość konserwatywnego odbiorcy na
                                                                 prowincji. Zatem tylko dalsze pogłębione badania porównawcze
                                                                 pozwolą  ujawnić  miejsce  powstania  i  autorstwo  tego  pięknego
                                                                 neostylowego sprzętu.
                                                                    literatura: dzieło niepublikowane










                                                                                                                        243
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249