Page 247 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 247

Monstrancja promienista                                 monstrancji typu promienistego (zob. MD/ZL/M/94), tak bardzo
                                                                                          jest
                                                                             Monstrancja
                                                                                               typowym
                                                                                                                     barokowej
                                                                                                         przykładem
                                                                          rozpowszechnionej na terenie i Rzeczypospolitej. Ma też typowe
                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/99                        elementy, jak anioły osadzone na ramionach przymocowanych do
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze)  trzonu oraz aniołki podtrzymujące koronę zamkniętą wieńczącą
                     datowanie:     ok. 1700 r.                           glorię. Skromny charakter dzieła podkreśla puklowana w metalu
                     styl:          późnobarokowy                         imitacja kameryzacji na otoku puszki. Pewnym wyróżnikiem jest
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP   motyw uskrzydlonych głów anielskich zdobiących stopę: gdyby
                                    w Śniadowie                           nie skrzydła, można by je wziąć za motyw espagnolette, typowy
                     wymiary:       wys. 64,5 cm; szer. 31 cm             dla wyrobów świeckich. Obecny na stopie ornament w  formie
                                                                          dużych kwiatów wśród liści akantopodobnych pozwala datować
                                                                          dzieło na czas około roku 1700. Fundację monstrancji można
                     opis: Typu promienistego, w  całości złocona; stopa owalna,   powiązać z  dziejami kościoła w  Śniadowie (o  historii parafii
                  sześciolistna, na dole spłaszczona, dekorowana repusowanymi   i  kościoła zob. MD/ZL/K/80), a  konkretnie z  odbudową po
                  i  rytymi motywami uskrzydlonych dużych głów anielskich   pożarze w 1699 r. i konsekracją nowej świątyni w 1710 r. Dzieło
                  (w  typie dekoracji espagnolette) oraz dużych kwiatów między   najpewniej powstało na Mazowszu.
                  liśćmi akantu, wyżej gładka, z nałożoną odwróconą krezką; trzon
                  okrągły, z pierścieniami talerzykowymi; do górnego pierścienia   literatura: KZSP, 1982(2), s. 67, il. 206.
                  przymocowane dwa esowate liściaste ramiona, na których osadzone
                  płaskie figurki klęczących aniołów, jedną ręką podtrzymujących
                  promienie glorii; nodus gruszkowy z puncowanym niestarannie
                  ornamentem łuskowym w  trójliściach; gloria osadzona na   Monstrancja promienista
                  zwężającym się ku górze, przewiązanym w połowie pierścieniem
                  trzpieniu, w dolnej partii zdobionym podobnie do nodusu; okrągła   nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/100
                  puszka z masywną lunulą, ujęta obustronnie okrągłym otokiem,   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                  zdobionym niestarannym puncowaniem oraz repusowaniem,      datowanie:     ok. 1700 r.
                  imitującym  kamienie  (rauty  i  kaboszony);  z  otoku  wychodzą   styl:   późnobarokowy
                  promienie proste i faliste, nierównej długości; gloria zwieńczona   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
                  przestrzenną koroną zamkniętą, uwieńczoną krzyżykiem
                  równoramiennym na kuli, zdobiona niestarannym puncowaniem                 w Kołakach Kościelnych
                  na obręczy i  kabłąkach oraz repusowanymi fleuronami z  liści   wymiary:   wys. 71,5 cm; szer. 37 cm
                  akantu; podtrzymywana przez dwa trybowane, klęczące anioły.
                                                                             opis: Typu promienistego; stopa owalna, falista, czterolistna,
                                                                          z wydatnym profilem, o dekoracji repusowanej i rytej, w dolnej
                                                                          partii fryz z  form łezkowych, w  górnej – uskrzydlone główki
                                                                          anielskie z podwieszonymi chustami wśród wici akantowej, wyżej
                                                                          formy palczaste i  cekinowe oraz odwrócona krezka z  rytych
                                                                          liści; trzon okrągły, o  pierścieniach talerzykowych, zdobionych
                                                                          perełkowaniem i rytem; nodus kulisty, spłaszczony, dzielony na
                                                                          pola; do niego przymocowane dwa esowate ramiona, oplecione
                                                                          ażurową wicią roślinną, na nich pełnoplastyczne figurki
                                                                          aniołów, klęczących w  pozach adorantów; gloria osadzona na
                                                                          pełnoplastycznej złoconej figurce Marii Niepokalanej; puszka
                                                                          okrągła, złocona, zdobiona repusowanym motywem chmur
                                                                          i  nałożonymi emaliowanymi rozetkami o  oczkach z  kamieni;
                                                                          ujęta, na tle złoconych, prostych promieni, ażurowym otokiem
                                                                          z  wici akantowej, na dole wspartej na uskrzydlonej główce
                                                                          anielskiej (cherubina lub serafina), na górze uwieńczonej rozetką
                                                                          z  kamieni; zwieńczona złoconą, płaską koroną zamkniętą
                                                                          o  obręczy zdobionej kamieniami, podtrzymywanej przez dwa
                                                                          złocone, repusowane aniołki.
                                                                             Dzieło jest pięknym przykładem monstrancji typu
                                                                          promienistego (zob. MD/ZL/M/94). Ma kilka cech, która
                                                                          wyróżniają je na tle innych vasa sacra tego typu w łomżyńskim
                                                                          Muzeum  Diecezjalnym.  Figurki  aniołów  adorujące  glorię,
                                                                          umieszczone  na  ramionach,  są  pełnoplastyczne.  Podobne
                                                                          w tym względzie są anioły na ramionach monstrancji z trzeciej
                                                                          tercji XVII w. z kościoła pobernardyńskiego w Ostrołęce (MD/
                                                                          ZL/M/101). Gloria wspiera się na figurce  Marii Niepokalanie
                                                                          Poczętej (Immaculata). To nie jest najczęstsze rozwiązanie
                                                                          w  barokowych monstrancjach. Na Mazowszu można wskazać
                                                                          monstrancje, m.in.: z lat może po 1692 r., może dzieło paulina brata
                                                                          Makarego sztyftowskiego, w  skarbcu klasztoru OO.  Paulinów
                                                                          na Jasnej Górze w Częstochowie [Pasierb, Samek, 1991, il. 103,
                                                                          s. 215; z 4. ćw. XVII w., dzieło złotnika J. Weintrauba, w kościele
                                                                          par. w Woźnikach [KZSP, 1992, s. XIX, 103, il. 217]; z ok. 1700 r.
                                                                          w kościele paraf. w Warszawicach [KZSP, 1963, s. 15, il. 48], z ok.
                                                                          1700 r. w kościele par. w Krasnosielcu [KZSP, 1982(1), s. 9, il. 46],
                                                                          z 2. ćw. XVIII w. w kościele par. w Karniewie [KZSP, 1982(1), s. 7,
                                                                          il. 47], z 1764 r. w kościele par. w Siecieniu [KZSP, 1992, s. 84,
                                                                          il. 224], z 1773 r. w kościele par. w Szwelicach [KZSP, 1982(1),
                                                                          s. 23, il. 49]. Powiązanie treściowe idei Niepokalanego Poczęcia
                                                                          i eucharystii wymaga dalszych badań. A było ono silne, o czym
                                                                          przekonuje wyjątkowa monstrancja – z lat po połowie XVIII w.
                                                                          w  kościele paraf. w  Słupi [KZSP, 1992, s. 88, il. 223], gdzie
                                                                          postać Immaculaty stanowi oś główną glorii, a w miejscu piersi
           246                                                            Madonny umieszczono reservaculum. Efektownie prezentuje się
       ZŁOTNICTWO                                                         ażurowy otok z liści akantu wokół reservaculum, który – wraz ze
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252