Page 181 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 181
Relikwiarz kartuszowy (ołtarzowy) Kielich podróżny z pateną i etui
nr inwentarzowy: MD/ZL/R/17 nr inwentarzowy: MD/ZL/K/18, MD/ZL/K/18B, MD/ZL/K/18C
autor/warsztat: nieokreślony (Polska, Warszawa?) autor/ warsztat: Wrocław, S. Rerlich
datowanie: druga połowa XIX w. (ok. 1880–1887?) datowanie: XIX lub XX w.
styl: neobarok styl: brak cech stylowych
pochodzenie: kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża pochodzenie: kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
Świętego w Goworowie w Śniadowie
wymiary: wys. 45 cm; szer. 18,9 cm wymiary: kielich: wys. 13,1 cm; śr. stopy 6,7 cm;
śr. pateny 5,8 cm;
opis: Ażurowy, niemal cały zbudowany z symetrycznego etui: wys. 21,2; śr. 8 cm
trybowanego, rytego i puncowanego ornamentu: wolutowo
wywijające się liście akantu, cęgi, pęki kwiatów i konchy; na opis: Kielich: gładki; stopa okrągła, profilowana, na górze
trójkątnej podstawie (od tyłu na wsporniku) stopa (na nią wysmukła; trzon okrągły, o pierścieniach tulejowych; nodus
nałożona plakietka z uskrzydloną główką anielską), trzon talerzykowaty; czara gładka, bez koszyczka. Na wewnętrznej
z nodusem, na którym znajduje się kartusz ujmujący owalną stronie stopy ryta inskrypcja kapitalikami w języku niemieckim:
pustą puszkę repozytorium ze szklanym wziernikiem, zwieńczony S. RERLICH BRESLAU. Patena gładka.
równoramiennym krzyżykiem. Kielich w swej prostocie niemal nie posiada cech stylowych.
Ten niepublikowany relikwiarz ma cechy neostylowe – To utrudnia jego precyzyjne datowanie. Również ustalenie
kształt i ornamentykę (akant, cęgi i konchy) zapożyczone zostały tożsamości i czasu działania wrocławskiej pracowni złotniczej
z późnego baroku. Może pochodzi z czasu budowy i konsekracji wymaga dalszych poszukiwań. Kielich mógł dostać się do kościoła
murowanego kościoła w Goworowie (o historii parafii i kościoł, w Śniadowie (o historii parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/80)
zob. MD/ZL/K/32), tj. z lat 1880–1887. Dzieło należy do z okazji budowy obecnej świątyni w latach 1906–1912, ale równie
„maszynowej” produkcji wyposażenia kościelnego drugiej dobrze po 1945 r. przywieziony z tzw. Ziem Odzyskanych.
połowy XIX w. Choć brak na nim sygnatur fabrycznych, można literatura: dzieło niepublikowane
przyjąć, że najpewniej powstał w Warszawie w którejś z wytwórni
specjalizujących się w sprzęcie kościelnym (Fraget, Norblin?).
Ustawiony był niewątpliwie na retabulum ołtarza.
literatura: dzieło niepublikowane.
180
ZŁOTNICTWO