Page 251 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 251

w  kościele parafialnym w  Zawidzu [KZSP, t. X, z. 23, s. 28,
                  il. 69] oraz wspomnianą wyżej monstrancję w  Radzyminie.
                  Podobny, choć nie identyczny, motyw architektonicznych „iglic”
                  wieńczących osie glorii odnajdujemy w monstrancji z ok. 1600 r.
                  zinwentaryzowanej w kościele parafialnym w Raciążu [KZSP, t.
                  X, z. 23, s. 15, il. 66]. Trudno więc bez dalszych, pogłębionych
                  badań jednoznacznie wypowiedzieć się w sprawie pochodzenia
                  naszej monstrancji. Można tylko ostrożnie przyjąć, iż powstała na
                  Mazowszu (w Warszawie?). Wydaje się też z resztą, że dzieło jest
                  niejednorodne: dekoracja nodusu przypominająca liście akantu
                  może wskazywać, że powstał on później – w  drugiej połowie
                  XVII w. Trudno też powiązać fundację monstrancji z konkretnym
                  momentem w dziejach jedwabieńskiej parafii.
                     Pierwotny kościół w  Jedwabnem, niewątpliwie drewniany,
                  powstał w 1417 r., a wzmiankowany jest po raz pierwszy w 1448 r.
                  Parafię przy nim pw.  Nawiedzenia NMP, św.  Jakuba Starszego
                  i  wszystkich Świętych erygowano w  1466  r. Kolejny, również
                  drewniany kościół zbudowano w  latach 1737–1738 z  fundacji
                  Antoniego Rostkowskiego. Konsekrowany w  1743  r., spłonął
                  w 1915 r. Obecny murowany, neobarokowy wzniesiono w latach
                  1926–1935 [KZSP, 1982(2), s. 10]. Z kolei wiadomo, że Jedwabne,
                  wieś, od 1437 r., od czasu Jana Bylicy ze Ślubowa herbu Brodzic,
                  sędziego ziemskiego wiskiego  (wzmiankowany  w  latach:  1466,
                  1470 i 1481) znajdowała się w rękach Jedwabińskich do połowy
                  XVII w. Jeszcze w 1676 Paweł Jedwabiński, chorąży wiski (zm.
                  po 1680  r.), jest właścicielem części wsi. Po Jedwabińskich
                  wieś była kolejno własnością Kraszewskich, Laskowskich,
                  Krajewskich, Rostkowskich. [KZSP, 1982(2), s. 9–10]. Może wśród
                  Jedwabińskich należy szukać fundatora monstrancji? Kuszące jest
                  odczytanie inicjałów w  inskrypcji  P i  jako odnoszących się do
                  wyżej wspomnianego Pawła Jedwabińskiego, aczkolwiek musiałby
                  wystąpić jako fundator w  wieku nieledwie niemowlęcym.
                  Problematyczne jest także odczytanie herbu jako Glubicz.  Nie
                  pasuje on do rodu Jedwabińskich posługujących się herbem
                  Trzywdar. W programie treściowym monstrancji jedwabieńskiej
                  występuje dość częsta w tym kontekście Maria z Dzieciątkiem,
                  np. monstrancja wieżyczkowe: z 1636 r. w kościele parafialnym
                  w Lubotyniu Starym [KZSP, 1974(1), s. 12, il. 62-63], z 1640 r.
                  w kościele parafialnym w Nowej Wsi [KZSP, 1983, s. 17, il. 108]
                  czy z pierwszej połowy XVII w. w kościele parafialnym w Kurowie
                  [KZSP, t. X, z. 23, s. 10, il. 67]. Jej obecność podkreśla zapewne
                  ścisły związek między wcieleniem i odkupieniem oraz rolę Matki
                  Bożej w  dziele zbawienia. Towarzyszą jej Książęta Apostołów
                  – św.  Piotr i  Paweł, którzy wskazują na apostolskość Kościoła
                  rzymskokatolickiego jako szafarza sakramentu eucharystii.
                     literatura: Jemielity, 1990(1), s. 9.







































           250
       ZŁOTNICTWO
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256