Page 185 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 185

Zestaw jest pięknym przykładem historyzmu w  vasa sacra.   Pióro pastorału
                  Nawiązuje sylwetką kielicha oraz ornamentem i  krojem liter
                  w  inskrypcjach do sztuki późnego romanizmu. Na patenie   (krzywaśń, kurwatura)
                  znajduje się znak warszawskiego urzędu probierczego z lat 1908–
                  1915 [Gradowski, 1988, s. 79], nanoszony na srebra importowane
                  [Gradowski, 2001, s. 245]. Pozostałych znaków nie udało się   nr inwentarzowy:   MD/ZL/P/23
                  powiązać z  ośrodkami złotniczymi. Można więc przyjąć, że   autor/ warsztat:   Moskwa, firma Pawła Akimowa Owczinnikowa
                  zestaw ten jest importem spoza Polski, może z obszaru Niemiec.   datowanie:   1883 r.
                  Kwestia ta wymaga jednak dalszych badań porównawczych.     styl:          neorenesans ruski
                  Dzieło zapewne powstało w  okresie tuż poprzedzającym jego   pochodzenie:   kościółek przyseminaryjny w Łomży, pierwotnie
                  fundację dla kościoła w Kolnie (o historii parafii i kościoła zob.        w dawnej cerkwi prawosławnej (obecnie kościół
                  MD/ZL/K/65), tj. około roku 1910. Kilka lat wcześniej doszło do           filialny pw. Wniebowzięcia NMP) w Łomży
                  rozbudowy kolneńskiej świątyni. Umieszczenie imion apostołów
                  w dekoracji kielicha przywodzi wieczerzę Chrystusa z apostołami   wymiary:   wys. 35 cm; szer. 19,5 cm
                  w  Wieczerniku, na której pamiątkę ustanowił Jezus sakrament
                  Eucharystii.                                               opis:  Z  pierścienia w  formie skręconego grzywacza,
                     literatura: dzieła niepublikowane                    zwieńczonego wiązkowym talerzykiem, przewiązanym liśćmi,
                                                                          wyrasta plastyczna dekoracja z grzywaczy, pośród których kwiatki
                                                                          z  listkami, kontynuowana przez cały grzbiet; z  boków i  dołu
                                                                          wić  roślinna  z  kwiatkami  (m.in.  róże?), z  emalii  komórkowej
                                                                          (w  większość wykruszonej) w  kolorach: błękitnym, zielonym
                                                                          i czerwonym. Na liściu u nasady sygnatura cyrylicą, kapitalikami:
                                                                          П.ОВЧИННИКОВЬ (w  prostokącie) oraz punce miejskie
                                                                          Moskwy (w okręgach).






































































           184
       ZŁOTNICTWO
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190