Page 241 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 241
Monstrancja przykładem vasa sacra, które jest niejednolite stylowo. Starsza
Ta skromna w swym wyrazie monstrancja jest dobrym
gloria ma cechy rokokowe (ornament rocaille), młodsza zaś
nr inwentarzowy: MD/ZL/M/93 stopa – klasycystyczne. Nadto jakichś zmian dokonano, jak
autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze) mówi jedna z inskrypcji, w 1880 r. To dość częsty los kościelnych
datowanie: gloria ok. 1760, trzon i stopa 1799 r. argenteriów – przerabianych i naprawianych w różnych okresach,
styl: rokokowy z elementami klasycystycznymi ze względu na zmieniające się mody czy przytrafiające kataklizmy.
pochodzenie: kościół parafialny pw. Nawiedzenia NMP Dzieło jest, w dwóch swych różnych stylowo elementach,
i św. Jakuba i Anny w Rutkach-Kossakach najpewniej wyrobem mazowieckiego warsztatu złotniczego. Jego
wymiary: wys. 82 cm; szer. 35 cm skromny wyraz wzbogaca kameryzacja z kamieni jubilerskich,
a symboliczną wymowę – motywy roślinne (kłosy zboża
i owocująca wić winnej latorośli) w otoku puszki, które wskazują
opis: Typu promienistego, w większości złocona; stopa na pokarmy eucharystyczne.
owalna, wysklepiona, profilowana, dzielona na pola, w środkowej Pierwotny kościół w Rutkach-Kossakach pw. św. Jakuba
partii zdobiona repusowanym i rytym na fakturowanym tle i Anny ufundowany został zapewne w drugiej ćwierci XV w.
motywem rozetek, w górnej partii – rytymi motywami liści; z równoczesnym erygowaniem parafii, lecz pierwsza wzmianka
trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowych, górny zwieńczony o plebanie pochodzi z roku 1461. Obecny murowany kościół
wysmukła bulwą, zakończoną palmetką; nodus owoidalny, ufundowano w 1568 (lub 1577) r. Był on wielokrotnie remontowany
z plastyczną i rytą dekoracją, m.in. liści akantu; gloria osadzona (1724, 1736, 1825-1826, 1843) i gruntownie przekształcany
na prostym trzpieniu; puszka okrągła, złocona, repusowana (zwłaszcza w 1863 r.) [KZSP, 1986, s. 68–69]. Można przyjąć,
w motyw naprzemiennie okrągłych i rautowych kamieni, ujęta że pierwotna, rokokowa monstrancja, ufundowana została
rezerwowanym w srebrze otokiem, repusowanym, dekorowanym jako „długie” pokłosie remontów świątyni w pierwszej połowie
obficie motywem grzywacza, wśród którego kiście winne XVIII w.
oraz kłosy zboża; na awers otoku nałożonych osiem kamieni literatura: KZSP, 1986, s. 69, il. 285.
w oprawach; z otoku wychodzą promienie różnej długości
i kształtu, o falistym zarysie; na nich, nad puszką, osadzona
rezerwowana w srebrze plakietka z gołębicą Ducha Świętego;
gloria zwieńczona wysmukłym krzyżem, spomiędzy jego ramion
wychodzą promienie. Na kołnierzu zewnętrznej strony stopy ryta
inskrypcja, staranną kursywą: Restaurata A.D. 1880/ J. K.? L. R. C.
J.; na górnym profilu stopy ryta inskrypcja, niestaranną kursywą:
R. 1799 Staraniem .X. T. Sokołowskiego S. P. Prob. Rutk.
240
ZŁOTNICTWO