Page 185 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 185
Zestaw jest pięknym przykładem historyzmu w vasa sacra. Pióro pastorału
Nawiązuje sylwetką kielicha oraz ornamentem i krojem liter
w inskrypcjach do sztuki późnego romanizmu. Na patenie (krzywaśń, kurwatura)
znajduje się znak warszawskiego urzędu probierczego z lat 1908–
1915 [Gradowski, 1988, s. 79], nanoszony na srebra importowane
[Gradowski, 2001, s. 245]. Pozostałych znaków nie udało się nr inwentarzowy: MD/ZL/P/23
powiązać z ośrodkami złotniczymi. Można więc przyjąć, że autor/ warsztat: Moskwa, firma Pawła Akimowa Owczinnikowa
zestaw ten jest importem spoza Polski, może z obszaru Niemiec. datowanie: 1883 r.
Kwestia ta wymaga jednak dalszych badań porównawczych. styl: neorenesans ruski
Dzieło zapewne powstało w okresie tuż poprzedzającym jego pochodzenie: kościółek przyseminaryjny w Łomży, pierwotnie
fundację dla kościoła w Kolnie (o historii parafii i kościoła zob. w dawnej cerkwi prawosławnej (obecnie kościół
MD/ZL/K/65), tj. około roku 1910. Kilka lat wcześniej doszło do filialny pw. Wniebowzięcia NMP) w Łomży
rozbudowy kolneńskiej świątyni. Umieszczenie imion apostołów
w dekoracji kielicha przywodzi wieczerzę Chrystusa z apostołami wymiary: wys. 35 cm; szer. 19,5 cm
w Wieczerniku, na której pamiątkę ustanowił Jezus sakrament
Eucharystii. opis: Z pierścienia w formie skręconego grzywacza,
literatura: dzieła niepublikowane zwieńczonego wiązkowym talerzykiem, przewiązanym liśćmi,
wyrasta plastyczna dekoracja z grzywaczy, pośród których kwiatki
z listkami, kontynuowana przez cały grzbiet; z boków i dołu
wić roślinna z kwiatkami (m.in. róże?), z emalii komórkowej
(w większość wykruszonej) w kolorach: błękitnym, zielonym
i czerwonym. Na liściu u nasady sygnatura cyrylicą, kapitalikami:
П.ОВЧИННИКОВЬ (w prostokącie) oraz punce miejskie
Moskwy (w okręgach).
184
ZŁOTNICTWO