Page 180 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 180

opis:  Złocona niemal w  całości; stopa niewielka, okrągła,   do człowieka, która przejawia się możliwością zbawienia poprzez
          profilowana, mocno spłaszczona, w  dolnej partii zdobiona   przyjęcie pokarmu eucharystycznego. Trudno powiązać fundację
          trybowanymi i  rytymi liśćmi, w  górnej – nałożonymi,   naszej puszki z  jakimś konkretnym momentem w  dziejach
          rezerwowanymi, srebrnymi plakietami w formie uskrzydlonych   parafii w  Dąbrowie Wielkiej (o  historii kościoła zob. MD/
          główek anielskich; trzon okrągły, pierścień dolny z profili, górny   ZL/K/81).  Wobec  braku  punc  można  tylko  wyrazić  ostrożne
          – bulwiasty; nodus gruszkowaty, z odlewaną i rytą dekoracją –   przypuszczenie, że  naczynie  powstało  na Mazowszu. Bogato
          uskrzydlone główki anielskie; czara okazała, hemisferyczna,   repusowana stopa o falującym narysie przypomina tę w puszce
          osłonięta dekoracją ażurową, w dolnej partii uskrzydlone główki   z 1631 r. w kościele parafialnym w Stężycy [KZSP, 1967(1), s. 25,
          anielskie  (lub  espagnolette?) na  tle  spiętych ceownic  z  wici   il. 58] oraz – w zbiorach łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego –
          roślinnej z kwiatami i owocami (granatu?), takaż wić w górnej   puszkę z 1661 r. z kościoła parafialnego w Dąbrówce Kościelnej
          partii odciętej ornamentalnym profilem; pokrywa analogiczna,   (MD/ZL/PSZ/31) czy kielich z lat 1630–1640 pochodzący z tej
          z  ornamentem  w  formie  spiętych  par  esownic,  zbliżonych  do   samej miejscowości (MD/ZL/K/57).
          ornamentu małżowinowo-chrząstkowego; zwieńczenie w formie   literatura: KZSP, 1986, s. 32–33, il. 318.
          krzyżyka z form roślinnych, wspieranego przez cztery kabłączki
          z kobiecymi hermami w turbanach, osadzone na koronce.
            Puszkę  wyróżnia  ogromna,  dominująca  nad  resztą  kulista
          górna partia. Jej kształt (choć nie proporcje) ma swoje analogie
          wśród mazowieckich naczyń tego typu, także zachowanych
          w  zbiorach łomżyńskiego Muzeum  Diecezjalnego (zob.  MD/
          ZL/PSZ/11). Bardzo efektownie też prezentuje się dekoracja tej
          partii: oplata ją ażur ornamentu nie tylko w  partii koszyczka,
          lecz także pokrywy (o historii klasztoru i kościoła Bernardynów
          w  Ostrołęce  zob.  MD/ZL/K/50).  Pewne  podobieństwo
          w  dekoracji koszyczka – sposobie ukształtowania motywu
          uskrzydlonych główek anielskich – dostrzec można w puszce z lat
          1620–1630 znajdującej się w kościele parafialnym pw. św. Michała
          w Wieleniu, dziele Jana Mertensa, czynnego w latach 1610–1636
          w  Poznaniu przybysza z  Krakowa [Samek, 1984, s. 75, il. 42].
          Mogłoby to sugerować import naszej puszki spoza Mazowsza,
          może właśnie z  Poznania lub Krakowa. Dość niezwykła jest
          forma zwieńczenia w  postaci ażurowego cokołu z  wolutowych
          espagnolette dla krzyżyka. Nie udało się na Mazowszu znaleźć
          dla niej analogii. Może ujawnią je poszukiwania wśród złotnictwa
          innych dzielnic i  Rzeczypospolitej. Dzieło nie powstało dla
          Bernardynów ostrołęckich, których fundacja przypada dopiero
          na koniec XVII  w. (o  historii klasztoru, kościoła i  parafii zob.
          MD/ZL/K/50). Jest zatem rodzajem „wtórnej” fundacji. Wobec
          braku jakichkolwiek przesłanek wydaje się dziś chyba niemożliwe
          ustalenie  pierwotnego  miejsca  przeznaczenia  tego  efektownego
          dzieła złotnictwa.
            literatura: KZSP, 1983, s. XIV, 29, il. 118.



          Puszka z pokrywą


            nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/16, MD/ZL/PSZ/16A
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      ok. 1640 r., uzupełnienia: XIX/XX w.
            styl:           barokowy
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. Zwiastowania NMP lub
                            św. Stanisława w Dąbrowie Wielkiej
            wymiary:        wys. 31,5 cm; śr. stopy 13,1 cm;
                            śr. przykrywki 10,5 cm

            opis:  Stopa okrągła,  sześciolistna,  na dole spłaszczona, na
          górze wysmukła, z  odwróconą krezką (złoconą), zdobiona
          repusowaniem i rytem: okazałe kwiaty tulipanów i liście; trzon
          okrągły, talerzykowaty, złocony, o  talerzykach z  odlewanym
          ornamentem;  nodus  gruszkowy,  złocony,  zdobiony  palczastymi
          „liśćmi” na fakturowanym tle; koszyczek ażurowy, złocony,
          zdobiony motywami repusowanymi i rytowanymi – kwiatami na tle
          ornamentu małżowinowo-chrząstkowego; czara hemisferyczna,
          gładka, w górnej partii oddzielona profilem i złocona; pokrywa
          spłaszczona, z niedużym wybrzuszeniem pośrodku, profilowana,
          złocona, zdobiona repusowanymi i rytymi motywami roślinnymi
          (liście); zwieńczenie w formie krzyżyka na kuli.
            Puszka jest przykładem typowego naczynia barokowego
          o  tej  funkcji.  Rodzaj  ornamentu  małżowinowo-chrząstkowego
          wskazuje na ok. 1640 r. jako czas powstania (poza późniejszym
          zwieńczeniem  pokrywy – zapewne z  okresu XIX/XX  w.).
          Na uwagę zasługuje  ażurowy koszyczek,  nieczęsty w  tych
          naczyniach, oraz dekoracja stopy w formie kwiatów tulipanów.
          Wybór tego motywu może mieć charakter symboliczny. Tulipany
          były kojarzone z miłością, którą w przypadku dekoracji puszki                                                 179
          eucharystycznej można by kojarzyć z  miłością Chrystusa                                                       ZŁOTNICTWO
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185