Page 250 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 250

monstrancji  promienistej  (zob.  MD/ZL/M/94).  Wyróżnia  ją  Monstrancja retabulowa
            Monstrancja  jest ładnym  przykładem typu barokowej
          motyw  pełnoplastycznych figurek  aniołów-adoratorów  na
          skrzydłach (zob. MD/ZL/M/100), bogata kameryzacja z kamieni   nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/102
          oraz brak korony. Może pierwotnie zwieńczona była pasyjką, jak   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze –
          np. monstrancje: z trzeciej ćwierci XVII w. w kościele parafialnym       Warszawa?)
          w  Chynowie [KZSP, 1967, s. 11, il. 210], z  czwartej ćwierci   datowanie:   1616 r.; nodus: koniec XVII w.?
          XVII w. w kościele parafialnym w Gostyninie [KZSP, 1977, s. 15,   styl:   późnogotycko-manierystyczny
          il. 119], z 1689 r. w kościele parafialnym w Górze [KZSP, 1992,   pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Jakuba Apostoła
          s. XIX, 34, il. 216], choć nie można wykluczyć, iż była to korona.
          Do wspomnianych przykładów nasza monstrancja nawiązuje                   w Jedwabnem
          sylwetą i detalem. Przypomina jednak bardziej inne monstrancje:   wymiary:   wys. 92 cm; szer. 29,5 cm
          z  czwartej ćwierci XVII  w. (uzupełniana w  XIX  w.) w  kościele
          parafialnym w Słomczynie [KZSP, 1962, s. 31, il. 92], z 1695 r.   opis: Typu wieżyczkowego; stopa okrągła, profilowana, na dole
          (lub 1685  r.?) w  Borzęcinie [KZSP, t. X, z. 17, s. 8, il. 88] czy   spłaszczona, ozdobiona repusowanym i  rytym ornamentem ze
          z końca XVII w. w kościele parafialnym w Grębkowie [KZSP, t. X,   spiętych ceownic, wyżej wysmukła, gładka, z odwróconą krezką;
          z. 26, s. 3, il. 103]. Może to świadczyć o lokalnym, mazowieckim   trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowych; nodus owoidalny,
          pochodzeniu naszego dzieła. Autorzy Katalogu zabytków sztuki   na górze i na dole ozdobiony plastycznymi i rytymi liśćmi; gloria
          w Polsce datują monstrancję na trzecią tercję XVII w. Rzeczywiście,   trójosiowa, na ażurowym gzymsie, wsparta na graniastym,
          na ten czas zdają się wskazywać liście  zbliżone do akantu  na   rozszerzającym się ku górze trzonie o krawędziach podkreślonych
          trzonie. Jednak ornament na stopie ornament ma charakter   koronką  oraz ażurowymi wspornikach  z  połączonych ceownic;
          wczesnorokokowy (grzywacz), co pozwala tę partię datować na   osie  wyznaczone  przez  pinakle  (boczne  zwielokrotnione),
          koniec pierwszej połowy XVIII w. Zatem nasze dzieło jawi się jako   tworzące cyboria zwieńczone przenikającym się krzywobieżnym
          niejednorodne: starszą górną partię uzupełniono. Tak powstałą   maswerkiem, nakryte strzelistymi iglicami z trzech kondygnacji
          monstrancję ofiarowano może ostrołęckim Bernardynom    maswerku: boczne zwieńczone kwiatonami, środkowa – pasyjką
          (o historii klasztoru i kościoła zob. MD/ZL/K/50) z okazji którejś   (złoconą); środkowe cyborium w  dolnej kondygnacji zawiera
          z XVIII-wiecznych kampanii budowlanych w ich konwencie – np.   złoconą, okrągłą puszkę z  lunulą, otoczoną promieniami,
          z okazji wzniesienia przed 1752 r. nowych krużganków. Dzieło,   w górnej – półplastyczną figurkę stojącej na sierpie księżyca Marii
          w każdym swym elemencie, powstało najpewniej na Mazowszu.  z  Dzieciątkiem, otoczonej glorią promienistą (całość złocona);
            literatura: KZSP, 1983, s. XIV, 29, il. 110.         we wnętrzach bocznych cyboriów plastyczne figurki stojących
                                                                 świętych (złocone): apostołów – Piotra (z lewej) i Pawła (z prawej).
                                                                 Na górnej partii zewnętrznej strony stopy ryte: kartusz herbowy
                                                                 (ryba – Glubicz?) i nierozwiązany monogram – S I/ P i [Paweł
                                                                 Jedwabiński?] oraz data 1616.
                                                                    Monstrancja należy do typu retabulowego, wykształconego
                                                                 w  późnym gotyku. Swoją nazwę wzięła od struktury
                                                                 późnogotyckiego skrzydłowego retabulum ołtarzowego, z którym
                                                                 dzieli swoją wielodzielność, z  wyraźnie wyróżnioną partią
                                                                 centralną, jakby korpusu, i osiami bocznymi – jakby skrzydłami,
                                                                 wypełnionymi często – jak w  nastawach – przedstawieniami
                                                                 figuralnymi.  Także  partia  górna  przywodzi  zwieńczenia
                                                                 wielkich nastaw ołtarzowych w  XV i  XVI  w. Niekiedy też,
                                                                 chyba niesłusznie, takiego rodzaju monstrancja nazywana jest
                                                                 wieżową, ze względu na wieżową strzelistość swoich proporcji;
                                                                 rzeczywiście dostrzec można w niej nawiązania architektoniczne
                                                                 - do przekroju jakby trójnawowej bazyliki. Typ ten ma efektowne
                                                                 przykłady w  złotnictwie małopolskim czy wielkopolskim;
                                                                 obecny jest także na Mazowszu, co poświadczają monstrancje
                                                                 z początku XVI w. w kościele parafialnym w Łętowie [KZSP, 1992,
                                                                 s. 54, il. 213], z 1536 r. zinwentaryzowana w kościele parafialnym
                                                                 w Węgrze [KZSP, 1980, s. X, 37, il. 54] czy z 1549 r., dzieło złotnika
                                                                 Andrzeja Półtoraka, w kościele parafialnym w Sarbiewie [KZSP,
                                                                 1979, s. XVII, 65, il. 164]. Nasze datowane na rok 1616 dzieło
                                                                 jest przykładem długiego trwania form gotyckich w  okresie
                                                                 nowożytnym i „neogotyku”, którego nasilenie przypadło na czas
                                                                 około 1600 r. Brak jest jednak punc miejskich i warsztatowych,
                                                                 więc próba określenia miejsca powstania monstrancji może być
                                                                 dokonana  tylko  poprzez  analizę  porównawczą  poszczególnych
                                                                 form. Podobny do naszej monstrancji ażurowy cokół, acz
                                                                 doskonalszy w formie, ma gloria w złotej monstrancji fundacji
                                                                 biskupa Macieja Łubieńskiego dla katedry we Włocławku, dzieło
                                                                 z  1638  r.  brodnickiego  złotnika  Johanna  Christopha  Krella
                                                                 (Włocławek, kaplica w pałacu biskupim) [Ornamenta Ecclesiae,
                                                                 1999, nr kat. LX, s. 135]. Wskazać można także monstrancje
                                                                 małopolskie: z 1534 r. w kościele Benedyktynek w Staniątkach,
                                                                 z początku XVI w. w kościele parafialnym w Będzinie czy z 1599 r.
                                                                 w kościele parafialnym w Niepołomicach [Samek, 2000, il. 120,
                                                                 121, 123]. Motyw ten odnajdujemy także w  wieżyczkowych
                                                                 monstrancjach zachowanych na Mazowszu: datowanej ogólnie na
                                                                 XVI w. (górna partia, reszta – późniejsza) w kościele parafialnym
                                                                 w  Radzyminie [KZSP, t. X, z. 27, s. 21, il. 53] czy z  początku
                                                                 XVII w. w kościele parafialnym w Ligowie [KZSP, t. X, z. 23, s. 11,
                                                                 il. 68]. Z kolei kształt samej glorii naszego dzieła oraz ażurowe,
                                                                 roślinne „wsporniki” łączące jej gzyms ze stopą przypominają
                                                                 monstrancję z przełomu XVI i XVII w. w kościele parafialnym
                                                                 w  Lewiczynie [KZSP, 1967, s. 33, il. 209] oraz – w  mniejszym
                                                                 stopniu – monstrancje z początku XVII w. w kościele parafialnym   249
                                                                 w Kołbieli [KZSP, 1963, s. 6, il. 46], z pierwszej połowy XVII w.   ZŁOTNICTWO
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255