Page 184 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 184

pięknym przykładem warszawskiego złotnictwa doby rokoka. Jak  Kielich mszalny z pateną i etui
            Do tych zamówień należy także krzyż ołtarzowy, będący
          wskazuje punca imienna, jest to dzieło Jędrzeja Wachsztyńskiego.
          Konkretnie do tego dzieła odnosi się fragment treści listu złotnika   nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/22, MD/ZL/22A, MD/ZL/K/22B
          do fundatora, Jana Klemensa Branickiego, z 11 kwietnia 1750 r.:   autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (import spoza ziem
          „lichtarze i krzyż wcale zakończone” [ibidem, s. 338]. Z licznych        Królestwa Polskiego – z Niemiec?)
          innych  argenteriów  roboty  Wachsztyńskiego  dla  Tykocina   datowanie:   1910 r.
          zachowały się in situ jeszcze tylko złocone monstrancja i kielich   styl:   neoromanizm
          [ibidem, il. na s. 339]. Zwłaszcza stopa i trzon kielicha w swym   pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Anny w Kolnie
          ukształtowaniu z mięsistych wolu i ornamentyce bliskie są stopie
          naszego krzyża. Jak sądzi Anna Oleńska, ich „świetna klasa”,   wymiary:   kielich: wys. 19,3 cm; śr. stopy 13,5 cm;
          wynika m.in. „z  kopiowania wskazanych [przez fundatora]                 patena: śr. 15 cm; etui: wys. 16,6 cm;
          francuskich  rycin”.  Ich  precyzyjne  zidentyfikowanie  wymaga          szer. 22,5 cm; gł. 18,2 cm
          dalszych badań.
            literatura: Oleńska, 2011, s. 338.                      opis: Kielich: stopa okrągła, na dole mocno spłaszczona, na
                                                                 górze wysmukła, ozdobiona przenikającymi się, plastycznymi
                                                                 taśmami z  perełkowaniem na brzegach i  motywem roślinnym
                                                                 we wnętrzu, tworzącymi u-kształtne pola, w  których rytowana
                                                                 inskrypcja  o  neoromańskim  kroju  liter:  SANCTUS/ JOANNES
                                                                 (ta na tle rytowanego krzyża), SANCTUS/ PETRUS, SANCTUS/
                                                                 JACOBUS,  SANCTUS/  ANDREAS,  SANCTUS/  THOMAS,
                                                                 SANCTUS/ JACOBUS; trzon okrągły (tylko między nodusem
                                                                 a czarą); nodus spłaszczony, ozdobiony taśmą z perełkowaniem
                                                                 na brzegach i motywami roślinnymi we wnętrzu; koszyczek pełny,
                                                                 o dekoracji analogicznej do stopy, również z rytymi inskrypcjami
                                                                 o  kroju neoromańskim, m.in.:  SANCTUS/ JUDAS, SANCTUS/
                                                                 MATTHIAS,  SANCTUS/  BARTHOLOMAEUS,  SANCTUS/
                                                                 MATHHAEUS; czara gładka, płytka. Na cokoliku stopy rytowana
                                                                 inskrypcja  fundacyjna:  Dar jubileuszowy 1860  8/IX 1910
                                                                 K.  Wincentemu Kuderkiewiczowi proboszczowi i  dziekanowi
                                                                 parafji Kolno od Księży Kondekanalnych oraz zatarte punce (m.in.
                                                                 słońce). Patena: na rewersie w lustrze ryty chrystogram między
                                                                 greckimi literami alfą i omegą, ujęty otokiem z ornamentem wici
                                                                 roślinnej i  inskrypcją łacińską, majuskułą o  romańskim kroju:
                                                                 ECCE  PANIS  ANGELORUM; na otoku punce: głowa w  profilu
                                                                 w sześcioboku i 84 poniżej nieczytelnej formy (głowy?).





















































                                                                                                                        183
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189