Page 181 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 181

Relikwiarz kartuszowy (ołtarzowy)  Kielich podróżny z pateną i etui


                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/R/17                           nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/18, MD/ZL/K/18B, MD/ZL/K/18C
                     autor/warsztat:   nieokreślony (Polska, Warszawa?)      autor/ warsztat:   Wrocław, S. Rerlich
                     datowanie:     druga połowa XIX w. (ok. 1880–1887?)     datowanie:     XIX lub XX w.
                     styl:          neobarok                                 styl:          brak cech stylowych
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża   pochodzenie:   kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
                                    Świętego w Goworowie                                    w Śniadowie
                     wymiary:       wys. 45 cm; szer. 18,9 cm                wymiary:       kielich: wys. 13,1 cm; śr. stopy 6,7 cm;
                                                                                            śr. pateny 5,8 cm;
                     opis:  Ażurowy,  niemal  cały  zbudowany  z  symetrycznego             etui: wys. 21,2; śr. 8 cm
                  trybowanego, rytego i  puncowanego ornamentu: wolutowo
                  wywijające się liście akantu, cęgi, pęki kwiatów i  konchy; na   opis:  Kielich: gładki; stopa okrągła, profilowana, na górze
                  trójkątnej  podstawie  (od tyłu na  wsporniku)  stopa (na nią   wysmukła; trzon okrągły, o  pierścieniach tulejowych; nodus
                  nałożona plakietka z  uskrzydloną główką anielską), trzon   talerzykowaty; czara gładka, bez koszyczka. Na wewnętrznej
                  z  nodusem, na którym znajduje się kartusz ujmujący owalną   stronie stopy ryta inskrypcja kapitalikami w języku niemieckim:
                  pustą puszkę repozytorium ze szklanym wziernikiem, zwieńczony   S. RERLICH BRESLAU. Patena gładka.
                  równoramiennym krzyżykiem.                                 Kielich w swej prostocie niemal nie posiada cech stylowych.
                     Ten niepublikowany relikwiarz ma cechy neostylowe –   To utrudnia jego precyzyjne datowanie. Również ustalenie
                  kształt i ornamentykę (akant, cęgi i konchy) zapożyczone zostały   tożsamości i  czasu działania wrocławskiej pracowni złotniczej
                  z późnego baroku. Może pochodzi z czasu budowy i konsekracji   wymaga dalszych poszukiwań. Kielich mógł dostać się do kościoła
                  murowanego kościoła w Goworowie (o historii parafii i kościoł,   w  Śniadowie (o  historii parafii i  kościoła zob. MD/ZL/K/80)
                  zob. MD/ZL/K/32), tj. z  lat 1880–1887. Dzieło należy do   z okazji budowy obecnej świątyni w latach 1906–1912, ale równie
                  „maszynowej” produkcji wyposażenia kościelnego drugiej   dobrze po 1945 r. przywieziony z tzw. Ziem Odzyskanych.
                  połowy XIX w. Choć brak na nim sygnatur fabrycznych, można   literatura: dzieło niepublikowane
                  przyjąć, że najpewniej powstał w Warszawie w którejś z wytwórni
                  specjalizujących się  w  sprzęcie  kościelnym  (Fraget, Norblin?).
                  Ustawiony był niewątpliwie na retabulum ołtarza.
                     literatura: dzieło niepublikowane.




























































           180
       ZŁOTNICTWO
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186