Page 184 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 184
pięknym przykładem warszawskiego złotnictwa doby rokoka. Jak Kielich mszalny z pateną i etui
Do tych zamówień należy także krzyż ołtarzowy, będący
wskazuje punca imienna, jest to dzieło Jędrzeja Wachsztyńskiego.
Konkretnie do tego dzieła odnosi się fragment treści listu złotnika nr inwentarzowy: MD/ZL/K/22, MD/ZL/22A, MD/ZL/K/22B
do fundatora, Jana Klemensa Branickiego, z 11 kwietnia 1750 r.: autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (import spoza ziem
„lichtarze i krzyż wcale zakończone” [ibidem, s. 338]. Z licznych Królestwa Polskiego – z Niemiec?)
innych argenteriów roboty Wachsztyńskiego dla Tykocina datowanie: 1910 r.
zachowały się in situ jeszcze tylko złocone monstrancja i kielich styl: neoromanizm
[ibidem, il. na s. 339]. Zwłaszcza stopa i trzon kielicha w swym pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Anny w Kolnie
ukształtowaniu z mięsistych wolu i ornamentyce bliskie są stopie
naszego krzyża. Jak sądzi Anna Oleńska, ich „świetna klasa”, wymiary: kielich: wys. 19,3 cm; śr. stopy 13,5 cm;
wynika m.in. „z kopiowania wskazanych [przez fundatora] patena: śr. 15 cm; etui: wys. 16,6 cm;
francuskich rycin”. Ich precyzyjne zidentyfikowanie wymaga szer. 22,5 cm; gł. 18,2 cm
dalszych badań.
literatura: Oleńska, 2011, s. 338. opis: Kielich: stopa okrągła, na dole mocno spłaszczona, na
górze wysmukła, ozdobiona przenikającymi się, plastycznymi
taśmami z perełkowaniem na brzegach i motywem roślinnym
we wnętrzu, tworzącymi u-kształtne pola, w których rytowana
inskrypcja o neoromańskim kroju liter: SANCTUS/ JOANNES
(ta na tle rytowanego krzyża), SANCTUS/ PETRUS, SANCTUS/
JACOBUS, SANCTUS/ ANDREAS, SANCTUS/ THOMAS,
SANCTUS/ JACOBUS; trzon okrągły (tylko między nodusem
a czarą); nodus spłaszczony, ozdobiony taśmą z perełkowaniem
na brzegach i motywami roślinnymi we wnętrzu; koszyczek pełny,
o dekoracji analogicznej do stopy, również z rytymi inskrypcjami
o kroju neoromańskim, m.in.: SANCTUS/ JUDAS, SANCTUS/
MATTHIAS, SANCTUS/ BARTHOLOMAEUS, SANCTUS/
MATHHAEUS; czara gładka, płytka. Na cokoliku stopy rytowana
inskrypcja fundacyjna: Dar jubileuszowy 1860 8/IX 1910
K. Wincentemu Kuderkiewiczowi proboszczowi i dziekanowi
parafji Kolno od Księży Kondekanalnych oraz zatarte punce (m.in.
słońce). Patena: na rewersie w lustrze ryty chrystogram między
greckimi literami alfą i omegą, ujęty otokiem z ornamentem wici
roślinnej i inskrypcją łacińską, majuskułą o romańskim kroju:
ECCE PANIS ANGELORUM; na otoku punce: głowa w profilu
w sześcioboku i 84 poniżej nieczytelnej formy (głowy?).
183
ZŁOTNICTWO