Page 242 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 242

Monstrancja promienista                                konsekrowanej hostii, lepiej odpowiadała potrydenckim hasłom
                                                                 odnowy i  uatrakcyjnienia wizualnego liturgii. Czyniła aluzję
                                                                 do przemienienia pańskiego na górze Tabor, gdy szaty i oblicze
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/94                        Chrystusa stały się jasne jak słońce. Słoneczna gloria jest także
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?   aluzją do jednego z tytułów Zbawiciela – „Prawdziwego Słońca” (Sol
                            i Warszawa? – uzupełnienia?)         Verus) lub „Słońca Sprawiedliwości” (Sol Iustitiae). Monstrancja
            datowanie:      ok. 1680 r. i 2. poł. XIX w. (uzupełniana?)   zaopatrzona jest w  ramiona z  tak typowym przedstawieniem
            styl:           późnobarokowy (neostylowe dodatki)   adorujących Boga w eucharystii aniołów. Ramiona takie są niemal
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Stanisława Biskupa   stałym elementem barokowych promienistych monstrancji
                                                                 w  Rzeczypospolitej XVII i  XVIII  w. Stałym elementem jest
                            w Dobrzyjałowie                      także  wieńcząca  monstrancję  zamknięta  korona,  podkreślająca
            wymiary:        wys. 67 cm; szer. 30 cm              królewskość Chrystusa zawartego w konsekrowanej hostii. Dość
                                                                 częsty w  dekoracji polskich monstrancji promienistych jest
            opis: Typu promienistego; stopa owalna, falista, czterolistna,   także temat Trójcy Świętej, zazwyczaj umieszczany nad puszką
          na dole spłaszczona, na górze wysmukła, zdobiona repusowaniem   z hostią: podkreśla on katolickie przekonanie o współistotności
          i  rytem  – duże  kwiaty  i  liście;  trzon  okrągły,  o  pierścieniach   Ducha Świętego i Ojca z Synem, którego mistycznym ciałem jest
          talerzykowych, z górnego wyrastają ramiona z wici roślinnej, na   eucharystia. Warto jednak podkreślić, iż stosunkowo rzadko – jak
          których płaskie figurki aniołów, klęczących w pozie adorantów;   w naszym dziele – wyobrażano wszystkie trzy osoby Trójcy Świętej
          nodus wazonowy (?), niemal całkowicie zasłonięty półplastycznymi   (zob. MD/ZL/M/91), zazwyczaj ograniczając się do przedstawień
          liśćmi; gloria osadzona na złoconych liściach, w  jej centrum   Ojca i Ducha, bo wszak Syn jest obecny w Hostii w reservaculum.
          złocona, okrągła puszka, zdobiona repusowaną wicią kwiatową,   Z kolei otaczające rewers puszki gałęzie owocującej wici winnej
          otoczona wieńcem z dwóch gałęzi owocującej wici winnej latorośli   latorośli (może ten element – jak sugerują autorzy  Katalogu
          oraz promieniami, krótszymi i dłuższymi (te złocone); nad puszką   zabytków  sztuki  w  Polsce – jest późniejszym dodatkiem) jest
          złocona plakieta z trybowanym przedstawieniem Trójcy Świętej,   oczywistą aluzją do pokarmów eucharystycznych. Zdobiący
          uwieńczona złoconą przestrzenną koroną zamkniętą o kabłąkach   stopę trybowany ornament w  formie dużych kwiatów oraz
          zakończonych krzyżykiem typu maltańskiego.             mięsistych liści akantu, być może oparty na graficznych wzorach,
            Dzieło jest najwcześniejszym w  zbiorach łomżyńskiego   jest typowy dla sztuki około roku 1680. Trudno jednak datę tę
          Muzeum Diecezjalnego przykładem barokowej monstrancji   powiązać z  jakimś ważnym wydarzeniem w  dziejach kościoła
          promienistej. Co prawda breve papieskie zalecało tę formę   w Dobrzyjałowie (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/35).
          monstrancji dopiero od początku XVIII  w., jednak już   Brak punc utrudnia określenie miejsca powstania dobrzyjałowskiej
          od połowy poprzedniego stulecia typ ten zaczął wypierać   monstrancji. Można tylko ostrożnie przyjąć, iż było to Mazowsze.
          monstrancję wieżyczkową (zob. MD/ZL/M/102). Jej formuła,   Również na Mazowszu, może w Warszawie, dokonano najpewniej
          jakby jaśniejącej nadprzyrodzonym blaskiem (promienie)   w 2. poł. XIX w. przeróbek glorii. Na dodatek wygląda otok puszki.
                                                                 Przypomina on otok monstrancji z Małego Płocka (patrz nr MD/
                                                                 ZL/M/95), oraz wyroby warszawskiej firmy Frageta.
                                                                    literatura: KZSP, 1982(2), s. 4, il. 201-202.





















































                                                                                                                        241
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247