Page 72 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 72

Portret bp. Antoniego                                  Portret bp. Polikarpa Augustyna
          Baranowskiego                                          Marciejewskiego



            nr inwentarzowy:  MD/M/13                               nr inwentarzowy:  MD/M/14
            autor/warsztat:  nieznany                               autor/warsztat:  nieznany
            datowanie:      XIX/XX w.                               datowanie:     pierwsza połowa XIX w.
            pochodzenie:    pałac biskupi w Łomży                   pochodzenie:   pałac biskupi w Łomży
            wymiary:        82 x 57 cm                              inskrypcje:    na odwrocie: Augustyn Polikarp/ Marciejewski/
            technika wykonania:  olej, płótno                                      Biskup Argijski (de Argos)/ Suffragan Augustowski
                                                                    wymiary:       66 x 52 cm
            opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta z  kompozycją   technika wykonania:  olej, płótno
          malarską ujętą w  owalu. Portret przedstawia ujętego frontalnie
          w  półpostaci  starszego mężczyznę.  Na odzienie  duchownego   opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta. Przedstawia
          składają się sutanna, mucet i biret w fioletowym kolorze. Na piersi   starszego mężczyznę, ujętego w głębokim popiersiu, zwróconego
          zawieszony jest pektorał na złotym łańcuchu. Ujęta w  trzech   ku lewej krawędzi kompozycji. Na odzienie duchownego składają
          czwartych owalna twarz portretowanego charakteryzuje się   się  biała  rokieta  o  haftowanych  mankietach,  brązowy  mantolet
          wysokim czołem, szerokim nosem i głęboko osadzonymi oczyma.   i  piuska. Szyję ciasno opina biały kołnierzyk z  befką, poniżej
          Siwe włosy zaczesane są nad uszami do tyłu.            których zawiązana jest biała kokarda. Pierś zdobi pektorał na
            Antoni Baranowski (lit. Baranauskas, 1835–1902)  pełnił   złotym łańcuchu. Dłonie ze splecionymi palcami trzymają
          funkcję biskupa pomocniczego żmudzkiego w latach 1884–1897,   małą książeczkę. Ujęta w  trzech czwartych owalna twarz
          a od 1897 do 1902 biskupa diecezjalnego sejneńskiego. Oprócz   portretowanego charakteryzuje się  głębokimi zmarszczkami,
          posługi kapłańskiej zajmował się językoznawstwem, poezją,   orlim nosem, wąskimi ustami i małymi oczyma podkreślonymi
          matematyką i filozofią. Opracował zasady ortografii i gramatyki   cienkimi łukami ciemnych brwi. Pojedyncze pasma cienkich
          języka  litewskiego,  opublikował  O  żmudzkim i  litewskim   włosów opadają na wysokie czoło.
          języku  (1857)  i  Naukę języka litewskiego  (1875),  pracował  nad   Polikarp Augustyn Marciejewski (1761–1827) przyjął święcenia
          tłumaczeniem Pisma Świętego na litewski oraz nad katechizmem   kapłańskie w 1784 r. jako członek zakonu dominikanów. Pracował
          w  tym języku. Uznawany jest za pierwszego litewskiego poetę   jako proboszcz w Grażyszkach, Urominie, Sejnach i Prenach oraz
          romantycznego. Jego najważniejszym dziełem literackim jest   jako dziekan w  Siennie. Pełnił funkcję sekretarza pierwszego
          poemat Borek Oniksztyński opiewający piękno rodzinnych stron   biskupa wigierskiego Michała Karpowicza, a  następnie oficjała
          duchownego.                                            i wikariusza generalnego w wigierskiej kurii biskupiej. W 1819
            Portret bp. Antoniego Baranowskiego ze zbiorów Muzeum   otrzymał godność biskupa pomocniczego diecezji sejneńskiej.
          Diecezjalnego  w  Łomży,  autorstwa  nierozpoznanego  malarza,   Portret biskupa Marciejewskiego ze zbiorów Muzeum
          został namalowany na podstawie fotografii portretowej.  Diecezjalnego w  Łomży jest zapewne dziełem lokalnego,
            literatura: dzieło niepublikowane.                   ludowego malarza.
                                                                    literatura: KZSP, 1982(2), s. 30, fig. 120.



















































                                                                                                                        71
                                                                                                                        MALARSTWO
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77